OSTRÝ PROVOZ ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ Z POHLEDU SZR Ing. Michal PEŠEK Správa základních registrů Mikulov
U.S.ROUTE 66 – 2448 mil -Chicago – Los Angeles 8 států -Henry Ford ve 20. letech -Otevřena
Česká dálnice eGov pracovišť - CzechPoint ISDS ZR dní provozu ZR = 20 mil transakcí
Systém základních registrů spuštěn k přesto, že počátkem roku 2012 bylo celkové zpoždění implementace většiny projektů zhruba 8 měsíců. Provoz testovacího prostředí (od ) i ověřovacího prostředí (od ) prostředí spuštěny dle předpokladů zákona 111/2009 Sb. Termín zahájení ostrého provozu základních registrů daný zákonem č. 111/2009 Sb. ( ) byl splněn. Plnění zákona 111/2009 Sb. a provoz ZR
SPLNĚNÍ A IMPLEMENTACI ZÁKONA 111/2009 Sb. a 100/2010 Sb. Dokončit vývoj i přes počáteční problémy, zpoždění soutěží, Zajistit provozní infrastrukturu ve dvou datových centrech a spustit ostrou instanci pro plnění dat k pro následný start ZR k Nastavit řízení přístupu AIS k základním registrům. Nastavit klíčové procesy pro řízení a správu systémů ZR, řízení bezpečnosti ZR, řešení incidentů, řízení reklamací. Spustit podporu OVM existujícími procesy CzechPOINT/Infoport a Helport v podobě ServiceDesku SZR. Řídit bezpečnost rozhraní ISZR a monitorovat narušení integrity. Co se podařilo týmu ŘV, projektů, SZR
Referenční data jsou dostupná 1.Prostřednictvím agendového informačního systému (AIS). 2.Prostřednictvím CzechPoint a implementovanými formuláři. 3.Prostřednictvím datových schránek přes Portál veřejné správy implementovanými formuláři.
Informace z ostrého provozu 1.Informace o provozu produkčního prostředí 2.Přehled připojovaných OVM a jejich informačních systémů v celorepublikovém shrnutí 3.Informace o uživatelské podpoře na Servicedesku
Informace o provozu produkčního prostředí ISZR a ORG nejsou do celkových čísel transakcí ( ) zahrnuty. ISZR se podílí na všech transakcích a ORG na části souvisejícími s osobními údaji. Název registruTransakce (%) Počty transakcí Registr obyvatel Registr osob Registr územní identifikace adres a nemovitostí Registr práv a povinností
Počty transakcí v jednotlivých registrech
Časové odezvy systému základních registrů
Denní provozní informace Provozní status za 24 hod – mimořádné situace. Plnění KPI ISZR – klíčové metriky hlavního systému ZR. Plnění SLA – klíčové metriky všech registrů (např. čas odezvy).
Plánované odstávky – přechodný stav do spuštění plnohodnotného geoclusteru do 2.9. Systém základních registrů měl pravidelná okna údržby, každou sobotu od 14:00 do neděle 20:00. Přesný čas využití oken údržby byl zveřejněn do 18:00 ve čtvrtek na web stránkách Správy základních registrů na Od 3.9. přechod na bezodstávkový režim.
Bezpečnost v rámci Správy základních registrů Zapracování zkušeností do Certifikační politiky SZR a Certifikační směrnice ISZR. Upřesnění kontrol, které provádí Registrační autorita SZR. Spuštění procesu zneplatňování certifikátů. Průběžná revize systémové bezpečnostní politiky ISZR.
Bezpečnostní monitoring Sledují se vnitřní a vnější bezpečnostní události. Hlavní sledovanou událostí v ostrém provozu jsou odmítnuté přístupy AISů na vnějším rozhraní. Nedošlo k žádnému bezpečnostnímu incidentu. Všechny alerty byly časově omezené a souvisely s pokusy jednotlivých AISů vyladit parametry SSL.
OVM v systému základních registrů Základní podmínkou pro podání žádosti o přístup do základních registrů je splnění zákona č. 365/2000 Sb. o ISVS, tzn. OVM musí mít svůj AIS dle tohoto zákona registrovaný.
OVM v IS o ISVS Typ OVM Počet OVM Počet OVM v IS o ISVS nárůst% Ministerstva ,57 Organizace orgánů veřejné moci ,19 Hlavní město Praha ,00 Městské části - statutární města ,36 Městské části - obce ,57 Krajské úřady ,00 Statutární města ,00 Města ,78 Městysy ,19 obce*) ,86 OSTATNÍ **) ,61 CELKEM ,76
OVM v základních registrech Typ OVM Počet OVM Počet OVM v ISZR nárůst% Ministerstva ,00 Organizace orgánů veřejné moci ,51 Hlavní město Praha10000,00 Městské části - statutární města ,55 Městské části - obce350225,71 Krajské úřady ,31 Statutární města ,00 Města ,13 Městysy ,62 obce*) ,42 OSTATNÍ **) ,00 CELKEM ,78
Vybraná OVM k Typ OVMcelkemv ISVS v ZRaktivní Ministerstva Krajské úřady Statut. Města Pozn. – v krajských úřadech není zahrnuta Praha
Registrační autorita SZR Celkem žádostí OVM na přístup k ZR/za 24 hodin nárůst: 898/11 Celkový počet transakcí/za 24 hodin nárůst: / Připojeno OVM: 531 Pracovalo již OVM: 298 Celkem žádostí do ověřovacího provozu/kladně vyřízených: 1 501/1 270 1 čtvrtletí 2012 trvalo vyřízení žádosti na přístup až 14 dní 99% přístupů OVM/AIS do 48 hodin od podání žádosti
Počty připojených AIS podle krajů
Počty transakcí za OVM OVMCelkový součet GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU MĚSTO NOVÝ BOR Město Říčany Město Valašské Klobouky MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ Český telekomunikační úřad Město Poděbrady Město KYJOV Statutární město Opava Město Rosice
Informace o Servicedesku Jediný kontaktní bod se správci OVM. Několika úrovňový systém, činnost Helpdesku posílena předřazením Callcentra. Pro provozní události jsou ustanovené kontaktní osoby v pravidelně aktualizované komunikační matici. Od zahájení ostrého provozu jsou sledovány provozní události (incidenty) a využívány nastavené eskalační procesy.
Poslední informace o činnosti ServiceDesku Za otevřeno/uzavřeno: 32 / 41 Celkem od do otevřeno/v řešení/uzavřeno: / 83 / 2 323
Obsah dotazu Počty incidentů ZaloženoOtevřenoUzavřeno ORG44539 RPP ROS ROB RUIAN45441 ISZR SZR JIP a KAAS41140 Registrace AIS43142 Připojení AIS k ZR CzechPoint – ZR404 Ostatní Celkem
Informace k Servicedesku InfoPort umožňuje: Zadávat servisní požadavky (incidenty) a sledovat jejich stav. Přistupovat do znalostní databáze (FAQ). Sdílet knihovnu dokumentů pro jednotlivé projekty ZR. Autentizovat uživatele vůči svému externímu účtu v JIP. Mít přístup právě k té dokumentaci, která je pro něho určená. Helport umožňuje: Evidovat servisní požadavky a následně je předávat k řešení. Komunikovat mezi řešiteli v jednom nástroji. Kontrolovat servisní požadavky – nastavené notifikace. Kontrolovat dodržování SLA. Vytvářet reporty. Kontrolovat procesy SZR.
Komunikační schéma
Informace o vytížení SD během dne
Komunikace SZR Pravidelné oslovování OVM podle rozdělení do cílových skupin Pracovní skupiny – provoz, bezpečnost Komunikační skupiny - interní a externí ServiceDesk – InfoPort, Helport Webové stránky – INOVACE
Kam dále? SZR = plnění zákona 111 a řízení bezpečnosti Bezpečné využívání dat komerční sférou Ukončení obezliček v rámci zákona Dokončení služeb pro klíčové složky státu Podpora OVM při využívání dat
Děkuji za pozornost.