verbální komunikace Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

proces komunikace Škola:
neverbální komunikace
Komunikační dovednosti
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
sociální psychologie Škola:
sociální skupiny Škola:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální učební materiál
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_17.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rozbor neuměleckého textu
Marketingové komunikace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Přístupy k osobnosti Škola:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Další možnosti skončení pracovního poměru Ročník:3. Datum.
Komunikační mix Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Komunikační proces Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
KONFLIKT Božena Genrtová.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EXCEL 2010 Obrazce 2. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
Administrativní styl PaedDr
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
VY_32_INOVACE_PSYPS14960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Komunikace s rodiči.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Pedagogická komunikace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Práva dítěte Výchova k občanství
Transkript prezentace:

verbální komunikace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov47 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: komunikace Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: verbální komunikace, konvenční, konverzační, operativní, vyjednávací a osobní komunikační styl, měkký, tvrdý a alternativní přístup, kompromis, losování, arbitráž, nabídka variant a kompenzací Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad procesu verbální komunikace, komunikačních stylů, přístupů a metod při vyjednávání, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

verbální komunikace komunikační styly: 1) konvenční 2) konverzační 3) operativní 4) vyjednávací 5) osobní až intimní

konvenční styl funkce – potvrdit „status quo“; pozice – symetrická i asymetrická, mírně pozitivní citové projevy;

pozdrav – důležitý prostředek prosociální komunikace, dává najevo, že jsme se spatřili a poznali; potkávací zdravení bývá nejčastější a říká, že právě teď se vidíme více méně náhodou;

zdravení na uvítanou se blíží rituálům, jeden vítá a tím druhého přijímá ve svém teritoriu; je-li někdo hostem, pak je druhý hostovi k službám a jako první dá najevo, že ho rád vidí; při pozdravení na rozloučenou se má jako první loučit host, tj. ten kdo opouští teritorium svého hostitele;

rituály – chování zahrnuje několik stanovených kroků; ceremoniály – rituál s slavnostním nádechem; lichotky a komplimenty – „kloužou po povrchu“; od nich se odlišují pochvaly – ten, kdo chválí, staví se do role rodičovsko - pedagogické;

2) konverzační styl funkce výměna informací, jen symetrie, mírně pozitivní, např. povídání při jídle;

3) operativní styl funkce zvládání životního prostoru, asymetrie, neutrální, sdělení jasná, stručná, korektní a zdvořilá např. nákupy;

4) vyjednávací styl vyřešit problém při rozdílných zájmech a potřebách, symetrie, neutrální, smlouvání při nákupu; přístupy k vyjednávání: měkký tvrdý alternativní

měkký účastníci partnery, cíl – shoda, postaveno na důvěře, ustupovat v zájmu dobrých vztahů, ústupky jednostranně nabízet, výchozí stanovisko měnit, hranice odkrýt, přijímat vlastní ztráty, hledat jednoduché řešení přijatelné pro druhou stranu, vyhýbat se střetu názorů, ustupovat tlaku;

tvrdý účastníci protivníky, cíl – vítězství, postaveno na nedůvěře, požadovat ústupky, trvat na výchozím stanovisku, klamat o hranicích, požadovat jednostranné zisky, hledat řešení přijatelné pro sebe, usilovat o vítězství vlastní vůle, vyvíjet tlak;

alternativní účastníci řešiteli problému, cíl – efektivní, přátelsky dosažený výsledek, postaveno nezávisle na důvěře, požadovat i nabízet ústupky, zaměřit se na zájmy ne na stanoviska, nemluvit o hranicích, nové možnosti, z nichž mohou obě strany profitovat, hledat více řešení, usilovat o výsledky nezávisle na chtění, ustupovat, jde-li o princip, ne nátlaku;

fáze vyjednávání: a) vytvoření atmosféry pro vyjednávání b) diskuze c) metody řešení d) shrnutí závěrů e) ukončení

a) vytvoření atmosféry pro vyjednávání – neutrální až mírně pozitivní citové ladění; b) diskuze – každá strana mluví přibližně stejně dlouho, argumenty, které jsou uváděny, nejsou prohlášeny za objektivní pravdy a práva, ale za subjektivní názory a návrhy;

metody řešení: kompromis – zejména při obchodním jednání a v politice, v partnerském životě velmi nevhodné; losování – vhodné pokud se nejedná o nic závažného, např. kam se pojede v neděli odpoledne na výlet; arbitráž – výběr nezaujatého rozhodce;

metody řešení: nabídka variant a kompenzací – reciproční forma řešení, v prosociálním jednání by kompenzace měla vycházet ze samotných vyjednávajících, neměla by být vynucená druhou stranou, asertivní přístup;

d) shrnutí závěrů – shrnout do několika jednoduchých vět, nejlépe do jedné nerozvinuté, nevracet se do některé z předešlých fází; e) ukončení – není nutné hodnotit řešení, ale vyjádřit potěšení nad skutečností, že se k řešení vůbec došlo;

5) osobní až intimní styl funkce ochrana a reprodukce života, symetrie i asymetrie, výrazně pozitivní nebo výrazně negativní, např. mazlení;

otázky ??? která metoda řešení se jeví jako vhodná domlouváme slevu na zboží s malým kazem necháme posoudit zahradního architekta, který návrh zahrady je lepší domlouváme dovolenou „u vody“ i s „výšlapy“ vybíráme film z několika dobrých DVD kompromis arbitráž nabídka variant a kompenzací losování

otázky komunikační styl, který potvrzuje kým člověk je konvenční komunikační styl, který řeší problém při rozdílných pozicích komunikační styl, který pomáhá zvládat životní prostor komunikační styl, který slouží k prosté výměně informací konvenční vyjednávací operativní konverzační

Použité zdroje HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha 2009. ISBN 978-80-7367-639-1 HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha 2007. ISBN 978-80-247-1168-3 KOHOUTEK, R.: Základy sociální psychologie, CERM, Brno 1998. ISBN 80-7204-064-2 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.