Strukturální analýza uměleckého díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shrnutí metod obsahové analýzy, zadání závěrečných prací
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
strukturalismus (F. de Saussure, C. Lévi-Strauss)
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Didaktická média v dějepisném vyučování
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚKOL č. 2 Vyberte si libovolnou tištěnou reklamu a pokuste se v jejím sdělení identifikovat: a/ použité typy znaků b/ komunikační funkce podle Jakobsonova.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ideologie v diskurzu protektorátního denního tisku.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
,,Vše je v neustálém pohybu. Nehybnost neexistuje.‘‘ Podle italského spisovatele Umberta Eka je to forma umění, v níž je pohyb barev, tvarů a ploch prostředkem,
,,Prožít umělecké dílo je důležitější než mu rozumět‘‘ Veškeré umění spoléhá do jisté míry na optické iluze. Op art s těmito jevy bezprostředně pracuje,
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Toto přímé a živé umění dovoluje umělcům rozostřit hranice a dělící čáry mezi uměním a životem. Tento směr je útokem na smysly, který vzniká kombinací.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Osobnost Roman Jakobson Irena Kalupová – Petra Poláchová | |
Řeč – komunikativní systém
Téma: Dějiny filozofie
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Média a role čtenáře: kulturální studia
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
IMPRESIONISMUS.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE
Poezie ve světové literatuře
Tento směr si kladl za cíl podat nový obraz člověka. Aktualizoval člověka, realitu a předmětný svět. V samotných dílech se však nejvýrazněji zrcadlí tíživý.
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
,,Chci se zabývat obrazem, který zachytil fotoaparát… a který je dvojrozměrný a nabitý povrchovými detaily.‘‘ Umělci poukazují na to, jaký dopad na naše.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Diskurzivní analýza v sociologii
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
Světová literatra mezi světovými válkami
Futurismus.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Smrt autora Terezie Smejkalová Roland Barthes: Smrt autora (1967)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KALIGRAMY Tematická oblast
Linie v prostoru Výtvarná akce třídy 1.C.
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
Sociologie pro SPP/SPR
LETTRISTICKÁ MOZAIKA Tematická oblast
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
8.hodina Strukturalismus: Ferdinand de Saussure
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-16
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Sémiotika.
Jazyk.
Novoplatonismus.
Transkript prezentace:

Strukturální analýza uměleckého díla Bc. Andrea Průchová

Strukturalismus filosofický směr 2. poloviny 20. století Francie analýza uměleckého díla na základní části, hledání vzájemných vztahů a významů mezi vztahy Ferdinand de Saussure poststrukturalismus postmoderna

Ferdinand de Saussure lingvistika přirozený jazyk znak sémiologie/ sémiotika dualistické pojetí znaku návaznost princip dekonstrukce/ Jacques Derrida

Dualistické pojetí znaku zvuk + pojem označující + označované forma + obsah (Louis Hjelmslev) sémioza

Charles Sanders Peirce znak triadické pojetí znaku symbol referent interpretans třeťost nekonečná sémioza

Richard - Ogdenův trojúhelník

Základní triáda znaků Ikon/ vztah nápodoby Index/ vztah reality Symbol/ vztah myšlení, abstrakce

Možnosti strukturální analýzy uměleckého díla Saussure = dualistické pojetí znaku literatura filosofické myšlení výtvarné umění Roland Barthes Jacques Derrida Peirce = triadické pojetí znaku fotografie film Geoges Didi-Hueberman Gilles Deleuze

Literatura a výtvarné umění Roland Barthes Základy sémiologie Mytologie denotace/ konotace mýtus = sekundární odvozený konotát

Denotace/ Konotace x Mýtus

Mytologie/ Rétorika obrazu

Smrt autora 1966 text versus řeč text jako uzavřený celek řeč jako významově (sémanticky) otevřený celek smrt autora nástup čtenáře/ scriptora

Hypertext a intertextualita síť/ internet intertextuální odkazování Umberto Eco

Fotografie Ikon ? Index ? Symbol? James Frazer: zástupná/ konotativní magie Georges Didi-Huberman

Fotografie a punctum Roland Barthes Světlá komora Operátor, Spectator a Spectrum studium versus punctum objektivní versus subjektivní pohled

Film Film 1 Film 2 pásmo fotogramů jednolitý čas třeťost/ Ch. S. Peirce „pohyblivý řez trvání“ obraz – pohyb (detail, polocelek, akce) obraz – čas (obraz – krystal)

Zvětšenina/ BLOW UP (1966) r. Michelangelo Antonioni

Michel Foucault epistéma diskurz humatní vědy panoptikon

Ceci n´est pas une pipe obraz versus text kaligram René Magritte: Albertina 9. 1. 2011 – 26. 2. 2012

Kde hledat mytologii?