Watching the Lord of the Rings: Tolkien´s World Audience  Mezinárodní výzkumný projekt, který probíhal v letech 2003-2004  Téměř 25 000 respondentů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Sociální sítě.
Kampaň Nahá celebrita Martin Kožíšek, Manažer pro internetovou bezpečnost.
Hodnotová orientace svobodné generace
U ŽIVATELÉ F ACEBOOKU ČTOU ZPRÁVY, I KDYŽ NECHTĚJÍ Střední škola Kostka, s.r.o. Mgr. Libor Čada |
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Mediální produkt.
Předtím než vám ukážu svou prezentaci o životu ve Vesmíru si uvědomte si, že nejsou vědecky potvrzené žádné informace ! ! ! ! !
Sochy z indiánské scény vyrobené z papíru od: Allen a Patty Eckman Autor © Arie - texty z angličtiny volně přeložil
Vymezení a funkce volného času
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Auditoriální přístup: etnografie publik
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Science fiction & fantasy
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Média a role čtenáře: kulturální studia
MARKETING.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
John Ronald Reuel Tolkien
 Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek.
Masmédia.
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Etnografie a národnostní politika ČLR
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Vymezení a funkce volného času
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Watching the Lord of the Rings: Tolkien´s World Audience  Mezinárodní výzkumný projekt, který probíhal v letech  Téměř respondentů po celém světě  Cílem bylo prozkoumat reakce publika po celém světe na film Návrat krále  Proč se LotR stal celosvětovým blockbusterem?

Watching the Lord of the Rings: Tolkien´s World Audience Otázky vlivu hollywoodské výroby na lokální publika se zvláštním důrazem na:  národní recepce (přijetí) celosvětové komunikace  funkce a role fantasy v současné kultuře  role marketingu a propagace v předvídání recepce filmu (franchising, prestižní merchandising)

Watching the Lord of the rings: Tolkien´s World Audience  LotR jako jeden z největších kinohitů zasáhl obrovské publikum, lépe řečeno velký počet různých publik  LotR nabízí velké množství možných významů a potěšení (pleasures).  Výzkumy věnované např. fanynkám, milovníkům knih a rozšířených verzí filmu, rozporuplnému vnímání filmu, tzv. literary generation vs. media generation, národnostním specifikám v recepci atd.

Identifikace  Výběr oblíbené postavy je silně ovlivněn věkem a genderem.  Ženy si vybírají oblíbenou postavu podle toho, zda je přitahuje (Aragorn, Legolas) nebo zda se s ní mohou identifikovat (Arwen, Eowyn). Muži si vybírají postavu podle toho, že zastává podobné hodnoty (např. Gandalf - moudrost, Sam - přátelství, věrnost).  Některé postavy více preferují muži (Aragorn, Gimli, Glum), Legolase milují hlavně ženy a mladší diváci, starší pak dávají přednost Gandalfovi.  human characters

 Částečně lze říci, že státy britského Commonwealthu hodnotí film lépe než státy, které jsou kulturně odlišné, např. Turecko, Itálie, Francie, Čína, Řecko či Slovinsko.  Na druhou stranu byl film velice dobře hodnocen v Čile a Mexiku, zatímco státy „anglo-saské“ – Švédko, Německo, Dánsko a USA, přijaly film chladněji.  Mezi státy existují rozdíly v oblibě postav. Např. Turci zbožňují Arwen, Američani Froda, Briti Faramira…  Ovšem, ne všechny se dají vysvětlit a ani kulturně „podobné“ státy nemusejí mít stejné oblíbence. Např. Proč Švédi, Španělé a Argentinci ve srovnání s ostatními nemají rádi Legolase, a Turci naopak ano? Hledání národních odlišností

Specifická část publika: fanoušci

„Fan“  z lat. fanaticus – chrámový sluha, oddaný stoupenec  pojem užívaný v 18. století pro příznivce spisovatelů - psali dopisy oblíbeným autorům, konali poutě k místům zmíněným v knihách.  koncem 19. století pro označení baseballových nadšenců (tzv. kranks – bojovali a narušovali hru, pokud se neodvíjela podle jejich představ).  nejednoznačný pojem, který různí teoretici vysvětlují podle různých kritérií (typické chování, kontakt s dalšími fanoušky apod.)

„Media fan“  oblast fan studies – vychází z politicko ekonomické perspektivy, navazuje na tradici britských kulturálních studií, tzv. birminghamské školy a na etnografické výzkumy  fanoušci bývají hodnoceni skrze předmět svého zájmu, do tohoto hodnocení se odráží elitářská opozice vyšší vs. nižší kultury => vzniká tzv. patologické vnímání fanoušků (jsou tupí, infantilní, nezapadají do společnosti, frenetický dav, psychopatický jedinec…)

„Media fan“  Henry Jenkins se chtěl přímo podílet na redefinování vnímání fanoušků veřejností a podpořit povědomí lidí o bohatství fanouškovské kultury (zejména Star Trek, tv seriály) (1992).  Fanoušek není ten, kdo pravidelně sleduje specifický program. Fanoušek přeměňuje toto sledování v určitý typ kulturní aktivity - sdílení pocitů a myšlenek o obsahu programu s přáteli (fanoušci/fans x následovníci/followers).

Fandom – subkultura textu  = organizovaná subkultura fanoušků (z angl. fan a dominion)  subkultura pevně spjatá s produkcí, konzumací a distribucí textu.  podstatné rysy, které zaslouží pozornost: - vytváření vlastních významů v produktech komerční kultury a aktivní práce s nimi - odvrat od pravidel a politiky profesionálních médií

Fandom – subkultura textu - vytváření sociálních sítí ve spojení s oblíbenými díly/žánry (případně vznik celých paralelních sociálních realit) - neúčast v diskurzu, který o díle probíhá v oficiálních médiích - fanoušek se rovněž zajímá o funkčnost díla či žánru a nerozlišuje mezi jeho podstatnými a okrajovými částmi. - vědomí stigmatizace, jinakosti a menšinové identity.

Rozdělení fandomu podle Abercrombieho a Longhursta (1998) „Fanoušci“ (fans): věrní diváci programů nebo celebrit, setkávají se pouze s fanoušky, které náhodně potkají v každodenním životě (např. školní děti, součást již existujícího kolektivu.) „Uctívači, členové kultu“ (cultists): objevuje větší zájem o diskuzi s ostatními členy fandomu a fan culture, více organizovaní než „fanoušci“ a vytvářejí sítě neformálních vztahů. „Nadšenci“ (enthusiasts) se soustředí na aktivity spojené s předmětem zájmu, než na mediální produkci samotnou, při užití médií se specializují na úzký okruh produktů, zaměřují se na fan art, bývají poměrně pevně organizováni.

Další možná dělení fandomu – status  Původní (kultovní) fandom je součástí undergroundové kultury, má své kultovní filmy a žánry. Kultovní filmy nejsou dostupné v každém multikině, jejich divák musí být znalec, zasvěcenec, jsou určené minoritám.  Nepůvodní (mainstreamový) fandom – konzumenti, jejichž zájem je vyvolaný marketingovými technikami médií. Mainstreamové texty, na rozdíl od kultovních, po divákovi nepožadují žádné dovednosti a znalosti, zacházejí s každým divákem stejně.

Další rozdělení fandomu  Tradiční fandom – fanziny, kluby, cony  Internetový fandom – využívá nových technologií, weby, online diskuze U Tolkiena (Pána prstenů) lze uvažovat o rozdělení na  Literární fandom (u nás od 90. let, ve světě od 60. let)  Filmový fandom (se vznikem filmů) => prolínání, ale zároveň rozdíly ve vědomostech, přístupech => fanouškovský diskurz

Výzkum fanoušků Pána prstenů v ČR  Kvalitativní výzkum  Cíle práce: prozkoumat chování fanoušků Pána prstenů, jaké jsou jejich způsoby recepce, jak se vztahují k ostatním fanouškům, k sociální realitě a jak mediální produkt ovlivňuje vývoj jejich identity.  Použité techniky: polostrukturovaný rozhovor s 16 respondenty (8 mužů a 8 žen ve věku od 18 do 49 let), zúčastněné pozorování na Tolkienconu 2009

Výzkum fanoušků Pána prstenů v ČR  Výběr respondentů – technika Snow ball (sněhová koule)  Následně přepis rozhovorů => indukce, interpretace dat  Specifika fandomu Pána prstenů – setkávání fanoušků na conech, larpech a bitvách, hraní role playing games, komunitní weby…  Specifická fan culture – fan fiction, fan art (hudební produkce, psaní povídek, natáčení videí, divadelní hry) - subkultura, styl, volnočasová aktivita

Výzkum fanoušků Pána prstenů v ČR Typická opětovná četba (Barthes) a opakované sledování – potěšení ze znovupoznávání (Eco)  umožňuje získat větší kontrolu nad vyprávěním, manipulaci s mediálním textem,  přináší divákům pocit uspokojení skrze možnost ovlivnit to, jak a kdy se dívají, a zároveň znovu prožívat emoce, které jsou součástí narativu,  podle Eca je moderní industriální společnost charakteristická překotnou sociální změnou spojenou s novými vzorci a standardy; právě opakování umožňuje relaxaci, odpočinek od tlaků technologické revoluce.

Výzkum fanoušků Pána prstenů v ČR Eskapismus: mentální proces, jehož podstatu tvoří fantazijní únik před reálnými životními problémy do imaginárních světů, které mají často podobu mediálních simulací  Nemusí mít negativní význam – únik před frustrací, psychologická funkce „Člověk lépe zapomíná na své starosti a povinnosti, které na nás klade společnost, rodina, škola... a na chvíli přestávám být součástí jednadvacátého století, které mi v mnohém nevyhovuje a neuspokojuje mě. Tak proto se ráda oblékám do kostýmu a představuju si, že jsem součástí příběhů, pohádek z dob dávno minulých. Je to prostě příjemné.“

Výzkum fanoušků Pána prstenů v ČR  Fanoušci LotR se obracejí k archetypální modelům lidského dramatu, jakými jsou válka, přátelství na život a na smrt, poslání, záchrana domova atd.  Diegetický svět Pána prstenů je realistický nejen etickými normami a opravdovostí emocí, je plastický a uvěřitelný, oceňují propracovanost světa. => koncept mytologického realismu

„Mytologický realismus“ „Ono je to dobře vymyšlený, takže člověk má pocit, jako by to bylo někde, kam nevidí, na tý zemi. Jako by to bylo součástí tý planety. (…) Třeba když máš Malého Prince, tak tam je úplně jasný, že to je fikce. Ale vzhledem k tomu, jak je to propracovaný, od těch jednotlivejch zemí a jazyků a obyvatel, celá ta struktura, která do toho je vložená, tak je taková těžko vyvratitelná. Prostě, je to tak, jasně, že je to vymyšlený, to víme, ale dalo to takovou práci, že to až zní neuvěřitelně, že by to někdo byl schopnej vymyslet. A když to má někdo rád, tak tomu věří, a podle mě se mu rozostře ta hranice, jestli to je nebo není fikce. Myslím si, že určitou dobu jsem to jako fikci nevnímala. Nebo bylo to potlačený takovýhle vnímání.“

„Mytologický realismus“ „Ten svět.. přesahuje ten příběh, nebyl účelově vytvořen pro ten příběh. Ale.. je nám předkládán obraz toho, že to je pouze výsek z toho, co se tam ve skutečnosti dělo.“  Pro respondenty je fiktivní svět Středozemě či Ardy bližší empirii než jiná díla fantastiky.  Umožňuje fanouškům distancovat se od ideologie klasického realismu a zároveň obhájit utopické vlastnosti Tolkienova světa jako legitimní ve vztahu k jejich každodennímu životu.

Fanouškovství jako součást utváření identity Proces sebedefinování – tj. dlouhodobé utváření vztahu k vlastnímu já – přezdívky, kostýmy, hraní rolí a jejich odmítnutí „Tak určitě měl jsem takové legrační období v tom dospívání, kdy právě já jsem využil literárního světa Pána prstenů jako jistého úniku před realitou a napodoboval jsem vizuální styl filmu Pána prstenů i účes, například, oblékání, a demonstrativně jsem dřevěný meč nosil všude, kde to prošlo. (…) A postupně, jak člověk se sžívá se společností, tak to opadlo.“

Fanouškovství jako součást utváření identity Slábnoucí zájem o téma, vyčerpanost tématu – nahrazováno novými zájmy „Pro mě je to taková dlouhodobá věc, která měla samozřejmě začátek, když jsem přečetl Pána prstenů, takový to nadšení, když jsem viděl film. Ale už je to v útlumu. Když je člověk fanoušek komixu, tak komixy vycházejí. A příště, za rok, vyjde něco jiného. A… to u Pána prstenů, říkám, teďka zřejmě přijde Hobit, ale už to nějak nezmění tu tendenci vyčerpanosti.“

Fanouškovství jako součást utváření identity Proměna fandomu z interpretační komunity v sociální skupinu „Dřív se hodně řešily filmy, jak se to liší od knihy, co byla naprostá blbost, jak tam kdo vypadal, že takhle vypadat neměl, nebo naopak vypadal dobře. Řešily se kostýmy, nebo hlavně my holky jsme řešily kostýmy. A dneska už se zase jakoby řeší ten Hobit, co bude, jestli to propukne znovu ve stejné intenzitě jako při Společenstvu. Ale přijde mi to, že se prostě řeší věci, jako když se kamarádi sejdou po dlouhé době. Co se neviděli. Probírají svoje soukromí, co se u nich stalo. Už je to spíš o tom setkávání lidí s podobnými zájmy.“

Děkuji za pozornost! Více a konkrétněji viz diplomová práce Vztah fanouška Pána prstenů k dílu jako mediálnímu produktu Made by Ligeia Ligeia(zavináč)seznam.cz