Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za roky 2008 až 2013) 4. dubna 2014
Nehodovost osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km Složení vozového parku osobních automobilů v ČR Pro další výpočty použity počty vozidel registrovaných k = průměrná hodnota registrací v roce. Zdroj: Centrální registr vozidel
Úroveň ochrany cestujících Čas rozdíl v úrovni ochrany přepravovaných osob mezi vozidly A a B rok výroby vozidla A zavedení nového bezpečnostního prvku rok výroby vozidla B nehoda Dále uvedené diagramy z praxe jednoznačně potvrzují výsledky teoretických prací z oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti vozidel. Graf převzat z Technické zprávy TÜV SÜD Auto CZ s.r.o. Nehodovost osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km
Zdroj Policie ČR Nehodovost osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km Vozidla nad 10 let věku mají nižší roční proběh kilometrů.
Zdroj Policie ČR Nehodovost osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km Vozidla do 10 let věku vykazují větší počet nehod.
Zdroj Policie ČR Při zhruba třetinovém proběhu km se vozidla starší než 10 let podílejí téměř na ½ nehod všech osobních automobilů. Nehodovost osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km
Zdroj Policie ČR Důsledky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km Počet usmrcených osob ve vozidlech starších než 10 let je výrazně vyšší než by odpovídalo počtu nehod a proběhu km.
Zdroj Policie ČR Důsledky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km Podíl usmrcených osob ve vozidlech starších než 10 let se dlouhodobě pohybuje na hodnotě kolem 60 %.
Zdroj Policie ČR Absolutní počty i podíly usmrcených osob ve starších osobních automobilech jsou výrazně vyšší (nejsou v relaci s ročním proběhem km, ani s počtem nehod). Důsledky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km
Prezentované údaje snad víc než dostatečně jasně dokazují nižší míru ochrany osob přepravovaných ve vozidlech starších než 10 let a nedostatečnou obnovu vozového parku osobních automobilů v ČR. Pokud by došlo k realizaci komplexního programu obnovy vozového parku v ČR, došlo by zákonitě i ke snížení počtu usmrcených v osobních automobilech. Program obnovy by tak přispěl k naplňování „Národní strategie bezpečnosti silničního provozu“ i cílů v oblasti snížení tragických následků dopravních nehod stanovených Evropskou unií.