Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
PENÍZE Martina Hedvičáková
Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Centrální banka a monetární politika
Peníze 4.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
5. Bankovní soustava, tvorba peněz, trh peněz
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Hospodářská politika státu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fiskální a monetární politika
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Měnová politika Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Agregátní poptávka a nabídka
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Hospodářský cyklus Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D. Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha, 2002.
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
EKONOMIKA CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bankovní systém a trh peněz
Česká národní banka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Monetární (měnová) politika
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_97 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Bankovnictví.
Měnový kurz.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registra č ní č íslo: CZ.1.07/1.5.00/ Č íslo DUM: VY_62_INOVACE_29 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MONETÁRNÍ POLITIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a měnová politika
Peníze a monetární politika
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Trh peněz Pavel Janíčko.
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Banky s částečnými rezervami tvorba peněz

Za tvorbu peněz je odpovědná bankovní soustava, kterou tvoří centrální banka a komerční banky.

Komerční banky jsou soukromé instituce, které fungují jako finanční zprostředkovatelé – přijímají vklady od těch, kdo spoří, a poskytují půjčky těm, kdo mají investiční příležitosti.

Banky začaly udržovat jen částečné rezervy a zbytek zapůjčily. Klíčovou událostí pro vývoj bankovnictví byl teprve vznik bank s částečnými rezervami. Udržování stoprocentních rezerv bylo nejen zbytečné, ale i nevýnosné – rezervy nic nevynášely. Banky začaly udržovat jen částečné rezervy a zbytek zapůjčily.

Banky vytvořily nové peníze tím, že již neudržovaly stoprocentní rezervy na krytí vkladů, ale pouze částečné rezervy.

Moderní bankovní systém Centrální banka je jakousi „bankou bank“. Komerční banky si u ní ukládají své rezervy. A mohou si od centrální banky také vypůjčit, když potřebují své rezervy zvýšit – z tohoto důvodu se o centrální bance mluví také jako o věřiteli v poslední instanci.

Peněžní zásoba a její změny

Suma peněz, kterou bankovní soustava vytvoří a kterou lidé a firmy drží jako peněžní zůstatky, se nazývá peněžní zásoba.

Změny peněžní zásoby má ve svých rukou centrální banka.

Tři nástroje, kterými může centrální banka změnit peněžní zásobu : operace na volném trhu diskontní půjčky povinnou míru bankovních rezerv

Operace na volném trhu jsou nákupy nebo prodeje vládních dluhopisů centrální bankou.

Chce-li centrální banka zvýšit peněžní zásobu, nakupuje vládní dluhopisy za peníze, a tím uvádí dodatečné peníze do oběhu. Chce-li naopak centrální banka snížit peněžní zásobu, prodává vlastní dluhopisy za peníze, a tím stahuje peníze z oběhu.

Diskontní půjčky jsou půjčky, které centrální banka poskytuje komerčním bankám.

Když centrální banka sníží svou diskontní sazbu, jsou komerční banky více lákány k tomu, aby si braly diskontní půjčky. Když centrální banka diskontní sazbu zvýší, sníží tím poptávku komerčních bank po diskontních půjčkách.

Centrální banka má ze zákona právo stanovit komerčním bankám povinnou míru rezerv, která znamená minimální hranici, pod kterou rezervy nesmějí klesnout.

Snížení povinné míry bankovních rezerv zvyšuje peněžní zásobu. Zvýšení povinné míry bankovních rezerv snižuje peněžní zásobu.

Rovnováha trhu peněz

Na trhu peněz se střetává poptávka po peněžních zůstatcích s peněžní zásobou.

Trh peněz a jeho rovnováha MS/P r (%) D r1 E rE D r2 (M/P)1 MS/P (MS/P)2

Bod E je bodem rovnováhy trhu peněz a rE je rovnovážná úroková míra. Křivka D je poptávka po reálných peněžních zůstatcích. MS/P je reálná peněžní zásoba. Při úrokové míře r1 chtějí lidé a firmy ve svém souhrnu držet méně peněžních zůstatků, než kolik jich drží. Proto nakupují dluhopisy. Cena dluhopisů roste a úroková míra klesá, dokud lidé a firmy nebudou chtít držet MS/P peněžních zůstatků. Bod E je bodem rovnováhy trhu peněz a rE je rovnovážná úroková míra.

Trh zapůjčitelných fondů Trh peněz, Trh zapůjčitelných fondů a investice

Trh peněz M/P M’/P r (%) D E rE E’ rE’ D M/P M’/P M/P (mld. Kč)

Když se zvýší peněžní zásoba, klesne úroková míra z rE na rE’.