Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Fyzika Název programu: Odpružení Vypracoval: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Odpružení
Význam odpružení Zabezpečuje pružné spojení mezi karoserií a nápravami → pohodlí a bezpečnost jízdy Pohodlí → je takové prostředí, ve kterém je vyvíjena minimální fyzická i psychická únava Frekvence kmitání automobilu při pérování má mít frekvenci 65 až 110 kmitů za vteřinu Bezpečnost jízdy → zajištění vzniku třecích sil mezi pneumatikou a vozovkou za všech provozních podmínek automobilu zejména při jízdě na nerovnostech
Odpružené a neodpružené hmoty Tvoří celkovou hmotnost automobilu Neodpérované hmota – veškerá hmota automobilu uložená „pod“ odpérováním (disky, pneumatiky, nápravy atd.) Odpérovaná hmota – veškerá hmota automobilu uložená „nad“ odpérováním (rám, karoserie, posádka atd.) Kvalita pérování je dána poměrem odpérovaných a neodpérovaných hmot Pérování je tím kvalitnější, čím je tento poměr větší
Listová pera Při provozu automobilu jsou namáhány ohybem Listové pero je tvořeno jako svazek několika kovových listů z pružinové oceli, která mají obdélníkový průřez Ocelové listy listových per jsou vždy uloženy na sebe Listová pera rozeznáváme podle uložení: přední, zadní, podélná, příčná a šikmá
Vinuté pružiny U automobilů se používají tzv. tlačné vinuté pružiny s válcovým průřezem drátu z pružinové oceli Stoupání závitů vinutých pružin je voleno tak, aby při maximálním stlačením pružiny vznikla mezi závity bezpečná vůle Součástí vinutých pružin je také olejových nebo plynový tlumič
Kapalinový tlumič Je tvořen válcem naplněným kapalinou (hydraulickým olejem) Uvnitř je pohyblivý píst a škrtící ventily – nízkotlaký a vysokotlaký Píst zajišťuje stlačování hydraulického oleje Ventily zajišťují škrcení průtoku oleje a tím i vznik tlumící síly Kapalinový tlumič jde lehce stlačit a těžce roztáhnout (správná funkce)
Pneumatické pérování Používá se u nákladních automobilů Pružícím mediem je vzduch uzavřený v tlakové nádobě Pneumatické pérování potřebuje zdroj stlačeného vzduchu - kompresor Rozeznáváme dva typy pneumatických pružin – membránová a vlnovcová Pneumatické pérování umožňuje udržovat stálou výšku karoserie nad vozovkou popřípadě naklánět karoserii apod. Progresivita vzniká u pneumatického pérování samočinně
Aktivita I Vyhledejte na internetu Kapalinový tlumič Vinutou pružinu
Aktivita II Popište jak probíhá test odpružení
Použitá literatura JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 1. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 2. Brno : Avid, 2004. 120 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 3. Brno : Avid, 2004. 220 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 4. Brno : Avid, 2004. 350 s.