Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji. Reg. č.: CZ.1.07/1.3.45/01.0024.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Výuka cizích jazyků technických předmětů
Internet Název materiálu: VY_INOVACE_xxx_internet2
Počítač Počítač je v informatice elektronické zařízení, které zpracovává data pomocí předem vytvořeného programu. Počítač je zpravidla ovládán uživatelem,
Sociální sítě.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Nové formy vzdělávání ve veřejné správě Závěrečná obhajoba mé práce Laňková Gabriela LAN0020.
Hodnocení prací posílaných tutorovi k opravě PhDr. Miroslava Dvořáková 2008.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: leden.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Technická 2896/ Brno tel.: fax: Ústav jazyků
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Základní pojmy V informatice.
ANOTACEPrezentace obsahuje informace o vyhledávačích a způsobech vyhledávání na internetu. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci zvládnou základní.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Počítačová síť a typy sítí
ANOTACEPrezentace obsahuje základní informace o internetu, o historii a možnostech prohlížení internetu. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Překlad slovníku ISO 14050: 2009 Úkol slovníku Pořadí slovníku Struktura slovníku Poznámky k překladu.
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Tutoriál Vyhledávání v obchodních databázích Business Source
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
e-learning Lucie Rohlíková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: únor 2012,
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
WWW – hypertextový informační systém
ANOTACEPrezentace obsahuje informace o práci s vyhledávačem Google. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci umí použít vyhledávač Google k vyhledávání.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Počítač a jeho složení.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rozdělení počítačů (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 TÉMATICKÁ OBLAST: Informační a komunikační.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web01 Označení materiálu web01_uvod.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín  Materiál slouží jako výkladová prezentace k tématu „Konstrukční typy PC“, je vhodný.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
SOFTWARE Operační systémy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
OPERAČNÍ SYSTÉMY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Pedagogika jako vědecká disciplína
Google Sketchup (VI. Část)
Google Sketchup (I. Část)
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje z oblasti vědy, výzkumu a
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Transkript prezentace:

Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji. Reg. č.: CZ.1.07/1.3.45/01.0024

Anglické termíny v ICT a v oblasti moderní edukace zpracoval Jan Kubrický

Struktura výkladu I. Úvod II. Terminologie v oblasti ICT III. Anglické termíny v ICT (příklady) IV. Moderní edukace V. Slovníky VI. Další zdroje VII. Závěr

I. Terminologie Terminologie je nauka o termínech, tj. o odborných názvech, a o způsobu jejich vytváření a sestavování do systémů. Výraz terminologie se častěji používá pro označení konkrétních systémů termínů, česky označovaných též slovem názvosloví případně odborné názvosloví. např. počítačová terminologie

I. Termín V terminologicky zaměřené literatuře lze nalézt několik definic termínu: PROKOP, I. [2] uvádí, že termín je pojmenováním určitého významu, které jednoznačně a přesně vyžaduje pojmy a názvy, používané v odborném jazyku a které v souhrnu tvoří terminologii určitého odvětví lidského konání. Rovněž uvádí, že je možno konstatovat, že termín je pojmenováním pojmu vymezeného definicí a místem v soustavě pojmu daného vědního oboru. STOFFA, J. [3] definuje termín jako odborné pojmenování, resp. odborný název určitého pojmu v daném oboru. Termíny neexistují izolované v jazyce samém, nýbrž v určité terminologické soustavě. Terminologie je tudíž souhrnem termínu daného odvětví lidského konání, činnosti či poznání. SOCHOR, K. [1] uvádí, že termín je jako každé jiné slovo jednotkou slovní zásoby, tzv. lexikální jednotkou, a jeho úkolem je pojmenovat pojmy vlastní určitému oboru, ať již vědeckému nebo praktickému. Je to základní stavební materiál odborného vyjadřování a vyniká významovou určitostí, přesností a jednoznačností.

II. Terminologie v oblasti ICT Angličtina je primárním jazykem ICT a její základní znalost je nezbytnou součástí efektivního využívání ICT. Typickým příkladem jsou termíny Hardware a Software. Součástí každé terminologie je vždy snaha o sjednocení a o jasné vymezení.

II. Terminologie v oblasti ICT ICT jsou nejprogresivnější oblastí lidského zájmu a rychlost jejich vývoje volá po maximálním sjednocení používané terminologie. Představme si pár nejpoužívanějších termínů, které vešly do obecného povědomí uživatelů ICT na celém světě:

II. Anglické termíny v ICT Hardware Jinak řečeno technické vybavení (hmotná část) konkrétního zástupce ICT. (nikoli pouze ve vztahu k počítačům). Software Programové vybavení. Podkategorie: Firmware Freeware Shareware …

III. Anglické termíny v ICT Počítačová terminologie Terminologie, spadající pod oblast terminologie ICT. Systém pojímající termíny z oblasti osobních počítačů. Konkrétní příklady: diskuze… Příklady Zaměříme se pouze na ty termíny, jejichž český ekvivalent se nepoužívá, či není jeho použití z různých důvodů žádoucí.

III. Anglické termíny v ICT Notebook (Laptop) Anglické termíny, které se používají jako označení pro přenosný počítač. Doslovný překlad? Další termíny: Netbook, Ultrabook, … Zavádění termínů společnostmi … Diskuze: Proč notebook a ne přenosný počítač? …

III. Anglické termíny v ICT Tablet Více významů: Přenosný počítač ve tvaru ploché desky s dotykovou obrazovkou Polohovací zařízení, umožňující snímání pohybu (pohyb rukou, kreslení, …) Tablet PC – notebook s dotykovou obrazovkou Diskuze: Český ekvivalent? Rozlišení zařízení?

III. Anglické termíny v ICT Toner Barvivo pro laserové tiskárny a kopírky. Toner vs. Cartridge. Diskuze: …

III. Anglické termíny v ICT Hypertext Textové prvky dokumentu, které vytvářejí odkaz na jiná místa téhož dokumentu nebo v jiných dokumentech… Základní princip pohybu uživatele službou WWW (World Wide Web). Diskuze: …

III. Anglické termíny v ICT Morphing Morphing označuje v oblasti počítačové grafiky metodu, pomocí níž lze převádět stupňovitě jednu grafiku do druhé… Například změna obličeje.. Diskuze: …český ekvivalent? …

III. Anglické termíny v ICT Zoom Zoom je parametr objektivu, který značí schopnost objektivu přibližovat snímaný obraz. Termín Zoom je rovněž používán v nejrůznějším aplikačním software pro manipulaci s obrazem (změna měřítka) Zoomování (Přibližování x Zvětšování). Optický zoom, Digitální zoom Diskuze: …

III. Anglické termíny v ICT Diskuze s termíny: Zkratky DVD, LCD, URL, USB, CMS, … Kompakt Procesor Crack Internet x internet Firewall Framework Scanner Spam, Spammer …

IV. Moderní edukace Metody moderní edukace jsou stále více spjaty s využitím poznatků jiných vědních oborů (poznatků a technologií). Jsou proto přejímány odborné názvy, které se integrují do edukační terminologie. Mezi anglické termíny, které jsou dnes nejfrekventovanější řadíme:

IV. Moderní edukace E-learning LMS Jak uvádí Pedagogický slovník, tento termín se používá v původní, anglické podobě nebo v překladu jako „elektronické učení/vzdělávání“. Označuje různé druhy učení podporované počítačem (šířeji ICT). Diskuze … LMS Zkratka anglického termínu Learning Management System, systém pro řízení výuky Moodle, eTutor, …

IV. Moderní edukace Blended learning Anglický termín pro kombinovanou výuku – kombinace standardní výuky prezenční s e-learningem. Blended learning se snaží kompenzovat některé dílčí nevýhody E-learningu při plnění vzdělávacích cílů kombinací s prvky standardní výuky, kdy je například kombinován v distančním studiu E-learningový kurz s úvodním či závěrečným seminářem nebo workshopem. Tento přístup je vhodný především tam, kde cílová skupina není zvyklá používat moderní komunikační nástroje, jako je chat, diskusní fórum, videokonference a podobně. Diskuze …

IV. Moderní edukace M-learning M-learning (mobile learning) je forma elektronického vzdělávání za současného využití mobilních počítačových a komunikačních prostředků (notebooků, kapesních počítačů, PDA, mobilních telefonů...). S využitím m-Learningu lze pro studium využít „prázdné“ chvilky, například cestou do práce MHD nebo při čekání na jednání. Příklad využití m-Learningu: zaměstnavatelé mohou vytvářet výukové materiály, které lze prostřednictvím moderních technologií zpřístupnit zaměstnancům v terénu. Diskuze …

V. Slovníky ICT Webopedia Webopedia je výborné místo k vyhledávání termínů a zkratek souvisejících s počítači a internetem. Jeho silnou stránkou je, že zde najdou potřebné informace jak začátečníci tak pokročilí. Webopedia poskytuje snadno srozumitelné definice v jednoduchém jazyce, a vyhýbá se těžko pochopitelných frázím. Webopedia.com

V. Slovníky ICT TechDictionary Online technicko-počítačový slovník www.techdictionary.com Slovník terminologie pro učitele ICT a jazyků www.ict4lt.org/en/en_glossary.htm

V. Moderní edukace Pedagogický slovník Průcha Jan: Moderní pedagogika Nejrozšířenější: Pedagogický slovník Průcha, Walterová, Mareš 4. rozšířené a aktualizované vydání Obsahuje: Pedagogické termíny Pedagogické reálie Pedagogické instituce Doplňující přehled českých a zahraničních slovníků a encyklopedií Průcha Jan: Moderní pedagogika

V. Moderní edukace Google Scholar Co je služba Google Scholar? Služba Google Scholar představuje jednoduchý způsob uceleného vyhledávání odborné literatury. Z jednoho místa můžete vyhledávat informace z mnoha oborů a zdrojů: recenzované články, disertační práce, knihy, abstrakty a články, od akademických nakladatelství, odborných společností, archivů preprintů a dalších odborných organizací. Služba Google Scholar vám pomůže identifikovat ty nejrelevantnější zdroje na poli výzkumu. Funkce služby Google Scholar Vyhledávání rozmanitých zdrojů z jednoho místa Hledání článků, abstraktů a citací Nalezení celého článku v knihovně či na webu Informace o klíčových článcích v jakémkoli vědním oboru

VI. Slovník cizích slov ABZ – online slovník cizích slov http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/ Slovník cizích slov http://www.slovnik-cizich-slov.cz/

VI. Slovníky překladové www.slovnik.cz www.slovnik.seznam.cz www.translate.google.cz www.online-slovnik.cz

VI. Wikipedie Wikipedie Volná www encyklopedie Více jak 200 jazykových mutací Miliony hesel Další projekty:

VI. Wikimedia Vybrané projekty: Wikibooks Wikiversity Wiktionary Free textbooks and manuals Wikiversity Free learning materials and activities Wiktionary Dictionary and thesaurus

Aktivita Zadání samostatné práce

Použité zdroje SOCHOR, K. Příručka o českém odborném názvosloví. Praha: ČSAV, 1955. PROKOP, I. Odborná terminologie z hlediska lexikografické problematiky. Časopis Normalizace, č. 9 – 10, 1972. STOFFA, J. Terminológia v technickej výchove. 2. vyd. Olomouc: PdF UP, 2001. ISBN 80-244-0139-8. WINKLER, P. Velký počítačový lexikon. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2331-7. MEYER, M. Osobní počítač. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1. KLEMENT, M. aj. E-learning. Olomouc: Gevak, 2012. ISBN 978-80-86768-38-0. Kopecký, K. E-learning nejen pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. Morphing – Wikipedia. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Morphing.

Závěr