Optimalizace stránek Školení Market Express
Základní pojmy I Katalogový vyhledávač Vyhledávač prochází předem ručně připravenou sestavu stránek internetu. Fulltextový vyhledávač Vyhledávač hledá ve všech stránkách, které na internetu jsou. WWW – World Wide Web Všechny internetové stránky dohromady WWW adresa Přesná a unikátní adresa jedné internetové stránky WWW stránka Jedna stránka, může mít více obrazovek. Stránek je 10 miliard, v Čechách asi 200 miliónů WWW server Sdružuje více internetových stránek do jednoho celku, pod jednu adresu. Stránek na serveru může být 1, 5 nebo 10 nebo také milion. Serverů je asi miliony
Základní pojmy II SEO, SEM, Optimalizace stránek Z anglického „Search engine optimalization“ či „marketing“. Český ekvivalent „Optimalizace pro vyhledávače“ Úprava www stránek tak, aby se zobrazovaly ve vyhledávači Rank – Pagerank, S-Rank, JyxoRank Hodnocení internetových stránek podle „kvality“ či „důležitosti“. Rank stránek lze zjistit pomocí lišty, která se instaluje do prohlížeče Google toolbar, Seznam lištička, Jyxo lišta
Jak funguje vyhledávač Výběr stránek pro danou frázi Seřazení podle vztahu k dané frázi Seřazení podle „kvality“ stránek (ranku) Vyhledávač vybírá na první místa „nejzajímavější“ stránky – podle textů a souvislostí stránky. Příklad: LCD televize – stránek. Jak funguje optimalizace Upravená internetová stránka se tváří vyhledávači jako „nejvhodnější“ pro zobrazení na prvním místě (první straně)
Jak probíhá optimalizace Analýza stránek klienta, jejich oboru Četnost hledání frází Návrh synonym (dovolená, zájezdy) Návrh alternativních frází (zájezdy – last minute, egypt) Výběr lokálních názvů Úprava www stránek Analýza konkurence Získání ranku (hodnocení) Udržování pozice
Tvorba ceny optimalizace Na cenu mají vliv dva základní ukazatele: 1. Náklady na optimalizaci – Množství konkurence na danou frázi – Určují minimální cenu 2. Tržní hodnota tématu Určuje pravděpodobnou reálnou cenu optimalizace Optimální cena je nejčastěji těmito hodnotami a záleží na odhadu prodejce. Smluvní cena může být i vyšší než tržní hodnota tématu (pokud firma buduje značku, postavení na trhu apod.)
Náklady na optimalizaci Jednorázové náklady 1. Jak složité je upravit stránky 2. Kolik textu dodá klient a kolik je třeba dopsat 3. Kolik konkurence je třeba „zrušit“ – počet reklam na Seznamu a Google – Pagerank a SRank stránek na první straně Udržovací náklady 1. Kontrola pozice stránek 2. Nákup Pageranku/SRanku
Atraktivita tématu, tržní cena Atraktivitu tématu lze zhruba zjistit z několika podnětů: Zájem o dané téma – návštěvnost Seznam našeptávač, kategorie katalogu, toplist a pod) Cena za návštěvníka – PPC systémy Pouze po analýze, cena v ETarget, Google, SKlik apod. Objem tržeb daného sektoru – statistiky, vyhledávání
Aktuální zajímavá témata Srpen 2006, měsíční hodnota prvního místa Seznamu (tj. 45% trhu) reality ubytovani prace online hry cestovni kancelare chorvatsko hry sms obchodni rejstrik plastova okna ceska sporitelna aaa auto autobazary bazeny google klimatizace annonce mp3 prehravace mp hry zdarma dovolena blesk letenky skoda auto nabytek komercni banka notebooky inzerce bar prace78 888
Stav trhu Český trh (1.4 mld. Bannerová reklama) (1.3 mld. Platba za pozici) Optimalizace: 240 mil Kč/ měsíc Seznam Optimalizace: +150 mil Kč/ měsíc Ostatní Celosvětově Český trh je asi 1 promile světové ekonomiky, tj. celkový objem je asi 1000x větší, tj. 240mld. Kč
Kde všude funguje optimalizace? Domácí Hlavní orientace na Seznam a Google – 70% trhu Pozici na Seznamu a Googlu garantujeme Optimalizace funguje pro všechny ostatní vyhledávače. Jyxo.cz, Centrum.cz, Atlas.cz, msn.com, yahoo.com Zahraniční (cizojazyčné weby) Hlavní orientace na Google – 80-90% trhu Optimalizace opět funguje na msn.com, yahoo.com
Speciální optimalizace Optimalizace orientované na návštěvnost Hledání libovolného tématu s vysokou návštěvností WWW stránky s mnoha tématy Zpravodajské servery, eshopy, databáze Optimalizuje se desítky až statisíce témat Není příliš vysoká konkurence (logotip.cz a pod) Kombinované optimalizace
Problémy a rizika optimalizace Přeoptimalizovaná témata Téma je komerčně úspěšné delší dobu Webdesign, mp3 přehrávače, sms, jízdní řády Dlouhá historie optimalizace Špatně odhadnutá cena Klientovi navrhnuta příliš nízká cena, za kterou se optimalizace nedá provést Špatně provedená optimalizace Stažení www stránek z vyhledávačů
Neetické metody optimalizace Doorway stránky Nesouvisející text Jiný obsah pro vyhledávače než pro klienty Opakování slov bez souvislostí Vytváření tisíců webů, stránek apod. Automatické rozesílání odkazů Skrytý text, skryté odkazy (Svatební šaty, Evanie)
Soutěže SEO Běžešelemovací řůčovičky