Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno Harald Buschbacher Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno
Definice úkolu v rámci disertaci Hlavní úkol disertaci: srovnávání variant jízdního řádu a provozu: Propojení hlavních a vedlejších tratí Obslužnost zastávek v příměstské dopravě Zapojení příměstské dopravy do města Časové přizpůsobení přepravní kapacity
Definice úkolu v rámci disertaci Souvislost s problematikou železničního uzlu Brno: Návrh zjednodušené přestavby hlavního nádraží, umožněna zavedením vlakotramvají jako varianta jízdního řádu a provozu
Kolejová infrastruktura v Brně Konfigurace železniční sítě uvnitř města Poloha hlavního nádraží Vlakotramvaj ? Severojižní diametr ? Vysokorychlostní tratě ?
Přestavba železničního uzlu Brno Současný stav Dosud diskutované varianty Přesun hlavního nádraží Novostavba v centru Zjednodušená přestavba s vlakotramvají
Současný stav
Současný stav
Současný stav - problémy Nedostatečná kapacita hlavního nádraží omezení rozsah kolejišti neoptimální konfigurace kolejí zastaralé zabezpečovací zařízení Chybějící provozní zázemí (odstavné nádraží) Kolizní body a zajížďky Velké a hodnotné plochy ve městě zablokované železničními tratěmi a zařízeními Budovy neodpovídají žádoucí kultuře cestování
Současný stav znemožňuje: Zhuštění příměstské dopravy Zkvalitnění příměstské dopravy Optimalizace taktové dopravy Bezbariérovost Kultura cestování Urbanistický rozvoj města z centra na Jih
Přesun hlavního nádraží Přestavba železničního uzlu
Přesun hlavního nádraží Návrh hlavního nádraží
Novostavba nádraží v centru Přestavba železničního uzlu
Novostavba nádraží v centru Návrh hlavního nádraží
Vlakotramvaj v Brně
Vlakotramvaj v Brně Řešení závleků
Vlakotramvaj v Brně Ulehčení hlavního nádraží
Vlakotramvaj v Brně Princip: Rychlíky a spěšné vlaky po železnici Předměstské zástavkové vlaky jako vlakotramvaje Dostatečné kapacity tram-train-souprav Kratší oběhy, menší potřeba souprav
Vlakotramvaj v Brně Princip: Rychlíky a spěšné vlaky po železnici Předměstské zástavkové vlaky jako vlakotramvaje Dostatečné kapacity tram-train-souprav Kratší oběhy, menší potřeba souprav Uplatnění tohoto principu na tratích 250, 260 a 300 Na trati 340 jen vlakotramvaje v krátkém intervalu Na tratích 240/244 jen konvenční železniční vlaky
Zjednodušená přestavba Přestavba železničního uzlu Doplnění místa novostavby hlavního nádraží Zrušení nákladního průtahu (nákladní vlaky přes hlavní nádraží)
Zjednodušená přestavba Současné kolejiště hlavního nádraží
Zjednodušená přestavba Přestavěné kolejiště hlavního nádraží
Zjednodušená přestavba Přestavěné kolejiště hlavního nádraží
Zjednodušená přestavba Další podvarianty: Nákladové koleje uprostřed kolejiště Sedm průjezdných kolejí V případě delších úvraťových dob úvrať v Maloměřicích nebo Horních Heršpicích Další zvýšení propustnosti Vlakotramvaj možná na méně tratích
Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh: Zabalení kolejišti protihlukovými zdi a částečně průchozím zastřešení Přemostění pro pěší a tramvaj z městských hradeb přes jižní zhlaví do nové městské čtvrti
Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh ( Varianta 1 )
Zjednodušená přestavba Urbanistický návrh ( Varianta 2 )
Severojižní diametr Mimoúrovňová trať přes město Výhledový záměr města a kraje Různé uvažované varianty: Tramvajový diametr Železniční diametr Zaústění trati 250 (sever) a 300 (jih) Nebo i 250 a 240/244 (jih)
Severojižní diametr s vlakotramvajemi a zjednodušenou přestavbou hlavního nádraží: Umožnění provozu vlakotramvají v soupravách se třemi nebo čtyřmi jednotkami Kratší podpovrchový úsek v centru Více vjezdů a výjezdů Použitelný pro vlakotramvaje i pro tramvaje Nižší stavební náklady, dřívější výstavba
Severojižní diametr Dosud uvažované trasy diametru
Severojižní diametr Možné podpovrchové úseky pro vlakotramvaje
Vysokorychlostní tratě Velký význam pro přestavbu železničního uzlu: Přesun hlavního nádraží: úvrať na relaci Praha – Vídeň Novostavba v centru: zvláštní podzemní nástupiště, úvrať jen Vídeň – Ostrava Pravděpodobnost a časový horizont realizace ? Problematika úvrati ucelených vysokorychlostních jednotek ?
Metodika odhadu nákladů zjednodušené přestavby železničního uzlu Brno Odhad podle propočtů jiných variant Odpadají náklady vynechaných částí Snížené náklady díky menšímu rozsahu částí staveb Odhad dle délky úseků a počtu kolejí Odhad dle stavebních položek
Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Krátký časový horizont (cca. 2017)
Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Střední časový horizont
Výsledky II – náklady variant přestavby železničního uzlu Dlouhý časový horizont („Výhled“)
Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Ostatní výhody a nedostatky variant: Spolehlivost provozu (včetně fáze výstavby) Atraktivnost pro cestující Podmínky pro urbanistický rozvoj Podmínky pro pozdější projekt „Severojižní diametr“
Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody přesunu hlavního nádraží: Známý, osvědčený železniční provoz s vysokou přepravní kapacitou, výstavba nového nádraží mimo provoz Odstranění jednoho průtahu hned, volný rozvoj nové městské čtvrti Severojižní diametr spíše železničního typu, to znamená rychlý a spolehlivý provoz
Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody novostavby nádraží v centru: Známý, osvědčený železniční provoz s vysokou přepravní kapacitou Výborná dostupnost jak pěšky, tak i městskou dopravou Nové budovy nádraží včetně obchodních ploch jako impuls pro rozvoj nové čtvrti Severojižní diametr spíše železničního typu, to znamená rychlý a spolehlivý provoz
Varianty přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně Výhody varianty zjednodušené přestavby: Méně náročná přestavba znamená menší rušení provozu Nejlepší dostupnost nádraží jak pěšky, tak i městskou dopravou, méně přestupů Odstranění jednoho průtahu a Komárovské spojky hned, přemostění a zastřešení nádraží spojuje centrum a novou čtvrť Vlakotramvajová varianta severojižního diametru: Dřívější výstavba, kratší intervaly a méně přestupů
Spolufinancování přestavby železničního uzlu Brno z evropských fondů ? Varianta s přesunem nejpřipravenější pro programové období 2007 – 2013 Proto městem současně preferovaná varianta Chybějící variantní posouzení ekonomické efektivnosti
Doporučení Podrobnější hodnocení vlakotramvají a zjednodušené přestavby železničního uzlu: Spolehlivé modelování frekvencí cestujících Podrobnější stavební dokumentace a ověřování proveditelnosti Podrobnější odhad stavebních nákladů Překrývání místa propojení protilehlých linek příměstské dopravy
Děkuji za pozornost Zdroje mapových podkladů a obrázků: ShoCart (Mapa ČR online, Mapa města Brna), www.mapy.cz (ortofotomapa), www.europointbrno.cz, občanská koalice „nádraží v centru“, Alstom