Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Advertisements

Literární věda.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
I.HUDBA ARTIFICIÁLNÍ A NONARTIFICIÁLNÍ
Obecné poučení o literatuře
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor uměleckého textu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu:
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výtvarné umění.
Kultura.
Obecné poučení o literatuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hodnota umění Estetika II.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Řecká kultura klasické období
Filosofie úvod do problému....
Poezie ve světové literatuře
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Úvod do estetiky estetika.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_075 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Ekonomika – základní pojmy.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Stát Definice, funkce, typy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Kultura Vladimír Velešík.
Současné umění na pomezí
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování

Platón:  zakladatel estetiky  jeho největší ideje: krása a dobro

Prvky estetiky: 1. Harmonie 2. Rytmus 3. Jednota

Estetické kategorie: - krása; móda, modernost; vkus, styl, design, řád; celek, harmonie, tragično, komično... - krása; móda, modernost; vkus, styl, design, řád; celek, harmonie, tragično, komično...

 KRÁSA = pocitová záležitost, jistá dokonalost  KRÁSNO = abstraktní vyjádření toho, co je krása; absolutní, věčná, neměnná a nad- smyslová idea  ESTETIČNO = pojem zastřešující krásu i krásno

Estetické osvojování světa člověkem: 1) Krásno kolem nás = objekt ( existuje i nezávisle na člověku ), např. domy,parky… 2) Estetické vědomí = subjekt ( víme o tom, že je něco krásné) např. kniha,film,hudba… 3) Umění = jednota objektu a subjektu = forma + obsah - někdo ho musí vnímat nebo udělat = kombi- nace první a druhé formy - někdo ho musí vnímat nebo udělat = kombi- nace první a druhé formy

Estetika x Umění Estetika = teorie Umění = konkrétní činnost

UMĚNÍ:  užší pojem – praktická činnost  společenský jev, který vzniká z potřeby člověka vnímat krásu, která mu poskytuje uspokojení  nejstarší forma společenského vědomí a lidské činnosti,jejímž cílem je estetický prožitek  zdroj inspirace a radosti – vyjadřuje vztah člověka k věcem a lidem  cíl = tvorba krásných věcí = estetické prožívání skutečnosti

Funkce umění: Nejvyšší úkol umění je dělat radost,duchovně obohatit. 1) Estetická – uspokojuje potřebu krásna 2) Poznávací, vzdělávací 3) Výchovná – kultivuje nás 4) Socializační – prostředek seberealizace 5) Ideologická – nese myšlenku

Inspirační zdroje umění: 1. Sám život ( každodennost ) 2. Příroda 3. Člověk a společnost 4. Technický pokrok ( Verne,Neruda ) 5. Dějiny 6. Politika 7. Literatura – inspiračním zdrojem je umění samo ( Sova – báseň, Smetana – Má Vlast, Aleš – Vlast)

Na uměleckém díle hledáme: 1. smysl 2. krásu 3. určitou dokonalost

Klasické – praktické druhy umění: 1. Slovesné -> 2. Výtvarné -> Poezie (lyrika a epika) Próza (dle směrů a žánrů) Drama (dle směrů komedie a tragédie) Volné (malířství,sochařství, grafika) Užité (sklo,keramika,tapisérie,šperk

3. Hudební -> 4. Architektura-> Vážná hudba Lidová,folklór Populární Country,tramp,folk Jazz Rock Životní prostředí (exteriér,urbanistika) Stavební ( exteriér + interiér,bytová) Jevištní (scénografie)

5. Fotografie -> 6. Filmové umění -> Výtvarná (volná) Dokumentární ČeskéSvětové

Druhy umění: 1. Umění statická– neměnná, trvalá ( stavba, kniha, obraz ) – má stálé kvality 2. Umění dynamická – časová – závislá na pokroku techniky, něco se hýbe ( hudba,tanec, film,klasický muzikál ) 3. Umění syntetická – spojení více druhů ( film + TV tvorba – Lucerna )

Uplatnění estetiky v mimoumělecké oblasti:  životní styl (pohody,úsměv), životní prostředí, kultura bydlení, kultura prac.prostředí,kultura odívání, společenské chování