Strukturální analýza uměleckého díla Bc. Andrea Průchová
Strukturalismus filosofický směr 2. poloviny 20. století Francie analýza uměleckého díla na základní části, hledání vzájemných vztahů a významů mezi vztahy Ferdinand de Saussure poststrukturalismus postmoderna
Ferdinand de Saussure lingvistika přirozený jazyk znak sémiologie/ sémiotika dualistické pojetí znaku návaznost princip dekonstrukce/ Jacques Derrida
Dualistické pojetí znaku zvuk + pojem označující + označované forma + obsah (Louis Hjelmslev) sémioza
Charles Sanders Peirce znak triadické pojetí znaku symbol referent interpretans třeťost nekonečná sémioza
Richard - Ogdenův trojúhelník
Základní triáda znaků Ikon/ vztah nápodoby Index/ vztah reality Symbol/ vztah myšlení, abstrakce
Možnosti strukturální analýzy uměleckého díla Saussure = dualistické pojetí znaku literatura filosofické myšlení výtvarné umění Roland Barthes Jacques Derrida Peirce = triadické pojetí znaku fotografie film Geoges Didi-Hueberman Gilles Deleuze
Literatura a výtvarné umění Roland Barthes Základy sémiologie Mytologie denotace/ konotace mýtus = sekundární odvozený konotát
Denotace/ Konotace x Mýtus
Mytologie/ Rétorika obrazu
Smrt autora 1966 text versus řeč text jako uzavřený celek řeč jako významově (sémanticky) otevřený celek smrt autora nástup čtenáře/ scriptora
Hypertext a intertextualita síť/ internet intertextuální odkazování Umberto Eco
Fotografie Ikon ? Index ? Symbol? James Frazer: zástupná/ konotativní magie Georges Didi-Huberman
Fotografie a punctum Roland Barthes Světlá komora Operátor, Spectator a Spectrum studium versus punctum objektivní versus subjektivní pohled
Film Film 1 Film 2 pásmo fotogramů jednolitý čas třeťost/ Ch. S. Peirce „pohyblivý řez trvání“ obraz – pohyb (detail, polocelek, akce) obraz – čas (obraz – krystal)
Zvětšenina/ BLOW UP (1966) r. Michelangelo Antonioni
Michel Foucault epistéma diskurz humatní vědy panoptikon
Ceci n´est pas une pipe obraz versus text kaligram René Magritte: Albertina 9. 1. 2011 – 26. 2. 2012
Kde hledat mytologii?