Uvidět čtvrtý rozměr (sympozium INSEA 1995)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART Daniela Kubáňová.
Základy informatiky úvod
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Didaktická média v dějepisném vyučování
Nová média ve výtvarné výchově
Počítačová grafika - úvod
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Výtvarné setkání v MŠ II.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
v pedagogické diagnostice
Kultura.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
OP – ART Optical art Optické umění
Poezie ve světové literatuře
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Estetika I Barbora Řebíková )
Umělecké směry 20. století
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
OP-ART Jana Bobčíková.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Úvod do estetiky estetika.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Futurismus.
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
UM_NM_I_PS14.
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Portrét Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Teplé a studené barvy Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
UM_NM_I_PS14.
UM_NM_I_PS17 Technické obrazy.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Témata kognitivní psychologie
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Formální interpretace uměleckého díla
Prvky edukačního procesu
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Francouzský materialismus I
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Uvidět čtvrtý rozměr (sympozium INSEA 1995) NOVÁ MÉDIA = MULTIMÉDIA ---> směsice obrazu, textu, zvuku, videa a animací hypertextualita (vnitřní struktura díla nezávislá na uživateli) interaktivita (vyjevuje se teprve aktivním užíváním díla) číselná reprezentace - modularita

Lev Manovich Languages of new media, 2001 Číselná reprezentace Modularita (diskrétní jednotky) Automatizace Variabilita Překódování Nicolas Bouriaud Postprodukce, 2004 Recyklace obrazů Interpretace, reprodukování, nové vystavování, samplování Umělecké dílo jako surovina Nové programování děl, pobývání v historických stylech a formách...

Walter Benjamin Umění ve věku reprodukovatelnosti, 1936 Projekt „Passages“ – roztříštěnost a rozptýlení, prchavost, blýskavý svět kapitalismu Studie přínosu technologických inovací pro zacházení s uměním – pod vlivem fotografie, ale hlavně filmu Východiskem pojem reprodukce, která od r.1900 – podrobuje si všechna umělecká díla ---> změna podmínek recepce umění – reprodukční technologie začínají zpětně působit na umění Pravost nějaké věci je souhrn všeho, co si sebou nese od vzniku, trvání hmotného až po historické svědectví (hermeneutická identita UD!) AURA – jedinečnost UD má základnu v rituálu (některé proudy ve Vv spojené s touto ideou, např. Jiří David) L‘art pour l‘artismus Originál ---> vystavování (opakování) – film – poprvé závažný důvod k reprodukci – filmy existují v kopiích a realizují se teprve masovým promítáním – kultem hvězd si vytváří „sekundární auru“

Walter Benjamin Umění ve věku reprodukovatelnosti, 1936 „Technická reprodukovatelnost změnila poměr mas k umění. Jejich zaostalost, jak se projevuje například před obrazem Picassovým, se převrací v probudilost, např. v poměru k Chaplinovi...“ ---> demokratizace umění (pluralita umění – Vančát) Vlivy fašismu, propaganda Marinettiho manifest futurismu oslavující válku jako estetický zážitek... Ve filmu lidstvo „které bylo u Homéra předmětem podívané pro olympské bohy, se stalo podívanou samo pro sebe“. Hudba: Spíše je soudobý poslech pokleslejší, ustrnulý na infantilním stupni. Naslouchající subjekty ztrácejí svobodu volby a odpovědnosti nejen schopnost vědomého poznávání hudby, která byla vždy omezená na úzké skupiny, nýbrž vzdorně negují možnost takového poznání vůbec“. CD – atomizace poslechu po stopách... Celková hudební kompozice se stává cizejší...

Nová média v RVP UČIVO: Rozvíjení smyslové citlivosti uspořádání objektů do celků – uspořádání na základě jejich výraznosti, velikosti a vzájemného postavení ve statickém a dynamickém vyjádření reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly -– vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových, čichových, chuťových a vyjádření vizuálních podnětů prostředky vnímatelnými ostatními smysly smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření – umělecká výtvarná tvorba, fotografie, film, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama

Nová média v RVP UČIVO: Uplatňování subjektivity prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností –manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby typy vizuálně obrazných vyjádření – jejich rozlišení, výběr a uplatnění - hračky, objekty, ilustrace textů, volná malba, skulptura, plastika, animovaný film, comics, fotografie, elektronický obraz, reklama přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením – hledisko jejich vnímání (vizuální, haptické, statické, dynamické), hledisko jejich motivace (fantazijní, založené na smyslovém vnímání)

Nová média v RVP UČIVO: Ověřování komunikačních účinků komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření – v komunikaci se spolužáky, rodinnými příslušníky a v  rámci skupin, v nichž se žák pohybuje (ve škole i mimo školu); vysvětlování výsledků tvorby podle svých schopností a zaměření proměny komunikačního obsahu – záměry tvorby a proměny obsahu vlastních vizuálně obrazných vyjádření i děl výtvarného umění

KRESBA MALBA Tomáš, 9 let: Supervánoce, 2001 > Karolína, 8 let: Velbloud, 2000 > Míša, 11 let: Raketa, 2000 > Jana, 8 let: Kachnička, 2000 > Karolína, 8 let: Vlk, 2000 > Tereza, 9 let: Šnek, 2001 > MALBA

OP-ART GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE Bridget Riley Pohyb ve čtvercích David, 8 let Tvary, 2000 >

MINIMALISMUS Sol LeWitt Barevné oblouky ve čtyřech směrech, 1999 David, 8 let Tvary, 2000 >

OP-ART Victor Vasarely Vega Jakub, 14 let Pokus, 2000 >

OP-ART Bridget Riley Blaze 4 Tomáš, 9 let Oko, 2001 >

OP-ART Bridget Riley Punjab, 1971 Tomáš, 9 let TUT, 2001 >

ABSTRAKTNÍ EXPRESIONISMUS Karel Appel Smiling together Kryštof, 9 let KKKOOPPP, 2001 >

POP-ART Roy Lichtenstein Blam Míša, 11 let Tanky, 2000 >

POP-ART Roy Lichtenstein Interior with Skyline Míša, 12 let Vodou na televizi, 2001 >

POP-ART Roy Lichtenstein Spray Míša, 12 let Moc ketchupu do auta, 2001 >

PRINCIPY DADA A SURREALISMU Jana, 8 let: Mudla, 2000 > Míša, 12 let: Mona Lisa, 2001 > Karolína, 9 let: Ally, 2001 > Míša, 12 let: Vláďa Čecháč, 2001 > David, 12 let: Volvo přežije vše, 2001 >

FOTOGRAFIE A KOLÁŽ Matěj, 9 let: Hummer, 2001 > Karolína, 8 let: Srna, 2000 >

DTP A GRAFICKÝ DESIGN Jakub, 9 let: Blood, 2001 > Karolína, 9 let: Britney, 2001 >

PRINCIPY ANIMOVANÉ TVORBY A FILMOVÉHO STŘIHU Kristýna, 8 let: Drákula, 2000 > Karolína, 9 let: Drákula, 2001 > Tereza, 9 let: Balónek, 2001 > Kryštof, 9 let: Film, 2001 > Kristýna a Katka, 9 let: Patricie, 2001 > David, 12 let: Secret, 2001 > Petr, 9 let: Wang, 2001 >

INTERAKTIVITA Kristýna, 9 let: Ryby, 2001 > Míša, 12 let: Dobrá a špatná, 2001 > Kryštof, 9 let: Koulovačka, 2001 >

Nová média v kontextu současné vizuální kultury Cyberspace. Společná halucinace zakoušená každý den miliony poslušných operátorů, všemi národy, dětmi, které se učí základy matematiky… Grafická reprezentace dat abstrahovaných z bank všech počítačů lidského systému. Nedomyslitelná komplexnost. Linie světel seřazených v neprostoru mysli, shluky a souhvězdí dat. Jako světla města, ztrácející se v nedohlednu... [p. 51] Gibson, William. Neuromancer. New York: Ace Books, 1984.

Média a obraznost (sympozium INSEA 2000) Odstartovala vlna polemik o nových médiích ve Vv Jaroslav Vančát Evžen Linaj Zděněk Hosman Polemika nad kategoriemi ‚znak‘ a ‚výraz‘ Jan Slavík

Charles R.Garoian a Yvonne M. Gaudeliusová„Performing Resistance“ citují Neila Postmana, kritika soudobé konzumní společnosti, který vyzývá ke ‚kritické pedagogice‘ (Postman in Garoian, Gaudelius, 2004, s.59). … koncept ‚vzdorujícího bojovníka‘ je metaforou binárních operací rezistorů, které pracují proti systému, který samy podporují. „Vzdorující bojovník chápe, že technologie nikdy nesmí být akceptována jako část přirozeného řádu věcí, že každá technologie – od IQ testu po automobil, přes televizi až po počítač – je produktem specifického politického a ekonomického kontextu a nese v sobě program, agendu a filosofii, která může nebo nemusí zvyšovat kvalitu života, a proto vyžaduje podrobné zkoumání, kriticismus a kontrolu.“

Multimédium = Rozmanité médium Howard Gardner: Multiple intelligencies Paul Duncan: VC is not only Visual: Multiliteracy, Modality and Meaning razance, s jakou vyplňují MM naši každodennost díky masové kultuře, je neustále maximalizována Pamela L. Taylor ve svém textu o hyperestetice technosvěta cituje Marshalla McLuhana, teoretika mediální kultury: „…když se naše životy objevily v takových technologiích jako je televize, film a interaktivní computery, byli jsme zaplaveni tím, co Marshall McLuhan nazývá ‚nový transformující pohled a vědomí‘“ (Taylor, 2004, s328) Technická média podle Taylorové často „katapultují naše vnímání a vidění do světa reálného a nereálného- tedy známého a neznámého“ Počítačová kultura mění naše životy na bázi „personální, politické, ekonomické, estetické, psychologické a sociální“

Kůst: MM součástí, efektem i příčinou změn Flood, Bamford 2007: ztráta taktilní komunikace, angažovanost především v imaginaci (počítačové hry) Baudrillard: simulakra garantující pokračování reálného…příklad – dinosaurus v muzeu/dinosaurus ve filmu Jurrasic Park… Rozměr fikce nespočívá v odstupu od reálného , ale v sugerování, že se skutečností může stát (také in Slavík, Umění zážitku, zážitek umění)

Kůst: Estetika podívané, Estetika surface play Miltos Manetas: Neen Manifest (2000, Gagosian Gallery, Manhattan, NY, US) NEEN, Telic Peter Lunenfeld: Generation Flash

Marshall McLuhan Jak rozumět médiím Médium je poselství Médium je extenze Každé vývojově mladší médium do sebe zahrnulo médium vývojově starší a transformovalo ho Počítač – horké či chladné médium??

Záznam pohybu 1882 francouzský fyziolog Étienne-Jules Marey (1860-1904) chronofotografická puška ...

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Převzato z: www.expo-marey.com

Duchamp, M. Akt sestupující se schodů N.2

Giacomo Balla: Pes na vodítku

Francis Bacon: Muž se psem

Internet ART Mark Napier http://www.potatoland.org/ Vuk Cosic http://www.ljudmila.org/~vuk/ Jodi http://wwwwwwwww.jodi.org/ http://404.jodi.org/ Heath Bunting http://www.irational.org/heath/skint/ eToy http://www.etoy.com/projects/ Douglas Davies http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html Olia Lialina http://art.teleportacia.org/

V souladu se zahraničními výzkumy následující shody: 1/ děti v prostředí počítačové grafiky více experimentují (Freedman, 1991) ---> faktor tzv. seriace 2/ počítačové programy jsou tvořeny tak, aby simulovaly prostředí tradičních technik, proto i práce s nimi je zejména v počátcích silně pod vlivem postupů přinášených z klasických technik.

Andrej Tarkovsky, Nostalghia

21 gramů Záhada Blairwitch

Sin City

© vlazik 2007