KDO BYL KDO po II. světové válce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Slováci za 1. sv. války
Advertisements

OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Vytvořil: Michal Mikula
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
PREZIDENTI ČESKÉ REPUBLIKY
Móhandás Karamčand Gándhí
Českoslovenští a čeští prezidenti
 Iniciativa a režie SSSR  Oběti  Katolická církev  Sportovci Politické procesy 50. let.
Organizace spojených národů
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Česká republika Demokratický stát.
Vědomostní soutěž 2. světová válka
Protihitlerovská koalice Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Franklin Delano Roosevelt
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Druhá světová válka Elizabet,Kačka a Eli.
III/2 9.A XVI Dějepis Únor 1948, komunistický převrat, Klement Gottwald IX. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Únor 1948.
Poválečné Československo
STUDENÁ VÁLKA.
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Dějepis vypracovala: Vendula Skalová IX..
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Válka V Tichomoří a důsledky 2. sv. války
Československo na cestě destalinizace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Na rozcestí.
Vývoj v Číně po 2. světové válce
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
Vytvoření protihitlerovské koalice, otevření druhé fronty
SSSR a studená válka Stalinův diktát Roztržka mezi SSSR a Jugoslávií
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Naši prezidenti Lukáš Medelský IV.B.
SJEDNOCOVÁNÍ ZÁPADU a SJEDNOCOVÁNÍ VÝCHODU
Trojitý zápisník Přečti si citaci.
Suezská krize Jan Wolf, Ov/Vv, IV. r..
Prezidenti ČSR a ČR Hospodářský zeměpis
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135
Dějiny a literatura po roce 1945 – moderní odborné a didaktické trendy CZ.1.07/1.3.08/ Studijní opora Semestrální kurz 2011 KDO BYL KDO v poválečném.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_12_ROK 1968 TEMA:
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Formování protihitlerovské koalice. Velká trojka.
Nástup totality v Československu
v československé historii
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis ročník
Naši prezidenti.
STUDENÁ VÁLKA 1.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_20_20
Obnovení demokracie v Československu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Prezidenti naší republiky VY_32_INOVACE_13
Od totality k demokracii
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Popis prezentace Přehled prezidentů ČSR,ČSSR,ČSFR a ČR
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Transkript prezentace:

KDO BYL KDO po II. světové válce

Edvard Beneš H. Truman Klement Gottwald C. Atlee Jan Masaryk J. Stalin, F. Roosevelt, W. Churchill H. Truman C. Atlee G. Marshall Mao ce Tung D. D. Eisenhower M. Gándhí Charles de Gaulle N. V. Chruščov F. Castro T. Mann L. Feuchtwanger N. Mailer E. Heminway F. Fellini A. Solženicin… Edvard Beneš Klement Gottwald Jan Masaryk Ludvík Svoboda Milada Horáková Heliodor Píka Gustáv Husák Antoním Zápotocký Vítězslav Nezval Marie Majerová Marie Pujmanová Jiří Trnka Hermína Týrlová Jan Werich Antoním Novotný

OSOBNÍ KARTY

Alexander Fleming jméno foto národnost anglická povolání lékař výzkum očkovací látky v St. Mary ´s Hospital v Londýně objev Penicillium notatum rok 1928 - 1929 pokračovatelé Howard Florey (Austral.) Ernst B. Chain (němec. Žid) čištění a testování penicilinu, Univerzita Oxford období 1940 - 1944 výroba USA 1941, Illinois GB 1943 použití 1944 pro všechny spojenecké vojáky ocenění 1945 Nobelova cena

jméno foto národnost povolání filmy (3) ocenění …….

jméno foto národnost povolání filmy (3) …….

Klement Gottwald jméno foto narozen, zemřel 23.11.1896 asi Dědice u Vyškova – 14.3.1953 Praha povolání I. světová válka I. republika tajemník ÚV KSČ premiér prezident…

Klement Gottwald jazz, rokenrol dělničtí prezidenti Moskva VYJÁDŘI SOUVISLOST: jazz, rokenrol dělničtí prezidenti Klement Gottwald Moskva Edvard Beneš Antonín Zápotocký Rudolf Slánský 1948 Heloidor Píka 230 (?)

HISTORICKÝ MEDAILON Medailon: umělecký útvar charakterizující formou eseje nějakou osobnost - umělecky zpracovaný slovní nebo obrazový portrét života a díla významné osobnosti literární útvar zobrazující a charakterizující určitou

…………………………… …………………………………… …………………………… …………………………………… Narozen 2. 10. 1869, zemřel 30. 1. 1948 po útoku atentátníka, který jej zastřelil z pistole při večerní procházce. Na pohřbu tohoto muže kráčelo v průvodu více než milion lidí, jeho popel byl vsypán do řeky Gangy. Ve světě je znám pod přízviskem Mahátma - Velký duch. Byl jedním z největších politických a duchovních vůdců Indie a indického hnutí za nezávislost. Prosazoval filosofii aktivního, ale nenásilného odporu proti Anglii, založeného na jógínském principu ahimsá (nenásilnost). Dovedl Indii k vyhlášení nezávislosti 15. srpna 1947. V Indii mu byl udělen titul „Otec národa“ a 2. říjen, den jeho narozenin, je slaven jako státní svátek. Organizace spojených národů také prohlásila 2. říjen za „Světový den nenásilí“.

Muž, který měl oficiální přezdívku Velký 毛澤東 …………………………. Narozen 26. 12. 1893, zemřel 9. 9. 1976. Muž, který měl oficiální přezdívku Velký kormidelník byl od roku 1935 až do své smrti hlavním představitelem komunistické Číny. Patří k nejkrutějším diktátorům 20. století, je zodpovědný za několik desítek milionů obětí. Moc získal za II. světové války v boji proti Japoncům a využil ji k vyhlášení komunistického státu - Čínské lidové republiky v roce 1949. Nechal se „zvolit“ neomezeným vládcem, vytvořil tzv. kult osobnosti. Následky jeho politiky pociťuje Čína dodnes.

Medailon - strukturovaná charakteristika osobnosti: 5 vět, životní data vyjádření podstatného rysu osobnosti politický (umělecký, vědecký) přínos zajímavost ilustrace, foto…

A. Hitler – B. Mussolini – F. Franco – W. Churchill KDO (CO) SEM NEPATŘÍ? A. Hitler – B. Mussolini – F. Franco – W. Churchill K. Gottwald – T.G.Masaryk – M.R.Štefánik - E.Beneš J. Stalin – F. Castro - G. Marshall - Mao Ce-tung V. Nezval – M. Majerová – F. Heyrovský – J. Seifert L. Svoboda – V. Klaus – E. Hácha – A. Novotný Kursk – Stalingrad – Pearl Harbor – Moskva Teherán – Jalta – Postupim - Hirošima Maďarsko – Bulharsko – Sovětský svaz – Francie

VÍTR V NAKLADATESTVÍ (Vítr a dokumenty) Učitel vypráví: Pomyslným místem „děje“ je redakce nakladatelství, do které se otevřeným oknem přihnal vítr a po velké místnosti rozházel jednotlivé listy právě připravované knihy o historii (nebo knihy o důležitých rukopisech a dokumentech… apod.). Stránky ležely původně na stole seřazené a uspořádané, ale ještě nebyly označeny čísly. Teď bude velice těžké dát je opět dohromady, naštěstí vítr neodnesl žádnou volnou stránku ven. Našla se i úvodní stránka celé knihy, kde je přesný obsah s názvy kapitol. Tento seznam se teď může použít. Děti mohou pracovat samostatně s tichým čtením textů a bez spolupráce s ostatními. Jiný způsob je číst „nalezené stránky“ nahlas pro ostatní, kteří si vybírají ve svých seznamech a přiřazují odpovídající názvy kapitol. Sestavování nové knížky je možno pro starší žáky i ztížit tím, že název kapitoly musí hráči sami vymyslet, žádný seznam (obsah) k dispozici nemají. V odpovědích dětí samozřejmě požadujeme nejen název kapitoly, ale také další informace typu: jaké osobnosti v této kapitole vystupují, kde se kapitola odehrává, v jakém časovém rozpětí, s jakými výsledky, jaký je význam celé zmiňované události, jaký je výstižný popisek obrázku …

„Hlavním Colbertovým přínosem je nová ekonomická teorie. Říká, že VÍTR V NAKLADATESTVÍ: Junkeři se stali základem nového státu. Vojáci sloužili v armádě 17 až 25 let a jejich kázeň byla udržována těmi nejkrutějšími prostředky.“ „Hlavním Colbertovým přínosem je nová ekonomická teorie. Říká, že bohatství státu spočívá v množství drahých kovů ve státní pokladně. Nejdůležitější ve státním hospodářství je vývoz zboží. Ten musí být vždy větší než dovoz.“ Armáda generála Kutuzova pronásledovala ustupující Francouze a zasadila jim poslední těžkou ránu při náročné přepravě přes řeku Berezinu. Amerika bojovala v sedmileté válce na straně Anglie proti Francii. Když Anglie vyhrála, očekávali obyvatelé Ameriky za svou věrnost pro sebe určité výhody. K ničemu takovému ale nedošlo, naopak, situace se ještě zhoršila. Anglie omezovala Američany dál.“ OBSAH: Napoleonovo tažení do Ruska, Vznik USA - boj amerických kolonií za nezávislost, Francie v období absolutismu, Vznik pruského království

D:\users\hvychod\Dokument\Gottwaldův projev.mp3 VÍTR V NAKLADATESTVÍ Rozfoukané stránky nové knihy jaké osobnosti v této kapitole vystupují, kde se kapitola odehrává,, v jakém časovém rozpětí, s jakými výsledky, jaký je význam celé zmiňované události, jaký je výstižný popisek obrázku … V Košickém vládním programu vyhlášeném v dubnu 1945 členové vlády deklarovali: "Vláda bude jednat v souladu se Sovětským svazem, a to ve všech oblastech: vojenské, politické, hospodářské i kulturní". Tyto aspekty výrazně napomohly v roce 1948 komunistům převzít moc ve státě.   Minuta a půl rozhodla na dlouhá desetiletí o osudu československého státu.        D:\users\hvychod\Dokument\Gottwaldův projev.mp3

http://www.totalita.cz

Příklad: Marshallův plán PRÁCE S DOKUMENTY metody kritického myšlení, práce s textem, s dobovými dokumenty, s dobovým filmem, diskuse… četba konkrétního dokumentu, samostatná úvaha žáků nad jeho obsahem, průzkum propagandistického využití (zneužití) či prezentace dokumentu komunistickým režimem… apod. Příklad: Marshallův plán Marshall.doc

Metodika: práce v malé skupině (dvojice žáků) analýza historické situace - pracovní list, otázky k obsahu předloženého dokumentu Marshallovo hodnocení evropské ekonomiky Marshallovo hodnocení americké ekonomiky Marshallůn názor na správný postup (směr) USA Marshallův návrh na řešení Marshallovy podmínky pomoci 2. reflexe skutečných událostí - skupinová práce s literaturou a internetovými zdroji (vyhledání informací o reakci Sovětského svazu, vnuceném postoji a postupu zemí východní Evropy) 3. diskuse žáků o motivech komunistického režimu k tomuto postupu, žáci odhadují ekonomické a politické následky, závěrem učitel shrne jejich reálnou podstatu.

http://www.studena.valka.cz Churchill.doc W. L. S Churchill: projev ve Fultonu 1946 železná opona studená válka http://www.studena.valka.cz Churchill.doc

Příště: Jak se učí socialismus