Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ___________________________________________________________________.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Advertisements

PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_07.
Victor Hugo ( ).
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Martina Buršová 9.B Viktor Dyk. Životopis Český básník, prozaik, dramatik, publicista a politik, překladatel z němčiny a francouzštiny. Narození-1877.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jaroslav Hašek
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaroslav Hašek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Hašek Jaroslav Hašek - Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Legioná ř ská literatura a obraz 1. sv. války Ro č ník:T ř etí Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Mgr. Marie Havránková GENERACE BUŘIČŮ Literatura 1. pol. 20.stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
František Gellner 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Jan Neruda - dílo.
Petr Bezruč vlastním jménem Vladimír Vašek
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
„Nejspokojenější lidé jsou právě ti, kterým násilím nebyla vnucena vzdělanost.“ Jaroslav Hašek
A. Sova – Květy intimních nálad
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.06_Jaroslav Hašek NÁZEV:
AUTOR: Kateřina Křížová
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
DUM - Digitální Učební Materiál
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Transkript prezentace:

Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________ Vzdělávací oblast:Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu: Generace buřičů VY_32_INOVACE_C2_02 Anotace:Interaktivní výklad: generace buřičů, představitelé a díla Třída a datum ověření:3.A ; Autor:Mgr. Ludmila Vlková (Muchová) Registrační číslo:CZ.1.07/1.5.00/

 v 90. letech 19. století se objevil postoj umělce, který se bouřil proti všemu starému  básníci i prozaici se stavějí do pozice buřiče zklamaného společností a pohrdající jí  jindy se vyslovují v duchu dekadence, nebo se distancují aristokratickým postojem  někdy se projevují v duchu protikřesťanského satanismu (S. K. Neumann - Satanova sláva mezi námi)  jiní se stávají bohémy a tuláky (Gellner, Toman, Hašek

 každý z těchto buřičů se ale snaží od počátečního negativního postoje dojít ke smíření a k nalezení něčeho trvalejšího: S. K. Neumann to nalézá v komunistické ideologii, Toman v příklonu k rodné zemi, Šrámek ve vitalismu (oslava smyslového života), Hašek v absurdním gestu Švejka jako v jediné možné reakci na tehdejší skutečnost); výjimku tvoří Gellner (předčasné úmrtí) a Bezruč (i u něho vzpoura mizí, ale mění se v hořkost a trpkou rezignaci)

 navenek svůj radikální postoj dali někteří najevo účastí v hnutí Omladina, někteří byli i věznění (S. K. Neumann), jejich verše byly konfiskovány ; jiní vstupovali do anarchistického hnutí, které vycházelo ze socialismu, ale odmítalo jakýkoli společenský řád a hlásalo svobodu jednotlivce  za 1. světové války se někteří dostávají do konfliktu se zákonem (Bezruč, Dyk)

Obr.č. 1 – Viktor Dyk

 už v době studií práv se účastnil politického života, za 1. sv. války byl vězněn, po osvobození působil jako poslanec a senátor (národně demokratická strana), postupně se přikláněl k politickému konzervatismu  do literatury vstoupil na konci 19. st. jako básník negace a protispolečenské vzpoury

 A porta inferi (Před branami pekelnými = název žalmu zpívaného při pohřbu) - ironie, záliba v paradoxních rýmech, subjektivní lyrika o rozporu iluze a skutečnosti, citu a rozumu  Milá sedmi loupežníků - balada o dívce, která miluje i zrazuje a přivádí na šibenici své druhy proto, aby se pomstila za vraždu svého přítele, vrcholné dílo anarchismu, radost ze síly, vášně a zla

 lyrické sbírky psané pod vlivem 1. světové války už přinesly usmíření, mizí sarkasmus a ironie, verše patří k tomu nejlepšímu, co vytvořil: Lehké i těžké kroky (obavy, zda národ obstojí v těžké dějinné zkoušce), Anebo (obavy o osud národa), Okno; sbírka intimní lyriky Devátá vlna je poznamenaná blížící se smrtí, básně formou podobné písni)  romány nebyly příliš úspěšné, mají spíš dokumentární význam, mapují přesně tehdejší dobu; ani dramata nebyla zdařilá

 nejlepší prozaické dílo, zpracovávající staroněmeckou pověst o krysaři z Hammeln Obr.č. 2 – Krysař

 Roku 1996 vznikl český muzikál Krysař napsaný Danielem Landou, režie se ujala Mirjam Landa. Premiéru měl muzikál v divadle Ta Fantastika 7. listopadu  1933 Krysař (The Pied Piper) Americký krátkometrážní (osmi minutový) animovaný film ze studia Walta Disneye. Režie: Wilfred Jackson  1985 Krysař československý loutkový film. Režie: Jiří Barta, dabing loutek: Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Michal Pavlíček, Vilém Čok  2003 Krysař český film, který vznikl za jediný Silvestrovský den. Režie: F. A. Brabec, hrají: Petr Jákl, Ester Geislerová, Richard Krajčo

Obr.č. 3 – Karel Toman

 vl. jménem Antonín Bernášek, nedokončil práva a zvolil dráhu tuláka (prošel Německo, Holandsko, Francii, Anglii), po návratu se mu nepodařilo usadit a znovu odjel do Paříže (své místo v kanceláři opustil s tím, že si jde koupit svačinu, a tak, jak byl, se vydal do Paříže, z Anglie posílal dopisy ze zpáteční adresou "Dlažba"), pobýval ve Vídni, usadil se v Praze teprve krátce před 1. sv. válkou

 první sbírku Pohádky krve napsal pod vlivem symbolismu, verše vyjadřují osobní zážitek zklamané lásky a milostného neuspokojení, druhá sbírka Torzo života je už překvapivě vyzrálá (láska k životu, i když přináší zklamání a bolest)  sbírka Sluneční hodiny už vyjadřuje touhu o řádu a harmonii, básně jsou podobné lidové písni, ale vyslovují cítění moderního člověka; tento trend vrcholí v útlé knize veršů Měsíce, ve které je už jasné opuštění tuláckého života a přimknutí k rodné zemi  v poválečné sbírce Stoletý kalendář vyjadřuje solidaritu se "všemi vagabundy světa", jeho verše jsou krátké, hutné, úsečné, zhuštěné

Obr.č. 4 – Fráňa Šrámek

 důsledný impresionista a vyznavač vitalismu (oslava smyslů a tělesného života), zpočátku pod vlivem S. K. Neumanna podléhal anarchismu  pro své antimilitaristické (protiválečné a protivojenské) postoje se dostal před vojenský soud a do vězení, 1. sv. válku prožil na různých frontách, po ní nepatřil k žádné literární skupině a žil samotářsky v Praze a v rodné Sobotce  v období po 1. sv. válce měl značný vliv na nejmladší generaci, optimisticky vyznávající nejprostší životní hodnoty (Wolker)

 básnické sbírky Života bído, přec tě mám rád a Modrý a rudý jsou psány pod vlivem anarchismu a protiválečných postojů - odmítá bojovat proti těm, kteří mu nikdy neublížili; přitom je jasné Šrámkovo vědomí o neuskutečnitelnosti krásných životních ideálů, jeho hrdinové ztroskotávají, nebo se přizpůsobují a své ideály zrazují, neobjevují se žádné sociální tóny; nápadný je jeho osobitý jazyk, oproštěný od vyumělkovanosti, verše mají písňovou formu, inspirují se městským folklórem

 básnická sbírka Splav už prozrazuje zaměření na milostný prožitek, na vztah člověka k přírodě a k mládí, žijícímu všemu smysly; příroda a žena splývají, objevují se až pohanské rysy poezie; sbírka byla napsána po válce a prozrazuje vděčnost za prosté věci života, který byl ohrožen válkou  impresionistická próza je velmi bohatá, protestuje proti všemu, co brání volnému životnímu rozletu: Stříbrný vítr (dospívající Jan Ratkin, omezovaný prostředím maloměsta, školou i rodinou, se snaží rozbít tato pouta, kniha výstižně popisuje psychické stavy dospívajícího chlapce a jeho citovou proměnu); román Tělo - osud hrdinky, jejíž citový a manželský život se hroutí pod nárazem války, autor v něm ukazuje krizi zjednodušeného a sobecky pojatého pudového života  dramata - Léto ( mladí lidé bouřící se proti konvenci) a Měsíc nad řekou (konflikt nového a starého světa, zamyšlení nad ztracenými iluzemi mládí)

Obr.č. 5 – Petr Bezruč

 vl. jménem Vladimír Vašek, narodil se v Opavě jako syn národního buditele (jeho otec nevěřil v pravost rukopisných padělků a vlasteneckou společností byl za svůj postoj uštván k smrti)  studia práv v Praze nedokončil, stal se poštovním úředníkem, za 1. světové války byl zatčen za mylné podezření z velezrady je autorem jediné sbírky Slezské písně (pod tímto názvem vyšla v r. 1909, básně vycházely původně časopisecky, pak jich několik vyšlo pod názvem Slezské číslo)

 přímým popudem k jejímu napsání byly rezignace na nenaplněnou lásku, krize zdravotního stavu a Bezručův pocit zodpovědnosti za národnostní a sociální útlak na Slezsku; důsledně dbal o anonymitu, po vyzrazení totožnosti už žádnou báseň do sbírky nepřipsal  sbírka obsahuje básně intimní lyriky (spíše náznaky, stesk po domově, povzdech nad zradou ženy, vědomí životní osamělosti - Jen jedenkrát, Červený květ, Motýl), další se zabývají národnostní či sociální problematikou (píše o konkrétních lidech a událostech, verše jsou vášnivé, vyzývající ke vzpouře a odplatě - Kovkop, Ostrava, Já, )

 nejpůsobivější jsou balady (Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Benard Žár)  jeho verše jsou patetické, monumentální, dramaticky útočné, plné naléhavých otázek, pokřiků, hyperbol a kontrastů  na prahu 60. let vydává další samostatnou báseň Stužkonoska modrá, symbolizující básníkův život, smutný a zahořklý, i zklamání z poměru v osvobozeném státě (stužkonoska - vzácná můra, po které celý život toužil a kterou nalezl až v pozdním stáří)

Obr.č. 6 – F.Gellnet

 svou bohémskou nevázaností zcela odlišný od Bezruče, má s ním ale společnou osamocenou revoltu proti vládnoucí moci  hned na počátku 1. světové války narukoval a v prvních měsících byl vyhlášen nejprve za nezvěstného, nakonec za mrtvého  sbírka Po nás ať přijde potopa! - ironický, hořce výsměšný postoj proti společnosti, provokativní výsměch měšťácké morálce  sbírka Radosti života - ironie tentokrát zastírá básníkovu bolest ze zklamání z lásky a touhu po silném citu

 sbírka Nové verše - vydaná posmrtně, je důkazem započatého básníkova dozrávání, zmoudření a zklidnění, provokace přechází v tesknou melancholii  byl autorem politické satiry a politických kupletů, navazujících svou formou na kramářskou píseň a městský písňový folklór

Obr.č. 6 – Jaroslav Hašek

 narodil se v Praze jako syn středoškolského profesora, studia gymnázia pro neprospěch nedokončil, vyučil se drogistou, dostudoval obchodní akademii, pracoval jako bankovní úředník, místo v bance opustil a vydal se na Balkán pomáhat makedonským vlastencům  jeho jméno se ocitlo na černé listině vídeňské ústředny pro dozor nad anarchisty - mezi severočeskými horníky rozšiřoval anarchistické letáky  toulal se s vandráky po Evropě, jako typický bohém se pohyboval v prostředí pražských hospod

 (postava Švejka se rodila dlouho, měnila svou podobu, původně šlo o žižkovského obchodníka se psy, který na vojně důsledným a nadšeným plněním povinností přiváděl k zoufalství své nadřízené, v další verzi napsané v Rusku, s poněkud nelogickým dějem, kde protiválečný postoj ustupuje nenávisti k Rakousku, Švejk zastřelí svého nadřízeného a přebíhá na ruskou stranu fronty) - konečná podoba, práci na 4. dílu přerušila Haškova smrt, dokončil jej jeho přítel Karel Vaněk (Švejk se chová tak, že si jeho nadřízení lámou hlavu nad tím, zda je hlupák, sloužící oddaně vojenské vrchnosti, nebo chytrák, předstírající hloupost; pokud to druhé, zda to dělá proto, aby si zachránil vlastní kůži, či zda se tak chová ve vyšším zájmu; Švejk působí kladným i záporným dojmem = ty, kteří představují negativní typy rakouských důstojníků, nemilosrdně zesměšňuje, k těm sympatičtějším, drceným absurditou války, se chová laskavě, optimisticky)  dílo zesměšňuje válku prostřednictvím lidového humoru, Švejk se stal jedním z literárních typů

 Mnohokrát filmově zpracováno  Např. Dobrý voják Švejk (film, 1926), černobílý němý film, režie Karel Lamač, v hlavní roli Karel Noll  Dobrý voják Švejk (film, 1956) (1956), barevný hraný film, režie Karel Steklý, v hlavní roli Rudolf Hrušínský

Obr.č. 7 – Švejk – Josef Lada Obr. Č. 8 R.Hrušínský jako Švejk

 povídky a humorné črty - Trampoty pana Tenkráta, Můj obchod se psy a jiné humoresky - humor a satira kritizující politiku, militarismus a církev

 Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN   Krysař z Hameln. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:  Viktor Dyk. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:   Fráňa Šrámek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:  Petr Bezruč. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:  František Gellner. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: 