ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Atény Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.12
Boj o ovládnutí západního středomoří
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
Rozvoj Athén po řecko–perských válkách
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VENNOVY DIAGRAMY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Název Athény (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků.
Caesar prosadil řadu opatření, která zvyšovala jeho popularitu.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
EGYPTSKÁ KULTURA A VZDĚLANOST
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VENNOVY DIAGRAMY.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CHEMICKÝ KUFR Téma: Prvky
FYZIKÁLNÍ KUFR Pohyb tělesa (7. ročník)
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Puzzle – jehličnaté stromy
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
BAJKAL Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
ATHÉNY.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
(PRÁCI ZAHÁJÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5)
Městský stát Athény.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Počátek řeckých civilizací.
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Boj o ovládnutí západního středomoří
PROVĚRKY Převody jednotek času.
PELOPONÉSKÁ VÁLKA (431 – 404 př. n. l.)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
Po Caesarově vraždě neměli spiklenci připravenou novou vládu. Domnívali se, že odstraněním diktátora se vše vrátí do republikánských pořádků. Dostupné.
Sparta ve starověku.
Země se mírně otřásla při krátkém a slabém zemětřesení, která jsou v jižní Itálii tak běžným jevem, že jim jen málokdo věnuje větší pozornost, a nejsou.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
Boj o ovládnutí západního středomoří
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MYKÉNSKÉ OBDOBÍ Mykénské období ukončil vpád Dórů VLÁDNOUCÍ VRSTVA – MOHUTNÉ PEVNOSTNÍ REZIDENCE, ZE KTERÝCH OVLÁDALA NEJBLIŽŠÍ OKOLÍ (kyklopské zdivo)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název učebního materiálu
ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Transkript prezentace:

ΑΘΕ Athény (Αττική) ATHÉNY Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

společenská a správní reforma DEMOKRACIE Právo: „volit a být volen“ Nejvýznamnější řecká polis Zabírala území poloostrova Attika Stát byl řízen původně aristokracií X postupně rostla úloha sedláků a řemeslníků na správě města a spolurozhodování o politických záležitostech. První zákoník – DRAKÓN 621 př. n. l. - tvrdé tresty za provinění - „drakonický trest = nepřiměřeně krutý“ 594/593 př. n. l. SOLÓNOVA ÚSTAVA společenská a správní reforma DEMOKRACIE Právo: „volit a být volen“

třetí třída (zeugítai), výnos 200 medimnů, pocházeli nejvyšší třída (pentakosiomedimnoi), do které patřili lidé dosahující výnosu 500 medimnů (tj. asi 25 tisíc litrů) plodin, její příslušníci se mohli stát nejvyššími úředníky druhá třída (hippeis), výnos 300 medimnů, příslušníkům této třídy byly dostupné všechny vysoké úřady kromě úřadu pokladníka třetí třída (zeugítai), výnos 200 medimnů, pocházeli z ní nižší úředníci čtvrtá třída (thétes), bez omezení majetku, každý muž této třídy starší 30 let se mohl stát členem búlé „Rady pěti set“, která kontrolovala činnost úřadů a schvalovala zákony Vlastníci Jezdci Pěšáci Veslaři Dělníci BRANNÁ POVINNOST

Athénská pěchota Válečná loď

EKKLÉSIÁ (svobodní muži) 9 ARCHONTŮ EPONYMOS BASILEOS POLÉMARCHOS 6 THESMOTHETŮ 10 STRATÉGŮ AREOPÁG BÚLÉ Rada 400/500 HELIAIA (lidový soud) VOLBY LOS EKKLÉSIÁ (svobodní muži)

AREOPÁG = aristokratická rada, jejímiž doživotními členy byli archonti; měl kompetenci správní i soudní, později byl ve své pravomoci omezen, nakonec soudil pouze hrdelní zločiny EPONYMOS = první z devíti archontů, podle něhož byl pojmenován běžný rok BASILEOS = král, v Athénách vedoucí státní správy POLÉMARCHOS = velitel armády STRATÉGOS = generálové

Ostrakismus. byl zaveden v athénské ústavě v roce 510 př. n. l Ostrakismus* byl zaveden v athénské ústavě v roce 510 př. n. l. Spočíval v hlasování občanů pomocí hliněných střepů (řecky ostrakon, ὄστρακον) o tom, je-li někdo z nich nepřítelem státu. Každý rok, zhruba v našem měsíci lednu, lidové shromáždění rozhodovalo o tom, zda je pro daný rok potřeba hlasování o vypovězení pořádat. Byla-li odpověď kladná, uskutečnilo se hlasování v některém z následujících dnů. Lidové shromáždění hlasovalo tím způsobem, že každý z účastníků napsal na hliněný střep – levný dobový psací materiál – jméno člověka, který dle jeho mínění představuje největší nebezpečí pro obec. Shromáždilo-li se více než 6 000 hlasujících, pak ten, jehož jméno bylo na střepech zmíněno nejčastěji, byl automaticky vypovězen na 10 let z Athén. Do domovského města se po tuto dobu nesměl pod hrozbou smrti vrátit. Dotyčný však nebyl nijak poškozen na majetku, nic mu nebránilo sehnat si prostředníka, který by tyto záležitosti po dobu jeho nepřítomnosti spravoval. Ostrakismus, původně ustavený jako ochrana proti nastolení tyranie, byl hojně využíván v politickém boji, kdy dopadal i na schopné a ambiciózní politiky. Docházelo i k případům, že ostrakizovanému byl zvláštním výnosem povolen předčasný návrat. Kupříkladu v době hrozícího perského vpádu roku 480 př. n. l. byl z vyhnanství předčasně povolán osvědčený vojevůdce Aristeidés. Stoupenci aristokracie jej považovali za obskurní zvyk, který vydává nadané a výjimečné lidi zvůli lůzy. V řecké historii se k němu vázala řada anekdot. Jedna z nich vypráví, jak k Aristeidovi, který byl právě navržen k ostrakismu, přistoupil jistý občan a požádal ho, aby mu napsal na ostrakon jméno Aristeidés, protože on sám psát neumí. Aristeidés se ho optal: „A ty víš, kdo to je Aristeidés“? Občan odpověděl: „Vůbec ho neznám, ale je mi protivné, jak ho všude nazývají spravedlivým“. Aristeidés pak beze slova napsal své jméno na jeho ostrakon. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ostrakismus

Chrám na athénské Akropoli – PARTHENÓN

Pallas Athéna patronka města V řecké mytologii dcera nejvyššího boha Dia. Je to bohyně moudrosti a vítězné války, ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění. V pozdějších dobách byla ztotožňována se svým římským protějškem Minervou.

Najdi na internetu, co toto slovní spojení v řečtině znamená. Vysvětli s pomocí obrázkové nápovědy, co znamená rčení „nosit sovy do Athén“. ? Drachmé glaukai Najdi na internetu, co toto slovní spojení v řečtině znamená.

Prameny: Dostupné z www: Literatura: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Esc_cuc.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greece-satellite-map.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Solon.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoplites.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/AGMA_Ostrakon_Cimon.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/ParthenonRekonstruktion.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Athena_Parthenos_Harpers.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Akropolis_by_Leo_von_Klenze.jpg http://karenswhimsy.com/public-domain-images/anatomy-of-the-hand/anatomy-of-the-hand-5.shtm http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tetradrachm_Athens_450_reverse_CdM_Paris.jpg Literatura: BITTNER, V. - RICHTER, E.: Geschichte und Geschehen Band1. 1. vydání Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1995. ISBN 3-12- 410110-3. FREYH, R. - VOLKMER, J. - HUG, W. - RUMPF, E.: Menschen in ihrer Zeit 1 Im Altertum und früher Mittelalter. 1. vydání. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1970. RULF, J. - VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6.ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. 1. vydání. Praha: SPN ,2001. ISBN 80-85937-59-X. ŠTĚPÁNKOVÁ, A. - SLEPIČKA, P.: Odmaturuj z dějepisu 1. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2006. ISBN 80-7358-059-4.