Kultura 1. pol. 19. stol. Romantismus Biedermeier

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vztahy mezi Čechy a Němci
Romantismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh.
Kultura první poloviny 19. století
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Romantismus Umění 19. století.
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Romantismus Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Romantismus.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Portréty literárních osobností světové literatury.
Renesance a humanismus
ROMANTISMUS.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Český jazyk a literatura
VY_52_INOVACE_TECH.1.01 Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Magdalena.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Romantismus.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Kultura 1. poloviny 19. století Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_kultura_prvni_poloviny_19_stoleti.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Úvod do romantismu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ROMANTISMUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Romantismus.
Transkript prezentace:

Kultura 1. pol. 19. stol. Romantismus Biedermeier 8. ročník

Romantismus Bidermeier - kulturu v první polovině 19. století lze rozdělit na dva slohy : Romantismus Bidermeier

osvícenství, které ovládlo Evropu, přineslo přemíru chladného rozumu, strohost a racionálnost uvažování..… umělci začínají utíkat do světa snů a fantazie zrodil se nový směr = romantismus

umělce přitahovala svoboda a nespoutanost dávali důraz na city, vášně, prožitky bylo potřeba vyměnit spořádaný a rozumný život za něco nového, volnějšího, zajímavějšího

- proč umělci potřebovali utíkat ? nespokojenost s krvavými válkami s násilím nenaplněnými revolucemi za svobodu s návraty starých vládců na trůn

ROMANTICI = zprvu posměšné označení zájem o dějiny, středověké rytíře legendy, pověsti, staré básně, pohádky touha po dobrodružství a exotických dálkách obdiv k přírodě boj za svobodu zájem o tradice a zvyky

ARCHITEKTURA klasicismus se zdál moc strohý a jednoduchý napodobuje se středověk = novogotika pseudogotika - chybí sladění vzhledu a funkce (zámky mají věže – dříve byly na obranu, teď jen na ozdobu)

Hluboká

Hrádek u Nechanic „malá Hluboká“

Žleby

Lednice

- kolem zámků byly anglické parky a v nich letohrádky, altány, umělé zříceniny, dřevěné stavby…

umělé zříceniny

MALÍŘSTVÍ temné krajiny přírodní živly drama rozervané skály poutníci zříceniny hradů

Josef Mánes

Josef Navrátil

Adolf Kosárek

Eugene Delacroix – fr.

LITERATURA romány lyrická poezie pohádky pověsti - autoři utíkají do světa snů, představ a fantazie

Témata : nebezpečná dobrodružství, nenaplněné lásky, napravované křivdy Hrdinové : - šlechetný zbojník (typu Robina Hooda) - nešťastně zamilovaný mladík, kterému společnost brání v lásce - nespoutaný člověk žijící volně s přírodou - vnitřně rozervaný člověk, který se musí vzepřít zvyklostem a tradicím

fr. - Victor Hugo – Bídníci fr. - Alexandr Dumas – Tři mušketýři Hrabě Monte Christo často měl rozepsáno i několik románů najednou rus. – A. S. Puškin – Evžen Oněgin - Puškin padl v souboji s pistolí

Karel Hynek Mácha – Máj romanticky nespoutaný básník, často obcházel hrady a zříceniny, rád na nich přespával zemřel ve 26 letech, když pomáhal hasit požár a nakazil se cholerou…místo plánované svatby pohřeb - 1939 po sto letech převezeny ostatky na Vyšehrad

Karel Hynek Mácha

Máchovo jezero hrad Bezděz

Hudba - opery Giuseppe Verdi Gioachino Rossiny Richard Wagner L. van Beethoven Fryderyk Chopin

BIEDERMEIER = měšťanský životní styl 1. pol. 19. st. věci do domácnosti (nábytek, nádobí, porcelán, dečky…) útulný domov

- díky továrnám se staly běžně přístupnými čalouněný nábytek, látky do bytu, často se velmi vkusně zařizovaly pánské pracovny

styl života - v neděli do kostela, odpoledne na výlety, setkání s přáteli, hudbou a popovídáním, pikniky za městem - i to patřilo k útulnému domovu

také už existovaly módní časopisy - nosily se korzety (i muži, ti si navíc vycpávali ramena), módní byly klobouky

dětská móda byla konečně pohodlnější, už nekopírovala přísná pravidla dospělých děti nosily pohodlné šaty, asi do 4 let věku dítěte se nerozlišovalo pohlaví (když chlapec kolem 5 let dostal první kalhoty, byl už „velký kluk“)

Magdalena Dobromila Rettigová spisovatelka (poučné povídky) vlastenka, kuchařka učila dívky v kurzech vaření a domácím pracím

Domácí kuchařka - vycházela v mnoha vydáních přes 100 let ( autorka cíleně šířila český jazyk mezi ženami)

Smažené žáby Žáby dobře přemej, osol je a nech je asi půl hodiny v soli ležet, pak je obal v mouce, omoč v rozkloktaném vejci , obal ve strouhané žemličce a nech je v horkém přepouštěném másle hezky do zlatova usmažit. Pak je okrášli zelenou petrželkou a dej je na stůl.

Použitá literatura : Válková, V. : Dějepis 8 pro ZŠ, novověk