Vývoj propagace ve starověku, středověku a novověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

2. VÝVOJ REKLAMNÍ KOMUNIKACE DO 19. STOLETÍ
Česká společnost se učí podnikat
TEST 1. Kdo byl předchůdcem novin a kdy? 2. Které noviny patří k nejstarším v Evropě? 3. Zapamatovali jste si alespoň tři názvy dnešních nejvýznamnějších.
VÝVOJ REKLAMNÍ KOMUNIKACE DO 19. STOLETÍ
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
- jako propagační prostředek
Nadpis Lexikon úspěšného podnikání aneb Jak rozjet svou firmu Jana Merunková.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vývoj marketingových koncepcí
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Cíl reklamy, druhy, její využití a samostatné sestavení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Studentské sdružení Jiří Hošek & Martin Haltmar IČO:
Doba Jaroslava Vrchlického
Ing. Eva Horejcová Honza Smolík. Skotsko 14. století.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Gotická kultura.
Určujeme podle několika hledisek:
Aktivita č.2: Podnikání a právo
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA- NOVINY 1
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_20 Název materiálu: Reklama Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Keramika po 2. světové válce
Propagace - Promotion -
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Inzerát Cíl prezentace: Zvládnutí základů inzerátuCíl prezentace: Zvládnutí základů inzerátu.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Téma: Využití Corelu v Marketingu Vypracoval/a: Ing. Jana Wasserbauerová.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Reklama a její význam pro podnikání Draženov Blížejov Studánka září 2010.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Charakteristika starověku
Odbyt Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 8 Komunikační mix.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
FINANČNÍ GRAMOTNOST REKLAMA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Vývoj TIC po roce 1989 a jejich současné postavení v systému cestovního ruchu Ostrava, Ing. Pavel Attl, Ph.D., katedra cestovního ruchu, VŠH.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
IMAGE - specifický obraz výrobku odráží očekávání veřejnosti POZOR! Aktuální percepce lidí bývají vždycky ovlivněny minulou zkušeností ! Podnik by měl.
EU_62_A_sada 1_07_M_Reklama_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Historie aranžování –pracovní list
19. století opakování.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Reklama I..
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Propagace základní pojmy
Starověk, Středověk, Novověk
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Historie marketingu
Piktogram reklama logo
Křivonosková Kateřina
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Vývoj propagace ve starověku, středověku a novověku Dějiny propagace Vývoj propagace ve starověku, středověku a novověku

Starověk První zmínky o reklamě (propagaci) lze nalézt už ve starověkém Egyptě. Počátky propagace na prvních veřejných shromaždištích (lovci, rybáři – výměna úlovků).

V antickém Řecku a Římě bylo vystavováno zboží v dřevěných bednách a proutěných koších. V Římě vzniká „první reklamní kancelář“ (dochováno ze zpráv nalezených v Římě)

První formy propagace: Vykládání zboží na ulici nebo tržišti Vyvolávači Nápisy na zdech domu (upozornění, kde se konkrétní zoží prodává) Dřevěné skříňky se zbožím (zavěšeny u vchodu do obchodu)

Středověk Období je poznamenáno stěhováním národů (kolonizace), rozšiřují se obchodní cesty. Zboží se začíná prodávat i v krámech, objevují se první vývěsní štíty. Ondráš zabitý pro milenku. Vývěsní štít z Janovic. Olejomalba na dřevě. Přelom 18. a 19. stol.

Ve světě je vývoj mnohem dynamičtější. V podmínkách naší země vznikají v 11.-12. století cílevědomé komunikační aktivity (dnes je známe jako reklama, práce s veřejností, přímý marketing, podpora prodeje, osobní prodej) s cílem nabídnout zboží a služby k prodeji. Ve světě je vývoj mnohem dynamičtější. Zásadní podmínkou je vytvoření prostoru pro koncentrovanou a místně dostupnou formu obchodní nabídky – trh.

Pro rozvoj propagace byla brzdou různá cechovní a církevní opatření zakazující vyhledávat zákazníka, lákat kupujícího. Forma prodeje: Komunikace mezi prodávajícím a kupujícím Podomní prodej Nezbytným pomocníkem při prodeji byla zvířata

Trhy znamenají zpočátku především možnost přímé komunikace mezi bezprostředním výrobcem a spotřebitelem, v pozdější době pak také mezi výrobcem a zprostředkovatelem na trhu – obchodníkem. K jejich rozvoji napomáhá urbanizace české krajiny – vznik měst hlavně od 12. do 14. století. Trhy tak nabývají stále organizovanějších forem. Ve městech se rozvíjejí řemesla, řemeslnící se koncentrují do dílen a vytvářejí cechy, z nichž se později vyvíjí vyspělejší formy produkce – manufakturní výroba.

Další vývoj ve středověku v Čechách lze spatřit např Další vývoj ve středověku v Čechách lze spatřit např. ve hře „Mastičkář“ (české drama ze 14. století; děj se odehrává v prostředí středověkého trhu; základem námětu je scéna z velikonočních her). Ve hře najdeme popis reklamního sdělení. Trhy se postupně v počátcích vývoje lidské společnosti stávají nejvýznamnějším místem komunikace. Do 19. století vyvolávání, plakáty a inzeráty.

Novověk V 19. století dochází k prudkému rozvoji reklamy a propagace – nástup kapitalismu, průmyslová revoluce, nástup strojové výroby místo řemeslné a manufakturní. Nejdůležitějším vynálezem je knihtisk – základ pro tisk novin, nástup periodického tisku, zvýšená produktivita tiskáren.

V 18. století se objevovaly nápisy podél obchodních cest V 19. století se začíná reklama oddělovat od obchodu a začíná její samostatný vývoj Od poloviny 19. století se reklama poprvé stává nástrojem v boji proti konkurenci Ve 20. století se reklama začlenila do komplexu marketingových aktivit

Periodikum – tiskovina, který vychází opakovaně v pravidelných intervalech Tisk – způsob rozmnožování předlohy Inzerát – krátké textové či obrázkové sdělení (zadavatel – inzerent) Propagace – cílené oslovení kupujícího, součást marketingového mixu (4P)

Součástí novin se stávají inzeráty 1605 Antverpy – list Nieuwe Tydinghen 1609 – periodické tiskoviny ve Strasburgu, Augsburku a dalších městech 1686 – první tištěné noviny v Koruně české – vydával je v Praze Jan Arnolt pod názvem Ordinari Postzeintungen 1719 – první české noviny u K. F. Rosenmüllera v Praze – Sobotní (literní) Pražské poštovské noviny, objevují se zde první zprávy, které lze označit jako předchůdce inzerátu

17. a 18. století periodický tisk Týdeníky 1622 – v Anglii – Weekly Nevves, 1655 The Oxford Gazette 1631 – Francie – Nouvelles Ordinaires, 1631 vydává Theophrast Renaudot La Gazette Deníky 1702 – Anglie The Daily Courant

Počátkem 18. století se objevuje první inzerce v britském tisku (nejstarší inzerát v Anglii oznamoval nabídku k sňatku) První český inzerát vychází v roce 1790 v novinách V. M. Krameria, který tiskne v Závěsku oznámení, že přijímá zprávy o zboží, které bude otiskovat „oproti skrovnému zaplacení.“ Inzerce má různou tematiku.

Stručný přehled Významný zásah přišel až v polovině 19. století nejen v souvislosti s rozmachem podnikání a průmyslu, ale i se stoupající gramotností obyvatelstva.

V masovém měřítku se začínají objevovat klasické dřevěné výkladce se skleněnou výlohou a nápisem s názvem. V 19. století se objevuje nová forma reklamy — barevný plakát. Do té doby řemeslný výrobek se proměnil ve svébytný umělecký druh.

Kombinace velkého množství různých řezů písma a ornamentů, jak je známe z plakátů na první představení v Národním divadle, ustoupila výtvarnému pojetí.

První český barevný plakát byl dílem Vojtěcha Hynaise a zval na Všeobecnou zemskou výstavu v Praze v roce 1891, dále pak plakát pro Národopisnou výstavu Českoslovanskou z roku 1895. pozn.: (1. plakátovací sloup byl patentován v Londýně roku 1824.)

Za posledních sto let k plakátům ještě přibyly billboardy, světelné noviny, poutače, a reklamy na dopravních prostředcích.

A nezapomeňte na úkol a připravit se na test! K. M.