Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Advertisements

Vstupní zařízení počítače
Počítačová grafika.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Skener
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERIFERIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Radka Meluzínová, 4. I.. Rozdělení scannerů Černobílý scanner umožňuje snímat jen v odstínech šedi, barevné odstíny jsou do nich převedeny. Barevný.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Skener.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Skenery.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Technické vybavení pro zpracování grafiky Jan Přichystal.
Digitální fotoaparáty, kamery a skenery
Počítačová grafika scanner, snímání předloh
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.6 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Práce se skenerem, skener Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Vizualizér Vizualizér je zařízení, které zachycuje obraz přímo z neprůhledné předlohy (trojrozměrné předměty, knihy, mapy apod.). Obraz zachycený pomocí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření:
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – tiskárny, 1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Úvod do počítačové grafiky
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – rozšiřující karty Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření:1. 11.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Počítačová grafika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Jazyk: čestina
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – porty
Užití skeneru.
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – tiskárny, 2. část Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Jazyk: čeština Datum vytvoření:21.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – další vstup/výstupní zařízení Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření:9.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Scanner.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy Grafiky
Digitální fotografie Bohumil Bareš.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
HARDWARE.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
3.3 scanery.  zařízení, které slouží ke snímání grafických dat a k jejich ukládání do počítače v digitální podobě.  data ukládá ve formě obrázku i text.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Periferní zařízení počítače - opakování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie
Výstupní zařízení počítače - skener
PC Vstupní periferie.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení - skener
Základní pojmy z počítačové grafiky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – skener Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0948 Datum vytvoření: 2. prosince 2012 Jazyk: čeština Cílová skupina: studenti vyššího gymnázia, 15–16 let Druh učebního materiálu: studijní materiál + kontrolní otázky na dané téma Očekávaný výstup: student se seznámí se skenerem, principem skenování a OCR programy Anotace: výklad + kontrolní otázky k probrané látce

Co je skener, druhy skenerů Zařízení sloužící ke snímání a digitalizaci obrazu z předlohy do počítače (do digitálního záznamu) Druhy: Stolní – standardně formátu A4, A3, s odklopným víkem popř. automatickým oboustranným podavačem papíru, s držákem na snímání diapozitivů, filmů, … Ruční – uživatel drží v ruce a pojíždí po snímané předloze, např. snímání čárových kódů

Důležité parametry Formát předlohy – A4, A3, diapozitivy, film, …, 2D, 3D Multifunkční zařízení – kombinace s tiskárnou (kopírka) Možnosti připojení – USB, LAN, wi-fi Rozlišení v DPI – počet bodů na úseku dlouhém jeden palec, čím vyšší, tím lepší (detailnější nasnímání předlohy) Optické (HW) – co je skener schopen fyzicky nasnímat Interpolované (SW) – SW dopočítá, je vyšší než HW, snaha o zvětšení obrazu

Důležité parametry – pokr. Barevná hloubka – kolik barev je schopen skener rozlišit, udává se v bitech (b) 1 b = 2 kombinace = 2 barvy (černá/bílá) 1B = 8 b = 256 kombinací = 256 barev (formát gif, odstíny šedé) 3 B = 24 b = cca 16,7 mil. barev (TrueColor), většinou použit barevný model RGB (tři základní barvy (kanály) – červená, zelená, modrá – pomocí nich lze vytvořit jakoukoliv další barvu) 6 B = 48 b (dnes nejčastěji), 16 b na kanál (většinou RGB model)

Princip fungování skeneru Víko skeneru Skleněná podložka Předloha (papír) Zdroj světla Spodek skeneru Zrcadla Fotocitlivý prvek – CCD, CIS Odražený paprsek od předlohy Pohyb snímacího mechanismu Čočka Princip odrazu světla od předlohy Dioda vyzařuje světlo, předloha je osvětlena diodou, odražené světlo je zachyceno snímacím prvkem (CCD, CIS) – analogový signál, převedeno na digitální signál Všechny základní barvy spektra jsou snímány najednou

Princip snímání Jako zdroj světla diody, katodová lampa (zářivka) Před snímání je nutné zahřátí lampy (ustálení světelného toku) V průběhu snímání se intenzita světla nemění CCD prvek – obdobně jako u fotoaparátů a videokamer (fotocitlivé zařízení, zachycení světla, poté převedení na dig. data) CIS – kontaktní obrazový senzor

OCR programy Optické rozpoznávání písma z grafické předlohy Převod naskenované předlohy do formátu pro další úpravu (např. text, do formátu doc) Složitá technologie – určuje patkové/bezpatkové písmo, různé řezy, velikosti písma, barvu písma apod. Výpočetně velmi náročné Výsledek hodně závisí na předloze, kvalitě původního snímaného materiálu

Typy skenerů Stolní skener Ruční skener 3D skener – viz webový odkaz Velkoformátový skener – viz webový odkaz Bubnový skener – viz webový odkaz …

Kontrolní otázky Co znamená zkratka DPI? Uveď příklady. Řešení viz snímek č. 3. CO znamená pojem barevná hloubka u skenerů? Řešení viz snímek č. 4. Uveď základní typy skenerů. Řešení viz snímek č. 8. Popiš princip skenování. Řešení viz snímek č. 5. Co jsou OCR programy, jak fungují? Řešení viz snímek č. 7. Najdi v elektronickém obchodě nabídku skeneru pro domácí použití a uveď jeho základní parametry. Najdi v elektronickém obchodě nabídku skeneru pro snímání čarového kódu pro využití v knihovně a uveď jeho základní parametry.

Použité zdroje Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-12-02]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Stolní skener: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scanner.view.750pix.jpg Ruční skener: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Imagint_scanners_types_7.png Vlastní fotografie, nákresy [2012-12-02] – fotografie či nákresy jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá licenci Creative Commons , BY-NC-SA : Princip fungování skeneru: Pavel Dvořák, Gymnázium Velké Meziříčí