Rozvitý středověk Život na venkově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Advertisements

Opakujeme pravěk (doba kovů)
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
F. L. Čelakovský Český jazyk 2. stupeň VY_32_INOVACE__F. L. Čelakovský
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
Přemyslovci - opakujeme
České země v pravěku Doba kamenná
České země po roce 1306 Dějepis 2. stupeň
Opakujeme pravěk (doba kamenná)
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
Vznik měst a jejich význam
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Struktura středověké společnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_571_Dědičný královský titul AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková.
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Život po třicetileté válce
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
STŘEDOVĚKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Léta prosperity.
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Husitství – úvod Dějepis 2. stupeň
Nová území USA Dějepis 2. stupeň
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_568_Václav a Boleslav AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK,
Národní obrození – úvod
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Holašovice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
ŽIVOT ZEMĚDĚLCŮ Zemědělci díky pokročilejšímu zemědělskému nářadí a nové metodě obdělávání půdy dosahovali během vrcholného středověku vyšších výnosů.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Rozvitý středověk Život na venkově Dějepis 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_ číslo_Rozvitý středověk-život na venkově

Rozvitý středověk

Středověk raný středověk rozvitý – vrcholný středověk do konce období rozdrobenosti do konce 12. st. rozvitý – vrcholný středověk od konce 12. st. schopný panovník Přemysl Otakar I. hospodářský rozvoj

Rozvitý středověk Název země: Češi latinsky Bohemia v češtině a slovanských jazycích Čechy Češi poddaní přemyslovského panovníka mateřskou řečí čeština (pro nás staročeština)

Život na venkově Na vesnici většina obyvatel šlechta poddaní vyšší páni nižší zemani řemeslníci kněží

Sídla šlechty HRAD TVRZ Jak seřadíme? Rabí Švihov Opálka Čachrov http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/BurgSvihov.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Rabi_hrad.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Cachrov_001.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/3/3c/Op%C3%A1lka_- _Ansicht_von_S%C3%BCdwesten.jpg Jak seřadíme? Rabí Švihov Opálka Čachrov

Vesnice Kromě domů stodoly, kůlny, sýpky, také mlýny, kovárny, hostinec... Kostel a fara. Tvrz nebo hrad.

Vesnice Domy Hrady, tvrze, kostely dřevo kámen cihly Nejprve jedna místnost, pak rozdělení Učebnice str. 9 obrázky Hrady, tvrze, kostely kámen HROCH, Miroslav, et al. Dějepis : Středověk pro základní školy. Praha : Práce, 1991. Život zemědělců, s. 8-10.

Kolonizace osídlování nových oblastí nová půda – žďáření – příchod i z okolních zemí nová půda – žďáření určená doba – lhůta – kdy nemusí odvádět dávky Lhota, Lhotka, Žďár, Ždárek…

Šlechta a poddaní dávky kontroluje rychtář robota šlechtic poddaní

Zemědělství ½ půdy dříve dvojpolní systém obdělaná půda 1. rok úhor obdělaná vždy ½ půdy obdělaná půda 2. rok úhor

nový trojpolní systém 2/3 půdy obdělané vždy 1. rok ozim jař úhor

Známe? chomout jho – jařmo lépe využije sílu zvířat krávy, voli (koně méně) http://curiavitkov.cz/images/zivot/jarmo.jpg http://www.e-stredovek.cz/obr/kol3.jpg

Zemědělství ruční setí srpy, kosy mlácení cepy (humno – střechou chráněné místo, obv. na konci usedlosti) náročná práce (žena – v sezoně na poli, pak péče o dobytek, domácnost) HROCH, Miroslav, et al. Dějepis : Středověk pro základní školy. Praha : Práce, 1991. Život zemědělců, s. 8-10. Učebnice str. 8 obrázky

O životě na venkově http://www.youtube.com/watch?v=_0KLdt21W ew&feature=player_embedded

Opakujeme Život na venkově Na vesnici šlechta (nižší-zemani, vyšší-páni), poddaní, řemeslníci, kněží. Jednoduché obytné domy a hospodářské budovy – sýpky, kolny, stodoly – dřevo, kámen, cihly. Další budovy – kostel, fara, mlýn, kovárna, hostinec, obydlí pro šlechtice – tvrz. Těžká práce – orba, vláčení, ruční setí, sekání srpem a kosou. Tažný dobytek – chomout. Kolonizace – panovník pozval na neobydlené území nové osadníky, přidělil jim půdu, po urč. dobu nemuseli platit poplatky (Lhota, Lhotka…). Trojpolní systém obdělávání polí. Učebnice obrázky str. 8 a 9 – prostudovat HROCH, Miroslav, et al. Dějepis : Středověk pro základní školy. Praha : Práce, 1991. Život zemědělců, s. 8-10.

Zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/BurgSvihov.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Rabi_hrad.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Cachrov_001.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/3/3c/Op%C3http://curiavitkov.cz/images/z ivot/jarmo.jpg http://www.e-stredovek.cz/obr/kol3.jpg %A1lka_-_Ansicht_von_S%C3%BCdwesten.jpg http://www.youtube.com/watch?v=_0KLdt21Wew&feature=player_embedded HROCH, Miroslav, et al. Dějepis : Středověk pro základní školy. Praha : Práce, 1991. Život zemědělců, s. 8-10.