Energetický audit, PENB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Státní energetická inspekce 21. –
Obecné požadavky na výstavbu
Energetické audity a průkazy budov
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
TZ 21 – navrhování otopných soustav
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií
Ing. Jan Pejter ENVIROS, s.r.o., Praha
Energetická náročnost budov
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Energetický management budov
Seminář: DOTACE NA ZATEPLENÍ, ZDROJE TEPLA A PASIVNÍ DOMY Výstaviště Č
NZÚ – BD návrh Programové schéma je navrženo na základě analýz účasti vlastníků BD v ZÚ 2009, rozložení zájmu o jednotlivé oblasti podpory, jejich.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
VÝPOČET A HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV V ČR
Směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropy č. 2002/91 ES o energetické náročnosti budov Jiří Tomek energetický auditor č. 075 seznamu MPO ČR.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Využívání druhotných zdrojů energie
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetický průkaz budovy.  Požadavek Evropské směrnice /es.  Každá země realizuje požadavek vlastní cestou  Pro ČR se stal vzorem rakouský.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program Eko-Energie – Ostrava Energetický audit, jeho úloha přípravě projektu pro program.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Úspory energie a regenerace
Pardubický kraj – EPC projekty Ing. Milan Vich, energetický manažer Pk
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
NÁRODNÍ METODIKA VÝPOČTU ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
ÚSPORY ENERGIE JAK NA NĚ ? ! Přínosy a zkušenosti z energetických auditů objektů Ing. Petr Kaminský
Energetická certifikace budov Karel Srdečný EkoWATT
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Průkazy energetické náročnosti budov Novela zákona č.406/2000 Sb, o hospodaření energií Resort školství Setkání ředitelů škol Oddělení sekretariát.
Tepelně technické požadavky na budovy dle ČSN Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot a dílců BJ13.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
ENERGETICKÝ AUDIT, ENERGETICKÝ POSUDEK DLE 480/2012 SB. VE VZTAHU K DOTACÍM OPŽP A OPPIK.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
TECHNOLOGICKÝ VÝVOJ VE VŠECH ODVĚTVÍCH průměrné auto vs. šetrné auto spotřeba 6,5 l/100km spotřeba 1,5 l/100km, příp. 6,5 kWh/100km.
Dotační programy zaměřené na podporu EPC
Tepelně technické požadavky na budovy dle ČSN
Autor diplomové práce: Bc. Jiří Hanzlík, DiS.
Speciální izolace BJ13.
Operační program životní prostředí
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
fonty, čitelnost barevných textů, zarovnání atd. bude upraveno
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
Transkript prezentace:

Energetický audit, PENB

Co je to:. Energetický audit. Energetický posudek Co je to: Energetický audit Energetický posudek Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) (uvedeno dále jen velice, velice stručně a zjednodušeně) Energetický audit Energetický audit budov a výrobních provozů je zásadní pro rozhodování o investicích. Dobře zpracovaný energetický audit je cenným zdrojem strategických informací. Energetický audit slouží pro zhodnocení využívání (toků) energií v daném objektu – budově nebo provozu – v současném stavu, identifikuje možnosti úspor a navrhne vhodná opatření pro jejich dosažení a ta vyhodnotí i z ekonomického hlediska. Součástí auditu je i srovnání současného stavu a stavu po navrhovaných opatřeních z hlediska produkce emisí.

Energetický audit obsahuje – mimo jiné : Energetický audit se zpracovává podle konverze zákona 406/2000 Sb. o hospodaření s energií, do zákona 318/2012 Sb. a podle vyhlášky 480/2012 : Povinně pro objekty, jejichž celková spotřeba energie je vyšší než 700GJ za rok, pro skupinu objektů ve vlastnictví organizačních složek státu od 1500GJ/rok, pro skupinu objektů ve vlastnictví fyzických nebo právnických osob od 35000 Gj. Při hledání úspor energií v objektech nebo provozech, případně při jejich plánované rekonstrukci. Pro potřeby získání dotací nebo úvěrů na projekt, podle vyhlašovaných různých dotačních programů, například zateplení objektu nebo instalaci vhodného obnovitelného zdroje energie a podobně Energetický audit obsahuje – mimo jiné : popis a vyhodnocení současného stavu návrhy opatření a výběr doporučené varianty posouzení z ekonomického hlediska posouzení environmentálního hlediska.

Energetický posudek : je trochu zjednodušenou variantou auditu, posuzuje už konkrétní opatření, zda a jak splňují předpokládaná parametry. Může jít o výrobu, rekonstrukci objektu, zavádění alternativních zdrojů energie a podobně. Opět je zde stanovena (zák, 406/2000 Sb.) hranice spotřeby nebo výkonu, kde je posouzení povinné. Bude také opět vyžadován při využívání různých dotačních programů. ( Dříve se to nazývalo: „Posouzení pro potřeby dotačního programu….“. )

Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) To je prakticky nejfrekventovanější část z energetických hodnocení. Je povinná pro všechny nové stavby jako součást stavební dokumentace dále v případě prodeje (i bytové jednotky), pro budovy v majetku státní správy. Dále pak v případě větších rekonstrukcí nebo oprav budov. Tuto problematiku v současné době upravuje vyhláška 78/2013 Sb. , platná od 1.4.2013 Vyhláška 78 stanovuje požadavky na energetickou náročnost budov, porovnávací ukazatele a výpočtové metody. Stanovuje obsah průkazu energetické náročnosti budov a způsob jeho zpracování i po formální stránce Zjednodušeně se dá říci, že hodnocená budova je porovnávána s tvarově a rozměrově shodnou budovou, který splňuje normové požadavky na tepelně izolační vlastnosti konstrukcí a jejíž energetické hospodářství splňuje stanovené parametry uvedené ve vyhláškách a normách. Jde o srovnání hodnocené budovy s jakousi „referenční“ s vzorovými vlastnostmi. PENB má dvě části – protokol a grafické znázornění. V protokolu jsou uvedeny základní informace o tvaru, velikosti, skladbách konstrukcí, použitých energiích, spotřebách na vytápění (př. chlazení, zvlhčování…), přípravu teplé vody, osvětlení a elektrospotřebičů. Grafické zobrazení je pak obdoba známého listu s barevnými šipkami, kde je vyznačeno, do jaké kategorie lze budovu zařadit. Je to podobné, jako energetické štítky u elektrospotřebičů. V současnosti je to ještě rozšířeno o podrobnější hodnocení jednotlivých zdrojů a systémů použitých v budově. A také o environmentální hodnocení.

Ukázka z protokolu:

Ukázka grafického zpracování:

Vyhodnocení PENB Posuzovaná budova je srovnávána s “referenční“ budovou shodné velikosti, tvaru, uspořádání a stejným typem standardizovaného provozu a užívání, která splňuje současně platné technické normy a požadavky na kvalitu obálky a jejích technických systémů. Kvalita obálky budovy se posuzuje pomocí součinitelů prostupu tepla, nebo tepelných odporů konstrukcí, možné kondenzace vodní páry uvnitř nebo na vnitřním povrchu konstrukcí, tepelné stability místností, poklesů dotykových teplot, průvzdušnosti a celkového průměrného prostupu tepla obálkou budovy. Technickými systémy se rozumí zařízení pro vytápění, (chlazení, klimatizace, vzduchotechnika…), přípravu teplé vody, osvětlení – včetně pomocných energií na regulaci a podobně. Hodnotí se jejich schopnost zajištění požadované pohody vnitřního prostředí nebo dodávky podle požadovaného užívání v závislosti na množství dodané energie. Vliv na životní prostředí se posuzuje podle dodávaného paliva a v něm obsažené „primární energii“. Z protokolu a grafického znázornění se pak dá vyčíst, o kolik je hodnocená budova „horší“ (nebo „lepší“), než budova „referenční“, jak z hlediska tepelně-izolačních vlastností konstrukcí, tak i jejích jednotlivých technických systémů, a vlivu na životní prostředí.  

- Platnost PENB je 10let (nebo do větší změny budovy) Nová vyhláška, stejně jako úprava zákona 406/2000 Sb. a další zákony související, vychází z požadavku Evropské unie na sjednocení způsobu hodnocení budov a snižování jejich spotřeby. V nově navrhované vyhlášce, je postup v zásadě podobný (fyzikální zákony se nemění), jako v dřívějších postupech. Budova se hodnotí podle Uem = průměrného součinitele prostupu tepla obálkou budovy. Jednotlivé technické systémy jsou hodnoceny podrobněji. Protokol i grafické znázornění jsou rozsáhlejší. Energie, používané jsou přepočteny na „Primární energii“ = součet obnovitelné a neobnovitelné primární energie. Ještě poznámka: PENB neurčuje (nebo jen velmi vzdáleně) skutečnou spotřebu objektu. Ta by se musela stanovit trochu jinak. Pokud jste to dočetli až sem, gratuluji k trpělivosti. V případě dotazů mne můžete kontaktovat. Děkuji.