Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Rozvojové záměry na železnici
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
Tisková konference MD a SŽDC
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických.
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
občanská koalice Nádraží v centru říjen 2006
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Charakteristické znaky MHD
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Bezbariérovost veřejné dopravy
Řešení veřejné dopravy v oblasti spořilova
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Filip Chvátal.
Modernizace záp. části ŽST.
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Řešení dopravní obslužnosti Odoleny Vody a letiště Vodochody
Plánování a organizace veřejné dopravy
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
VLAKOTRAMVAJ V KARLSRUHE sestavil Michal Drábek pro Drážní společnost při ČVUT FD říjen 2007.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Luhačovice, Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014–2020 Ing. Mojmír Nejezchleb náměstek generálního ředitele pro modernizaci.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Rozvojové záměry na železnici
Problematika dopravy na Rychnovsku
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Integrace Neratovic a Mělníka
Technologická integrace tramvaje se železnicí ve městě Kassel
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
PŘÍPRAVA SOUBORU STAVEB PRAHA - KLADNO S ODBOČKOU NA LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Vlakem z Prahy na letiště
Transkript prezentace:

Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno Harald Buschbacher Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno

Definice úkolu v rámci disertaci Hlavní úkol disertaci: srovnávání variant jízdního řádu a provozu: Propojení hlavních a vedlejších tratí Obslužnost zastávek v příměstské dopravě Zapojení příměstské dopravy do města Časové přizpůsobení přepravní kapacity

Definice úkolu v rámci disertaci Souvislost s problematikou železničního uzlu Brno: Návrh zjednodušené přestavby hlavního nádraží, umožněna zavedením vlakotramvají jako varianta jízdního řádu a provozu

Kolejová infrastruktura v Brně Konfigurace železniční sítě uvnitř města Poloha hlavního nádraží Vlakotramvaj ? Severojižní diametr ? Vysokorychlostní tratě ?

Přestavba železničního uzlu Brno Současný stav Dosud diskutované varianty Přesun hlavního nádraží Novostavba v centru Zjednodušená přestavba s vlakotramvají

Současný stav

Současný stav

Současný stav - problémy Nedostatečná kapacita hlavního nádraží omezení rozsah kolejišti neoptimální konfigurace kolejí zastaralé zabezpečovací zařízení Chybějící provozní zázemí (odstavné nádraží) Kolizní body a zajížďky Velké a hodnotné plochy ve městě zablokované železničními tratěmi a zařízeními Budovy neodpovídají žádoucí kultuře cestování

Současný stav znemožňuje: Zhuštění příměstské dopravy Zkvalitnění příměstské dopravy Optimalizace taktové dopravy Bezbariérovost Kultura cestování Urbanistický rozvoj města z centra na Jih

Přesun hlavního nádraží Přestavba železničního uzlu

Přesun hlavního nádraží Návrh hlavního nádraží

Novostavba nádraží v centru Přestavba železničního uzlu

Novostavba nádraží v centru Návrh hlavního nádraží

Vlakotramvaj v Brně

Vlakotramvaj v Brně Řešení závleků

Vlakotramvaj v Brně Ulehčení hlavního nádraží

Vlakotramvaj v Brně Princip: Rychlíky a spěšné vlaky po železnici Předměstské zástavkové vlaky jako vlakotramvaje Dostatečné kapacity tram-train-souprav Kratší oběhy, menší potřeba souprav

Vlakotramvaj v Brně Princip: Rychlíky a spěšné vlaky po železnici Předměstské zástavkové vlaky jako vlakotramvaje Dostatečné kapacity tram-train-souprav Kratší oběhy, menší potřeba souprav Uplatnění tohoto principu na tratích 250, 260 a 300 Na trati 340 jen vlakotramvaje v krátkém intervalu Na tratích 240/244 jen konvenční železniční vlaky

Zjednodušená přestavba Přestavba železničního uzlu Doplnění místa novostavby hlavního nádraží Zrušení nákladního průtahu (nákladní vlaky přes hlavní nádraží)

Zjednodušená přestavba Současné kolejiště hlavního nádraží

Zjednodušená přestavba Přestavěné kolejiště hlavního nádraží

Zjednodušená přestavba Přestavěné kolejiště hlavního nádraží

Zjednodušená přestavba Další podvarianty: Nákladové koleje uprostřed kolejiště Sedm průjezdných kolejí V případě delších úvraťových dob úvrať v Maloměřicích nebo Horních Heršpicích Další zvýšení propustnosti Vlakotramvaj možná na méně tratích

Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh: Zabalení kolejišti protihlukovými zdi a částečně průchozím zastřešení Přemostění pro pěší a tramvaj z městských hradeb přes jižní zhlaví do nové městské čtvrti

Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh ( Varianta 1 )

Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh ( Varianta 2 )

Severojižní diametr Mimoúrovňová trať přes město Výhledový záměr města a kraje Různé uvažované varianty: Tramvajový diametr Železniční diametr Zaústění trati 250 (sever) a 300 (jih) Nebo i 250 a 240/244 (jih)

Severojižní diametr s vlakotramvajemi a zjednodušenou přestavbou hlavního nádraží: Umožnění provozu vlakotramvají v soupravách se třemi nebo čtyřmi jednotkami Kratší podpovrchový úsek v centru Více vjezdů a výjezdů Použitelný pro vlakotramvaje i pro tramvaje Nižší stavební náklady, dřívější výstavba

Severojižní diametr Dosud uvažované trasy diametru

Severojižní diametr Možné podpovrchové úseky pro vlakotramvaje

Vysokorychlostní tratě Velký význam pro přestavbu železničního uzlu: Přesun hlavního nádraží: úvrať na relaci Praha – Vídeň Novostavba v centru: zvláštní podzemní nástupiště, úvrať jen Vídeň – Ostrava Pravděpodobnost a časový horizont realizace ? Problematika úvrati ucelených vysokorychlostních jednotek ?

Metodika odhadu nákladů zjednodušené přestavby železničního uzlu Brno Odhad podle propočtů jiných variant Odpadají náklady vynechaných částí Snížené náklady díky menšímu rozsahu částí staveb Odhad dle délky úseků a počtu kolejí Odhad dle stavebních položek

Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Krátký časový horizont (cca. 2017)

Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Střední časový horizont

Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Dlouhý časový horizont („Výhled“)

Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Ostatní výhody a nedostatky variant: Spolehlivost provozu (včetně fáze výstavby) Atraktivnost pro cestující Podmínky pro urbanistický rozvoj Podmínky pro pozdější projekt „Severojižní diametr“

Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody přesunu hlavního nádraží: Známý, osvědčený železniční provoz s vysokou přepravní kapacitou, výstavba nového nádraží mimo provoz Odstranění jednoho průtahu hned, volný rozvoj nové městské čtvrti Severojižní diametr spíše železničního typu, to znamená rychlý a spolehlivý provoz

Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody novostavby nádraží v centru: Známý, osvědčený železniční provoz s vysokou přepravní kapacitou Výborná dostupnost jak pěšky, tak i městskou dopravou Nové budovy nádraží včetně obchodních ploch jako impuls pro rozvoj nové čtvrti Severojižní diametr spíše železničního typu, to znamená rychlý a spolehlivý provoz

Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody varianty zjednodušené přestavby: Méně náročná přestavba znamená menší rušení provozu Nejlepší dostupnost nádraží jak pěšky, tak i městskou dopravou, méně přestupů Odstranění jednoho průtahu a Komárovské spojky hned, přemostění a zastřešení nádraží spojuje centrum a novou čtvrť Vlakotramvajová varianta severojižního diametru: Dřívější výstavba, kratší intervaly a méně přestupů

Spolufinancování přestavby železničního uzlu Brno z evropských fondů ? Varianta s přesunem nejpřipravenější pro programové období 2007 – 2013 Proto městem současně preferovaná varianta Chybějící variantní posouzení ekonomické efektivnosti

Doporučení Podrobnější hodnocení vlakotramvají a zjednodušené přestavby železničního uzlu: Spolehlivé modelování frekvencí cestujících Podrobnější stavební dokumentace a ověřování proveditelnosti Podrobnější odhad stavebních nákladů Překrývání místa propojení protilehlých linek příměstské dopravy

Děkuji za pozornost Zdroje mapových podkladů a obrázků: ShoCart (Mapa ČR online, Mapa města Brna), www.mapy.cz (ortofotomapa), www.europointbrno.cz, občanská koalice „nádraží v centru“, Alstom