Zvuková karta Petr Drlík, 4.I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk v počítači.
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
HW – Kabely a konektory Název školy
Vývoj technických prostředků pro záznam zvuku
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
POČÍTAČ.
Vytvořil: Martin Šturc
Přídavná zařízení.
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Elektrotechnika Automatizační technika
Hudba je organizovaný systém zvuků. Výběr zvuků,jejichž rytmické
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Modulační metody Ing. Jindřich Korf.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MULTIMEDIA RADEK BEINHAUER.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Počítače XIII - zvukové karty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
Tato prezentace byla vytvořena
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
MODULAČNÍ RYCHLOST – ŠÍŘKA PÁSMA
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Identifikátor materiálu: EU
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
HARDWARE – DÍLY POČÍTAČE
Analogově digitální převodník
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A18 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Zvuková karta rozšiřující karta (v provedení ISA nebo PCI) do sběrnice základní desky zajišťující zvukový vstup a výstup někdy bývá přímo integrována na.
Programovatelné automaty AD převodníky 11
Jak učit zvuk Jan Langmajer.
Digitální měřící přístroje
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. cv ZS – 2010/2011 Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb.
Směrové ultrazvukové reproduktory
Mikroprocesor.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_08_Části počítače a přídavná zařízení Téma: Části.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Programy pro zpracování zvuku
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Hardware číslicové techniky
Číslicové měřící přístroje
Digitalizácia zvuku.
Zvukové karty Zvuk na PC Matěj Glos.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Zvuková karta Petr Drlík, 4.I

Co je to zvuková karta? Zvuková karta (sound card) je zařízení, které slouží k počítačovému zpracování zvuku. V závislosti na své kvalitě (a tím i ceně) zajišťuje kvalitní zvukový výstup z počítače vhodný i pro profesionální účely.

Co lze ke zvukové kartě připojit? sluchátka reproduktory zesilovač mikrofon externí zdroje (rádio, magnetofon, ...) je-li karta vybavena rozhraním MIDI (Musical Instrument Digital Interface), je možné k ní připojit i elektronické hudební nástroje vybavené také tímto rozhraním (např. elektronické varhany, syntetizátory apod.)

Schéma připojení zvukové karty

Reproduktory pro připojení ke zvukovým kartám

Záznam zvuku pomocí zvukové karty Při záznamu zvuku pomocí zvukové karty je nezbytné rozlišit dva základní případy: záznam je prováděn z nějakého zdroje poskytujícího analogový signál (mikrofon, rádio, magnetofon, audio CD). Takovýto signál se skládá z vln (kmitů) o nestejném tlaku, který je vytvářen ve vzduchu hlasivkami, hudebními nástroji nebo přírodními silami. Příklad zvukového signálu:

V takovémto případě je nutné tento analogový signál převést na signál digitální. Převod se uskutečňuje pomocí vzorkování (sampling). To znamená, že v každém časovém intervalu je zjištěn a zaznamenán aktuální stav signálu (vzorek). Je zřejmé, že čím kratší je tento interval, tím vyšší je vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější. Kvalitu je možné dále ovlivnit počtem rozlišitelných úrovní v každém vzorku. Původní signál Vzorkování 20 Hz Výsledek

Podle kvality zvuku rozlišujeme: Při záznamu tímto způsobem se využívá Shannonovy vzorkovací věty, která říká: Signál spojitý v čase je plně určen posloupností vzorků odebíraných ve stejných intervalech, je-li jejich frekvence větší než dvojnásobek nejvyšší frekvence v signálu. Uvážíme-li, že lidské ucho vnímá zvuky od frekvencí 16 Hz - 20 Hz až do frekvencí 16 kHz - 20 kHz, je zřejmé, že frekvence 44 kHz použitá pro CD kvalitu je dostačující.

Z výše uvedené věty také vyplývá, že pokud dojde ke snížení vzorkovací frekvence, budou ve výsledném záznamu chybět vyšší frekvence, což se při přehrání projeví jako ztráta výšek. Protože záznam tímto způsobem vede při vyšší kvalitě záznamu ke vzniku velmi dlouhých souborů, existují algoritmy dovolující provést ztrátové komprese, které podstatným způsobem kvalitu výsledného záznamu neovlivní. Tyto komprese je nutné provádět buď po provedení záznamu, nebo kvalitnější karty vybavené speciálními procesory umožňují jejich provedení v reálném čase přímo při záznamu.

záznam je prováděn z nějakého zdroje poskytujícího již záznam je prováděn z nějakého zdroje poskytujícího již digitální signál (např. elektronické varhany připojené prostřednictvím MIDI rozhraní). V takovém případě se již neprovádí vzorkování, ale zaznamenávají se přímo jednotlivé byty zasílané tímto rozhraním. Tyto byty obsahují informace, jako jsou: nástroj, který tón hraje (piano, housle, varhany, ...) výška tónu délka tónu dynamika úhozu na klávesu další Pro přehrání takového záznamu je nezbytné, aby zvuková karta (nebo jiné zřízení) byla schopna podle těchto informací sama vytvářet jednotlivé tóny.

Zvukové cykly Při vytváření zvuků pomocí zvukových karet je nutné vyjít ze skutečnosti, že u každého hudebního nástroje mají jeho zvuky podobu cyklu, který se skládá ze čtyř částí: Nástup (Attack) Pokles (Decay) Trvání (Sustain) Doznívání (Release) Konkrétní hodnoty jednotlivých fází cyklu jsou charakteristické pro každý hudební nástroj a je potřeba, aby zvuková karta tyto hodnoty co možná nejpřesněji dodržovala. V opačném případě by zvuky ztrácely na věrnosti.

Části cyklu hudebních zvuků

Vytváření zvuku Pro vlastní vytvoření zvuku se využívá dvou rozličných mechanismů: FM syntéza: realizovaná tzv. FM syntetizátorem (obvod OPL 2, OPL 3 nebo OPL 4). Tato metoda vychází z faktu, že každé vlnění lze sestavit složením vybrané série sinusových kmitů o patřičné frekvenci a amplitudě. Wave Table syntéza: používaná u dražších zvukových karet. Tato metoda používá přímo navzorkovaný signál skutečného nástroje uložený ve své vlastní paměti (ROM nebo RAM). Protože je nemožné, aby v paměti byly uchovány vzorky všech výšek tónů od všech nástrojů, je v paměti vždy uložen jeden tón od každého nástroje. Různých výšek tohoto tónu se pak dosahuje různou rychlostí přehrání tohoto vzorku.

Novinky mezi zvukovými kartami Sound Blaster Audigy 2 Sound Blaster Live! Již v průběhu měsíce září se na našem trhu objeví nová generace zvukových karet od firmy Creative Technology, s názvem Sound Blaster Audigy. Srdcem karty je stejnojmenný procesor s vestavěnou efektovou jednotkou. Algoritmy DSP jsou uzpůsobeny pro komplexní výpočty audio efektů a prostorového ozvučení. Mezi SW vybavení, které plně využívá nového Audigy, se řadí především EAX Advanced HD. Ten nabízí následující funkce:

1. audio efekty pro ozvučení počítačových her: Multi-Environment - možnost současné simulace čtyř akustických prostředí v reálném čase Environment Morphing - pro přirozený přechod mezi jednotlivými prostředími s plynulým prolínáním jejich akustických charakteristik v reálném čase. Environment Panning - plně prostorová simulace vzdáleného prostředí Environment Reflections - simulace odrazů zvuků známá z reálného prostředí Environment Filtering - využívá high-pass filtrů pro přesnou simulaci zvuku v interiéru a exteriéru

2. pro příznivce hudby jsou zde nachystány následující perličky: Audio Clean-Up - odstraňuje nežádoucí šum a praskání z nahrávek ve formátu MP3 Time Scaling - změna rychlosti nahrávky beze změny výšky tónu a kvality EAX Advanced HD Audio Effects - přednastavené efekty a charakteristiky rozmanitých akustických prostředí. Dream - patentovaný algoritmus pro vytvoření prostorové Surround nahrávky z libovolného stereo audio souboru