VÝSLEDKY MZ 2011 PŘIHLÁŠENÍ MZ 2012 A OTÁZKY A NÁMĚTY K DISKUSI O TOM, KUDY DÁL S MATURITNÍM MODELEM Podklad pro první jarní seminář CZESHA k otázkám státní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY MATURITNÍ GENERÁLKY
Advertisements

NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 … A CO V ROCE 2013 Čtyři klíčové změny pro rok 2012 Nový systém hodnocení písemných prací Jak jsme se přihlásili.
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Maturitní zkoušky
Maturitní zkouška v roce 2012 Přehled hlavních legislativních změn.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
NOVÁ MATURITNÍ ZKOUŠKA
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
MATURITNÍ ZKOUŠKA ČÁST SPOLEČNÁ Český jazyk a literatura Cizí jazyk Matematika/ZSV/Info ČÁST PROFILOVÁ 2 – 3 zkoušky, které stanoví ŘŠ.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Práce předsedy zkušební maturitní komise
Palackého 211, Mladá Boleslav
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Státní maturita otázky a odpovědi.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Maturita 2015.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Legislativní prostředí
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
Studentská PARDUBICE
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 Maturita 2011 Změny pro rok 2012 Připomínky CZESHA Nový systém hodnocení písemných prací.
Maturitní zkouška v roce 2011
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Nový model maturity (Změna vyhrazena). Platné dokumenty  zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon + novela škol. zákona č. 242/2008 Sb.  katalogy.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Maturita listopadu
Maturity – jaro 2014.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
VÝSLEDKY MATURITNÍ ZKOUŠKY V OBOU TERMÍNECH 2011 Signální výsledky a základní poznatky.
SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 ZAČÍNÁ Od 2.5. do 7.6. probíhá jarní zkušební termín MZ.
PODZIMNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 TISKOVÁ KONFERENCE CERMAT 15/8.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 Signální souhrnné výsledky.
MATURITNÍ ZKOUŠKA 2013 JARO AKTUÁLNÍ VÝSLEDKY Zpracoval: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT ČERVEN 2013.
UŽITEČNÁ, PROVEDITELNÁ A BEZPEČNÁ MATURITA Návrh změn architektury reformní maturity MŠMT/CERMAT – říjen 2007.
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 PRO KRAJE Srovnání základních ukazatelů úspěšnosti v krajské struktuře.
PODZIMNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
Maturity – jaro 2013.
Maturity – jaro 2017.
tisková konference CERMAT dne
Výsledky maturitních zkoušek
PODÍL ŽÁKŮ, KTEŘÍ ÚSPĚŠNĚ SLOŽILI MATURITNÍ ZKOUŠKU Z CELKOVÉHO POČTU KONAJÍCÍCH MATURITNÍ ZKOUŠKU (ČISTÁ MÍRA ÚSPĚŠNOSTI) Nebudeme-li uvažovat ty přihlášené.
Výsledky maturitních zkoušek
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Maturitní zkoušky 2019 ke dni
Maturity 2018/2019 listopad 2018 L. Jíša.
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011
MATURITNÍ ZKOUŠKA SPOLEČNÁ ČÁST 2018 JARO DIDAKTICKÉ TESTY ČJL, AJ, MA
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Transkript prezentace:

VÝSLEDKY MZ 2011 PŘIHLÁŠENÍ MZ 2012 A OTÁZKY A NÁMĚTY K DISKUSI O TOM, KUDY DÁL S MATURITNÍM MODELEM Podklad pro první jarní seminář CZESHA k otázkám státní maturity

KOLIK MATUROVALO VLONI ŽÁKŮ • Počet přihlášených maturantů: v tom:gymnázia 25,3% SOŠ51,3% SOU 8,6% nástavby14,8% • % maturantů z věkového ročníku: 71% (77%) pro srovnání: v roce 1991 mělo maturitu 30% obyvatel ČR 15+ v roce % obyvatel ČR 15+ v roce % obyvatel ČR 15+ (dle výsledků SLBD) MATURITA SE STALA MASOVOU ZÁLEŽITOSTÍ NIKOLI VÝRAZEM ELITNÍHO VZDĚLÁNÍ; DRAMATICKY SE ZVĚTŠILY ROZDÍLY V JEJÍM POJETÍ I NÁROČNOSTI

PODZIMNÍ TERMÍN MZ • Počet přihlášených maturantů: v tom:ke společné části MZ: k profilové části MZ: v tom:opravnou zkoušku (69%) náhradní zkoušku (13%) řádnou zkoušku (18%) • Počet žáků, kteří se přihlásili a zkoušky nekonali: společnou část nekonalo:2.426 přihlášených (12%) profilovou část nekonalo:2.335 přihlášených (20%) K PODZIMNÍMU TERMÍNU SE VŠAK NAVÍC NEPŘIHLÁSILO CCA 5 TISÍC ŽÁKŮ, KTEŘÍ BYLI PŘIHLÁŠENI K JARNÍMU TERMÍNU A ZKOUŠKY V TOMTO TERMÍNU NEKONALI

VÝSLEDKY PODZIMNÍHO TERMÍNU MZ • NEJHORŠÍ VÝSLEDEK – NĚMČINA: NEUSPĚLO 59% ŽÁKŮ • VELMI ŠPATNÝ VÝSLEDEK – MATEMATIKA: NEUSPĚLO 53% ŽÁKŮ • NEJLEPŠÍ VÝSLEDEK - ČESKÝ JAZYK A LITERATURA: NEUSPĚLO 24% ŽÁKŮ Z CELKOVÉHO POČTU 23,7 TISÍCE PŘIHLÁŠENÝCH BYLO NA ZÁKLADĚ VÝSLEDKŮ „PODZIMNÍCH“ ZKOUŠEK VYSTAVENO MATURITNÍCH VYSVĚDČENÍ. ÚSPĚŠNOST „PODZIMNÍCH MATURANTŮ“ = 52,3%.

SOUHRNNÉ VÝSLEDKY MZ PO PODZIMNÍM TERMÍNU MZ

ÚSPĚŠNOST VE SPOLEČNÉ A PROFILOVÉ ČÁSTI MZ (SITUACE PODLE SKUPIN OBORŮ)

VÝSLEDKY MZ PO PODZIMNÍM TERMÍNU - NEÚSPĚŠNOST (DLE SKUPIN OBORŮ) • ANI JEDNU ZKOUŠKU NEKONALO 4,9% PŘIHLÁŠENÝCH K MZ • Z CELKOVÉHO POČTU PŘIHLÁŠENÝCH K MZ ZKOUŠKY VŮBEC NEKONALO NEBO JE KONALO NEÚSPĚŠNĚ CELKEM 14,4% ŽÁKŮ.

VÝSLEDKY MZ PO PODZIMNÍM TERMÍNU – ÚSPĚŠNOST (DLE SKUPIN OBORŮ)

„KONCENTROVANÁ“ NEÚSPĚŠNOST (100% = ŽÁCI, KTEŘÍ PODALI PŘIHLÁŠKU K MZ) JDE O NOVÝ JEV – DŮSLEDEK PLOŠNÉ OBJEKTIVIZACE MATURITNÍ ZKOUŠKY

SPOLEČNÁ ČÁST MZ PO PODZIMNÍM TERMÍNU ZKOUŠEK ÚSPĚŠNOST: 90,8% (PO JARNÍM TERMÍNU: 83,1%) NEÚSPĚŠNOST: 9,2% (PO JARNÍM TERMÍNU 16,9%) 1.POVINNOU ZKOUŠKU (ČESKÝ JAZYK): • úspěšně složilo 97,1% (po jarním termínu 92,4%) • neúspěšně vykonalo 2,9%(po jarním termínu 7,6%) 2.POVINNOU ZKOUŠKU (MATEMATIKA NEBO CIZÍ JAZYK): • úspěšně složilo 92,4% (po jarním termínu 88,9%) • neúspěšně vykonalo 7,6%(po jarním termínu 11,1%) CIZÍ JAZYK (60% PŘIHLÁŠENÝCH): NEÚSPĚŠNĚ 6,1% (9,0%) MATEMATIKA (40% PŘIHLÁŠENÝCH):NEÚSPĚŠNĚ 9,7% (14,4%)

NEÚSPĚŠNOST U POVINNÝCH ZKOUŠEK 100% = počet žáků, kteří zkoušku konali

ÚSPĚŠNOST U POVINNÝCH ZKOUŠEK ČESKÝ JAZYK A LITERATURA K-SKÓR = SYNTETICKÝ UKAZATEL PRŮMĚRNÉHO POČTU DOSAŽENÝCH BODŮ

ÚSPĚŠNOST U POVINNÝCH ZKOUŠEK CIZÍ JAZYK K-SKÓR = SYNTETICKÝ UKAZATEL PRŮMĚRNÉHO POČTU DOSAŽENÝCH BODŮ

ÚSPĚŠNOST U POVINNÝCH ZKOUŠEK MATEMATIKA K-SKÓR = SYNTETICKÝ UKAZATEL PRŮMĚRNÉHO POČTU DOSAŽENÝCH BODŮ

VÝSLEDKY MZ PO PODZIMNÍM TERMÍNU – ÚSPĚŠNOST 1. POVINNÁ A 2. POVINNÁ ZKOUŠKA SČMZ (DLE SKUPIN OBORŮ) S-SKÓR = SYNTETICKÝ UKAZATEL PRŮMĚRNÉHO POČTU DOSAŽENÝCH BODŮ

STRATEGIE VOLBY (1) • VOLBA PŘEDMĚTŮ 2. POVINNÉ ZKOUŠKY: Matematika: 40% Cizí jazyk:60% VOLITELNOST MEZI MATEMATIKOU A CIZÍM JAZYKEM JE KLÍČOVÝM FAKTOREM PŘIJATELNÉ MÍRY NEÚSPĚŠNOSTI MATURANTŮ • CO BY, KDYBY … (NEÚSPĚŠNOST po dvou termínech)) • SE ZAVEDL POVINNÝ CIZÍ JAZYK 2012 = z 10,1% na 20 – 24% NÁBĚH PLNÉHO, TJ. „TŘÍZKOUŠKOVÉHO“ MODELU S POVINNOU ZKOUŠKOU Z CIZÍHO JAZYKA BYL ODLOŽEN NA ROK • POVINNÝ CIZÍ JAZYK 2013 z 10,1% na 15 – 18% • „netechnické“ obory SOU a nástaveb z 28/25% na 35 – 39%

STRATEGIE VOLBY (2) • VOLBA ÚROVNĚ OBTÍŽNOSTI POVINNÉ ZKOUŠKY (GYM) Český jazyk a literatura:86,8 : 13,2 Matematika:85,3 : 14,7 Cizí jazyk:80,5 : 19,5 TO NENÍ MALÉ %, VŠ NEMOTIVOVALY ŽÁKY • CO BY, KDYBY … • 25-30% nejlepších žáků všech škol / oborů se základní obtížností konalo povinné zkoušky vyšší obtížnosti, uspěly by bez větších problémů • Kdyby žáci gymnázií museli povinně konat ve vyšší obtížnosti a)obě povinné zkoušky (2/2), uspělo by na 1. pokus 86 – 91% b)alespoň jednu zkoušku (1/2), uspělo by na 1. pokus 89 – 94% c)všechny 3 zkoušky (3/3), uspělo by na 1. pokus 85 – 89% d)alespoň 2 zkoušky (2/3), uspělo by na 1. pokus86 – 90%. • Kdyby byla zavedena povinná matematika u gymnazistů, pak by e)při modelu 2/3 na 1. pokus uspělo 83 – 87% f)při modelu 3/3 na 1. pokus uspělo81 – 85%

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ČESKÝ JAZYK A LITERATURA – ZÁKLADNÍ DIDAKTICKÝ TEST ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ČESKÝ JAZYK A LITERATURA – ZÁKLADNÍ PÍSEMNÁ PRÁCE ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ČESKÝ JAZYK A LITERATURA – ZÁKLADNÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKA ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ANGLIČTINA – ZÁKLADNÍ DIDAKTICKÝ TEST ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ANGLIČTINA – ZÁKLADNÍ PÍSEMNÁ PRÁCE ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) ANGLIČTINA – ZÁKLADNÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKA ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) NĚMČINA – ZÁKLADNÍ DIDAKTICKÝ TEST ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) NĚMČINA – ZÁKLADNÍ PÍSEMNÁ PRÁCE ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI (SROVNÁNÍ DÍLČÍCH ZKOUŠEK) NĚMČINA – ZÁKLADNÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKA ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

JAK BYLI ŽÁCI HODNOCENI MATEMATIKA – ZÁKLADNÍ DIDAKTICKÝ TEST ČERVENÝ SLOUPEC = ČETNOST PŘIDĚLENÍ BODOVÉ HODNOTY MEZNÍ HRANICE ÚSPĚŠNOSTI ZKOUŠKY

PŘIHLÁŠKY K JARNÍMU TERMÍNU MZ 2012

PŘIHLÁŠENÍ K JARNÍMU TERMÍNU MZ 2011 Počet přihlášených 103,1 tis, tj. + 5% proti roku 2011 • „noví“ maturanti: 95,3 tis., tj. o 3% méně • „loňští“ maturanti: 7,8 tis. (7,6% ze všech) Pokles přihlášených k řádnému termínu- 2,9 tis. • nástavbové studium- 13,6% • technické obory SOU- 6,3% • zdravotnické obory SOŠ- 4,9% Největší pokles v Olomouckém, Královéhradeckém, Středočeském a Jihomoravském kraji :od 6,8 do 4%.

PŘIHLÁŠENÍ K JARNÍMU TERMÍNU MZ 2011 „Loňští“ maturanti (opravné, náhradní i řádné zkoušky) • celkem „repetentů“ • celkem 8% z počtu přihlášených k MZ 2011 dle skupin oborů:netechnické SOU24% netechnické nástavby19% zdravotnické SOŠ15% dle krajů:Ústecký12% Karlovarský11% Středočeský 9%

VOLBA POVINNÝCH PŘEDMĚTŮ MATEMATIKA POSILUJE NA ÚKOR JAZYKŮ • loni poměr 40:60, letos: 44:56 • matematika loni 39,0 tis., letos 41,8 tis. • zvýšený zájem o MA ve všech oborech s výjimkou zdravotnických oborů (nejvíce NS, GYM a OA) Nejdynamičtější kraje: Ústecký, Plzeňský a Vysočina DŮVODY: • v odborném školství: vysoká neúspěšnost z němčiny a „matematiku se doučit stačím… “ • u gymnázií:jazyk představuje větší zkouškovou zátěž

VOLBA CIZÍCH JAZYKŮ ANGLIČTINA VÁLCUJE NĚMČINU • loni poměr 80:17, letos 83:13 • meziroční pokles zájmu o maturitu z němčiny: - 28% • ruština posiluje o 16% Celkový pokles zájmu o jazyky: proti roku 2011 o 9,8% (-5,8 tis.) U nepovinných předmětů: MA vs. cizí jazyk cca 1:1 DŮVODY: • vysoká neúspěšnost z němčiny v odborném školství a vyšší preference matematiky

VOLBA ÚROVNÍ OBTÍŽNOSTI CCA 15% POVINNÝCH ZKOUŠEK NA GYMNÁZIÍCH ŽÁCI KONAJÍ VE VYŠŠÍ OBTÍŽNOSTI (I KDYŽ JE K TOMU ZATÍM NIC NENUTÍ) • Český jazyk a literatura 2012: 11,5% loni: 13,2% • Matematika:2012: 16,5%loni: 14,7% • Cizí jazyk :2012: 17,6%loni: 19,5% Proti roku 2011:matematikaplus 2 procentní body cizí jazyk mínus 2 procentní body český jazykmínus 2 procentní body

Pár komentářů ke komplexní zkoušce • VÝSLEDKY ZKOUŠKY Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NEPOTVRZUJÍ „KATASTROFICKÉ“ KOMENTÁŘE O NÍZKÉ ÚROVNI ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI NAŠICH ŽÁKŮ • VÝSLEDKY ZKOUŠEK Z CIZÍCH JAZYKŮ NAPOVÍDAJÍ O VELMI ZÁSADNÍCH ROZDÍLECH JAZYKOVÝCH DOVEDNOSTÍ MEZI GYMNÁZII A ODBORNÝMI ŠKOLAMI; RYCHLÉ ZAVEDENÍ POVINNÉ ZKOUŠKY Z CIZÍHO JAZYKA JE ZÁSADNÍM RIZIKEM PRO ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ • DISKUTOVANÉ PLOŠNÉ ZAVEDENÍ POVINNÉ ZKOUŠKY Z MATEMATIKY NENÍ PRAKTICKY PROVEDITELNÉ BEZ RAZANTNÍCH OPATŘENÍ JIŽ V RÁMCI POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY; • PŘÍPADNÉ POŽADAVKY VYSOKÝCH ŠKOL NA VOLBU VYŠŠÍ ÚROVNĚ OBTÍŽNOSTI ZKOUŠEK JSOU ŽÁKY NAPLNITELNÉ; CCA ČTVRTINA NEJLEPŠÍCH V ZÁKLADNÍ OBTÍŽNOSTI BY RELATIVNĚ BEZ PROBLÉMŮ SLOŽILA I ZKOUŠKY VYŠŠÍ OBTÍŽNOSTI (výjimkou je němčina)

NĚKTERÉ ZÁVĚRY (2) • PŘÍČINY NEÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ Z MATEMATIKY A NĚMČINY JSOU VELMI KOMPLEXNÍ; JEJICH SOUBĚH JE ZŘEJMĚ PRO CCA 40 % ŽÁKŮ MATURITNÍCH OBORŮ SOU A NÁSTAVBOVÉHO STUDIA OBTÍŽNĚ ZDOLATELNOU PŘEKÁŽKOU • KOMPLEXNOST ZKOUŠKY Z CIZÍHO JAZYKA V RÁMCI SPOLEČNÉ ČÁSTI JE ZCELA NEZBYTNÁ. VYLOUČENÍ PÍSEMNÉ PRÁCE, ÚSTNÍ ZKOUŠKY ČI DOKONCE OBOU DÍLČÍCH ZKOUŠEK POVEDE K DRAMATICKÉ DEFORMACI VÝUKY CIZÍHO JAZYKA (WASH-BACK EFEKT) S POTLAČENÍM VÝUKY AKTIVNÍCH ŘEČOVÝCH DOVEDNOSTÍ • MATURITOU Z CIZÍHO JAZYKA PROJDOU ÚSPĚŠNĚ JAZYKOVĚ POLOGRAMOTNÍ ŽÁCI ZEJMÉNA V ODBORNÝCH ŠKOLÁCH; MATURITA ZPŮSOBÍ NA ODBORNÝCH ŠKOLÁCH PETRIFIKACI ČI DOKONCE PROHLOUBENÍ DLOUHODOBĚ NEUTĚŠENÉHO STAVU VÝUKY CIZÍO JAZYKA (ŠKOLY SE PŘIZPŮSOBÍ ŽÁKŮM) • DISKUTOVANÁ POVINNÁ VYŠŠÍ OBTÍŽNOSTI ZKOUŠEK PRO ŽÁKY GYMNÁZIÍ BY ZNAMENALA ZVÝŠENÍ PRŮMĚRNÉ NEÚSPĚŠNOSTI GYMNAZISTŮ NA 6–8 ; TATO PŘÍPADNÁ ZMĚNA JE PROVEDITELNÁ;