Poezie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Versologie UDSLB.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Rytmus, metrum, tempo Předmět Autor: Mgr. Pavlína Králíková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
POEZIE.
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Slovní přízvuk 9. ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
OB21-VVP-HUM-CJL-MIK-M GRAFICKÁ STRÁNKA JAZYKA Mgr.Marie Mikulcová.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Jak můžeme popsat pohyb.
Prozodické systémy a druhy rýmů
Úvod do studia literatury a literární vědy
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Statistika - opakovací test k procvičení
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Lyrika Ľudové piesne.
- je základný veršovaný žáner epiky
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Poezie a verš.
Transkript prezentace:

Poezie

Poezie Vzniká specifickým využitím zvukové stránky jazyka. Všechny versologické systémy stojí na INTONACI – každý verš (řádek) je určitou intonační jednotkou (pronáší se na jeden nádech). Využívá melodického spádu řeči. Má rým Je uspořádaná do rytmických celků. Pzn.: Rým a rytmus nemusí být vždy uplatněn.

Základní prvky poezie Je členěná do veršů (v psané formě i přednesu). Ve verši musí být patrná PERIODIČNOST = pravidelné opakování určitých prvků → a) slabik, b) počet přízvuků, c) rozmístění přízvuků, d) rýmů.

METRUM = grafické vyjádření schématu textu → vyvolává pocit pravidelnosti. Základní faktor, kterým se veršovaná skladba odlišuje od prozaického textu je tzv. METRICKÝ IMPULS.

Výstavba básně Báseň je psána do určitých celků. Jeden takový celek se nazývá VERŠ. Verše jsou poté uspořádány do SLOK. Sloka = STROFA Verš je základní stavební prvek básně, který se dále člení na STOPY. STOPA = skupina hlásek s jedním přízvukem –IKTEM.

Stopa Stopu můžeme charakterizovat jako slabiku, přičemž rozlišujeme dva druhy slabik: TĚŽKÁ STOPA – přízvučná – TEZE, značíme ji – LEHKÁ STOPA – nepřízvučná – ARZE, značíme ji  Přízvuk se zpravidla nachází na 1. slabice

Druhy stop Stopy sestupné TROCHEJ = jakékoliv dvojslabičné slovo ško / la –  DAKTYL = jakékoliv trojslabičné slovo práz/dni / ny –   Stopy vzestupné JAMB = „trochej s předrážkou“  – SPONDEJ = – –

Prozodie Nauka o rytmu; zkoumá využití zvukových prvků ve verši. Podle toho, jak jsou verše založeny na slovním přízvuku, na délce a počtu slabik nebo kombinaci jednotlivých prvků, rozlišujeme tyto prozodické systémy: TÓNICKÝ VERŠ SYLABICKÝ VERŠ SYLABOTÓNICKÝ VERŠ ČASOMĚRNÝ VERŠ VOLNÝ VERŠ

Nechoď, Vašku, s pány na led… –  / –  / –  / –  / 1 2 3 4 → čtyřstopý trochej Syn jsem doby svého kraje, prostý voják v českém voji –  / –  / –  / –  / Stříhali dohola malého chlapečka… –   / –   / –   / –   1 2 3 4 → čtyřstopý daktyl Když jsem šel přes lávky, –   / –   / Našel jsem korálky –   / –   / 1 2 →dvoustopý daktyl