Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Vzácné plyny Adéla Benešová 1.A.
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Alkalické kovy.
Mangan.
O S Se Te Po Nepřechodné prvky 16. skupiny Kyslík VI. A skupina Síra
VI.A SKUPINA CHALKOGENY.
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Chemické prvky-nekovy č.2
Kyslík – prvek nezbytný pro život
17 skupina.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Alkalické kovy Struktura vyučovací hodiny:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_04 Tematická.
HALOGENY.
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Chalkogeny Richard Horký.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_403.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Kyslík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PaedDr. Ivana Töpferová
Dusík, N.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_20 Tematická.
Alternativní zdroje energie
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
jméno autora Mg. Eva Truxová název projektu
Halogeny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 5
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Kyslík.
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Kyslík Vladislava Zubrová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Zástupci prvků skupin RZ
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_15 Tematická.
H A L O G E N Y.
VODÍK.
Vodík (Hydrogenium) je nejlehčí a nejjednodušší plynný prvek, tvořící převážnou část hmoty ve vesmíru. Vodík je bezbarvý, lehký plyn, bez chuti a zápachu.
Kyslík.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Halogeny Autor Melicharová Jana.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky 16. skupiny CHALKOGENY
Zástupci prvků skupin RZ
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Transkript prezentace:

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu: Moderní škola Název materiálu: VY_32_INOVACE_CHEMIE1_12 Tematická oblast: Chemie pro střední školy Ročník: 1 Datum dokončení: 1.11.2012 Anotace: Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s kyslíkem a jeho užitím Jméno autora: Mgr. Lenka Payerová

Značka: O Latinský název: oxygenium K Y S L Í K Značka: O Latinský název: oxygenium

VLASTNOSTI Elektronová konfigurace 8O: (2He)2s22p4 Nestabilní, a proto tvoří dvouatomové molekuly O2 a tím se stabilizuje Plyn Nemá barvu (ve vyšší vrstvě namodralý) Nemá zápach Dobře rozpustný ve vodě

Oxidační, bělící a desinfekční účinky = ničí choroboplodné zárodky Podporuje hoření V ocelových lahvích (15MPa) s modrým pruhem

VÝSKYT Nejrozšířenější prvek v zemské kůře (49%) 1. Volný – vzduch 21% 2. Vázaný ve sloučeninách voda oxidy kyseliny soli kyselin - biogenní, vzniká při fotosyntéze

Výskyt ve formě 3 izotopů 1. 168O - produkují rostliny při F 8 protonů, 8 elektronů,8 neutronů 2. 178O Určete počet částic 3. 188 O

PŘÍPRAVA 1. Rozkladem látek bohatých na kyslík A) kyslíkatých solí 2KClO3 → 2KCl + 3O2 B) peroxidu vodíku 2H2O2 → 2H2O + O2 2. Elektrolýzou vody

VÝROBA 1. Frakční destilace zkapalněného vzduchu nejdříve se odpaří dusík, pak vzácné plyny, téměř nakonec čistý O = kyslíková frakce 2. Elektrolýza vody Katoda: H2 Anoda: O2

POUŽITÍ Hutnictví – výroba železa a oceli Sváření a řezání kovů Lékařství – dýchací přístroje Letectví Kapalný – raketové palivo Oxidační činidlo (autogen)

SLOUČENINY 1. Oxidy A) kyselinotvorné – s vodou tvoří kyseliny Př. SO2, SO3, CO2 SO3 + H20 → H2SO4 B) zásadotvorné – s vodou tvoří hydroxidy Př. CaO, CuO, Na2O CaO + H2O → Ca(OH)2

C) netečné – nereagují s ničím (ani s vodou, ani s kyselinou, ani se zásadou) Př. CO, N2O, NO D)amfoterní (obojaké) – nereagují s vodou, ale reagují s kyselinami a hydroxidy za vzniku solí Př. ZnO ZnO + H2O + 2NaOH → Na2[Zn(OH)4] ZnO + H2SO4 → ZnSO4 + H2O

2. PEROXID VODÍKU H2O2-I Namodralá olejovitá kapalina Neomezeně rozpustný ve vodě Koncentrovaný je 30% = perhydrol (silně leptavý) Chová se jako slabá kyselina a tvoří soli: a) peroxidy M2IO2-I b) hydrogenperoxidy MIHIO2-I

Obsahuje dvojici -O -I– O-I - = peroxidická vazba – málo pevná, a proto jsou peroxidy nestálé a rozkládají se: H2O2 → H2O + O↑ + 98,7 kJ Má bělící, odbarvovací a desinfekční účinky

Má oxidační i redukční účinky: 2KI + H2O2 + H2SO4 →I2 + K2SO4 + 2H2O PbS + 4H2O2 → PbSO4 + 4H2O 2. redukční 5H2O2 + 2KMnO4 + 3H2SO4 → 5O2 + K2SO4 + 2MnSO4 + 8H20

3% roztok = dezinfekce, ale 8% už leptá pokožku POUŽITÍ H2O2 Bělení papíru Bělení textilií Odbarvování vlasů 3% roztok = dezinfekce, ale 8% už leptá pokožku

OZON O3 Vyskytuje se v horních vrstvách atmosféry = ozonosféra (25 km nad Zemí) Pohlcuje UV záření ze Slunce Některé odpadní látky (freony) v ovzduší reagují s O3 a zmenšují jeho vrstvu Tím na organismy dopadá intenzivnější záření a může způsobovat zhoubná onemocnění, př. rakovinu kůže

VLASTNOSTI Modrý plyn (světle fialový) Zapáchá Jedovatý Reaktivnější než O2 Silné oxidační, desinfekční a bělící účinky O3 → O + O2 + 142 kJ

VZNIK Vzniká tam, kde se část molekul O2 štěpí na volné atomy a ty se dále slučují s O2 Př. při bouřkách: O2 + O → O3

Použití Bělící a desinfekční prostředek Úpravnictví pitné vody (ničí choroboplodné zárodky)

Zdroje Všechny materiály zde použité pocházejí z archivu autora