TRENDY V INFORMAČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ PORADA VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ POVĚŘENÝCH KNIHOVEN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE 25. 9. 2012 MORAVSKÁ ZEMSKÁ KNIHOVNA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Systémy pro zpřístupňování eVŠKP DSPACE CZ Zpráva o české komunitě DSpace Zpracovala Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
Velké infrastruktury pro výzkum, vývoj a inovace
Oborová brána KIV Knihovnický institut Národní knihovna Knihovnictví a Informační věda.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Technologie portálu Pavel Krayzel CELN o.s.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
ESET - Chytré řešení bezpečnosti dat Filip Navrátil, Sales Engineer, ESET Software spol. s r.o.
Informační a komunikační technologie
Nehmotné statky a průmyslová práva: jejich ochrana, oceňování a komerční využití European Commission Enterprise and Industry.
Databáze projektových výstupů OP VK MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY Mgr. Šárka Glatzelová Oddělení publicity a archivace Odbor řízení OP VK.
Monitoring dalšího vzdělávání
Vzdělávání dospělých - kategorie 50+. UNIV2 kurs 50+ Historie Založena roku 1994 Do výuky v České republice zavedla nové obory: ― Výpočetní techniku ―
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
Elektronický podpis a jeho dlouhodobé slabiny Jiří Nápravník
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Obhajoba diplomové práce
HOAX,PHISHING,SPYWARE.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Petr Krčmář Vzdálený přístup k firemní síti (bezpečně)
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Environmentální výchova a
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
ISSS IS HN/SS Softwarová architektura informačního systému hmotné nouze a sociálních služeb Jindřich Štěpánek
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Katedra počítačů ČVUT FEL
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
ZABEZPEČENÍ KISK FF MU. INFORMAČNÍ BEZPEČNOST Problematická oblast, plno výjimek, bouřlivý vývoj, i u starého se pořád objevují nová problematická.
Správa IS ve velkých organizacích Autor: Jiří Drábek Vedoucí práce: Ing. Vladimír Beneš Oponent: Ing. Tomáš Melichárek Autor: Jiří Drábek Vedoucí práce:
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Příspěvek k workshopu Propagace moderních výukových metod MUDr. Jitka Feberová, Ph.D. knihovna.cuni.cz.
Praha bezpečně online projekty prevence elektronického násilí a kyberkriminality páchané na dětech a dětmi Modelový příklad pro II. videokonferenci.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Kraje pro bezpečný internet Pracovní setkání, ZSMV Hotel Solenice Tomáš Marek, koordinátor KPBI, Krajský úřad Plzeňského kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Elektronické bankovnictví
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Inf Bezpečný počítač.
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Bezpečné chování, technické zabezpečení, právní řešení
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
BEZPEČNOST NA KONTAKTNÍCH MÍSTECH Czech POINT
Výbory a pracovní skupiny
Informační média a služby doc. Ing. Vilém Sklenák, CSc. garant oboru
Databáze projektových výstupů OP VK
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Transkript prezentace:

TRENDY V INFORMAČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ PORADA VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ POVĚŘENÝCH KNIHOVEN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE MORAVSKÁ ZEMSKÁ KNIHOVNA

FORMÁLNÍ ÚDAJE •Kolektivní monografie •2012, 154 stran •37 – Výchova a vzdělávání •Informační výchova •Informační gramotnost •Mediální gramotnost •Sociální média •Financováno OP VK NAKLIV •S Národním seminářem NAKLIV stejné zaměření

LIDÉ U TVORBY •Recenzenti •Doc. MUDr. Milan Špála, CSc. •PhDr. Daniela Džuganová •PhDr. Ludmila Tichá •Autoři •Knihovnice •Akademici •Doktorandi •Komerční •Nadšení s novinkami i zasloužilí se zkušenostmi

OBSAH I.INOVACE V TRADICI •Koncept IV •Výzkumy •Zkušenosti s jádrem IV II.NOVÁ TÉMATA •Diskutovaná témata •Průnik k jiným gramotnostem III.PROSTŘEDÍ JAKO VÝZVA •Trendy v tématech •Nová prostředí a metody

I. INOVACE V TRADICI •Informační vzdělávání v novém hávu: jak budeme učit naše uživatele v příštích letech? (H. Landová) •Ukotvení IV mezi službami •Trendy, hl. na VŠ •Zkušenosti ze Severní Ameriky •Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách (V. Peslerová) •Veřejné knihovny a IV •V souvislosti s novým vybavením i rozvojem typů služeb •Veřejné knihovny 21. století a informační vzdělávání (J. Nejezchlebová) •Výsledky výzkumu z 2009 ve veřejných knihovnách •Zaměření na děti (středoškoláci)

II. NOVÁ TÉMATA •Otevřený přístup (Open Access) (I. Burešová) •Vymezení, výhody a nevýhody •Snahy AV ČR v osvětě a využití •Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání (A. Mašková) •Vymezení mediální gramotnosti •Důraz na negativa při využití médií •Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání (P. Kovářová) •Návaznost na negativa •Argumenty a návrhy metod pro zahrnutí do IV

III. PROSTŘEDÍ JAKO VÝZVA •Sociální média jako prostor pro vzdělávání (O. Biernátová) •Metody využití sociálních médií v IV •Mnoho příkladů •Monitoring sociálních sítí (A. Zbiejczuk) •Argumenty o významu monitoringu sociálních sítí pro knihovny •Digital Game-Based Learning: Případová studie integrace vzdělávací počítačové hry Evropa 2045 do výuky na středních školách (C. Brom, M. Buchtová, V. Šisler) •Zejména výzkumné výsledky •Principy, výhody a nevýhody GBL •Location Based Service a jejich využití ve výuce (J. Šlerka) •Ukázky technologií LBS a jejich využití na všech typech škol •Náznaky dalšího vývoje v oblasti technologií ve výuce

DOSTUPNOST •Autorská práva •© Radim Bačuvčík – VeRBuM; Pavla Kovářová + autoři kapitol •Open Access •Papírově: •Knihovny: NKP, krajské, partneři NAKLIV •Lektoři informačního vzdělávání •Účastníci národního semináře NAKLIV 2 •Další podarovaní •Elektronicky •Volně na ISSUU nebo SlideshareISSUUSlideshare •Po vyžádání em od Mgr. Jana Zikušky

DOTAZY?

INFORMAČNÍ BEZPEČNOST V KNIHOVNĚ

INFORMAČNÍ BEZPEČNOST •3 jistoty: •100% bezpečí neexistuje •Nejvíc problémů si způsobí každý sám •Prevence vždy úspěšnější než represe •Útoky mnoho podob, ale základní protiopatření stejná •Nezaručí bezpečnost, ale pravděpodobnější přesun na snazší cíl

3 PILÍŘE PRO BEZPEČNOST •Chování uživatele •Možnosti běžného SW a HW vybavení •Doplňková a specializovaná opatření •+ Jistota je jistota – vše zálohovat

EIZ – AKTUALITY, DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ •Obrovské množství •České i zahraniční •Portály i organizace •Cílené na typy uživatelů (hl. děti) •Dle problémů (např. proti šikaně) •Legislativní, psychologické, technické… •iNeBe – Informační nebezpečí •Cíleno na knihovníky a IV •Nedořešená budoucnost

BĚŽNÉ VYBAVENÍ •(automatické) aktualizace u všeho SW, vč. OS •Neustupovat pohodlnosti, např. pamatováním hesel •Správné nastavení webového prohlížeče (soukromí, zóny obsahu, Cookies, ActiveX, vyskakovací okna…) •Správné nastavení OS (hlavně uživatelské účty), příp. bezpečné přihlášení a zaheslovaný spořič •Bezpečná hesla, lze někdy vynutit (např. složitost, stáří, délka, historie hesel)

FILTROVÁNÍ OBSAHU (NNO, SPAM ATD.) •Backlist •Whitelist •Nastavení indikátorů, hl. slov a spojení •Služby hodnocení ručně důvěryhodným zdrojem či komunitou •Není vhodné úplné blokování, ale význam snahy o zabránění přístupu

BEZPEČNOSTNÍ APLIKACE •Dnes by mělo být běžné vybavení •Antivir •Antirootkit •Antispyware •Firewall •Antispam •(Rodičovská ochrana) •Antiphishingové nástroje •Anonymizéry

PRINCIPY CHOVÁNÍ •Důsledné odhlašování, fyzická bezpečnost (vč. odpadků) •Bezpečnostní strategie (informační politika) •Se znalostí, kde může být problém, jasné, kde omezit důvěru a zvýšit pozornost – VZDĚLÁVÁNÍ •Zveřejňované informace – vždy zamyšlení „lze zneužít?“; občas egosurfing •Ovládat se, myslet, ověřovat •Pozor na problematické informace a zdroje (NNO) •Stahování a instalace jen nezbytného (a po prověření) •Nepoužívat odkazy ve zprávě (výjimkou potvrzovací e- maily ihned po činnosti)

DOTAZY?

Děkuji za pozornost.