Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_PEK.2.07 Normalizovaná úprava písemností – čísla, členění textu Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS 2
Normalizovaná úprava písemností – čísla, členění textu Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Písemná a elektronická komunikace Ročník:2. Autor:Ing. Petra Litošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:číslice, čísla, členění textu, odstavce, výčty Anotace: Materiál je určen k seznámení s normalizovanou úpravou písemností potřebnou pro správné vyhotovení jednotlivých písemností. Je rozdělena do 5 prezentací. Tato pátá prezentace upřesňuje pravidla při psaní čísel a číslic a pravidla členění textu.
1. Členění čísel vícemístná čísla členíme do skupin o třech místech jednou mezerou, postupujeme směrem doleva a doprava od desetinné čárky, z bezpečnostních důvodů se u peněžních částek trojčíslí oddělují tečkou. VZOR: ha půdy, úvěr Kč, doplatek Kč, domácností, 1, g zlata
2. Kalendářní data v textu datum vyjadřujeme slovně vzestupně, v sestavách nejlépe vyjadřujeme číselně sestupně. VZOR: Sestava: Text: 11. června 2004
3. Časové údaje hodiny, minuty, sekundy se píší sestupně, dvoumístně, oddělujeme je dvojtečkami. VZOR: 05:20:11 (5 hodin, 20 minut, 11 sekund) 08:15 hodin
4. Telefonní čísla členíme po trojčíslích. VZOR:
1. Odstavce je vhodné začínat od levé svislice, úprava odstavců musí být jednotná v celém textu, při jednoduchém řádkování nebo řádkování 1,5 se mezi odstavci řádkuje 2krát, při dvojitém řádkování se mezi odstavci řádkuje 1krát.
2. Výčty začátek a konec výčtu se od předcházejícího a následujícího textu odděluje prázdným řádkem, jednotlivé body výčtu se značí čísly, písmeny, pomlčkami apod., avšak v celém textu jednotně, jednotlivá hesla jsou zakončena čárkou, na konci výčtu je tečka.
VZOR: Patří k nim: a) neskladné balíky, b) balíky s křehkým obsahem, c) zásilky s živými zvířaty.
Pokud jsou jednotlivé body přehledné, nemusíme oddělovat čárkou. VZOR: Dodávají: - okna - dveře - zábradlí
Pokud jednotlivé body obsahují celé věty, mohou začínat a končit tečkou. VZOR: Tuto službu poskytuje Český Telecom: - Smlouvu je možno uzavřít na vybraných poštách. - Zasahuje-li okruh více příjemců, uzavírá smlouvu organizační jednotka.
3. Číselné označování textu pododdíly se označují arabskými číslicemi, mezi něž se vkládá tečka, uvnitř číselného označení se za tečkou nedělá mezera, na konci číselného výrazu se tečka nepíše, mezi číselným označením a textem se dělají 2 mezery.
VZOR: 1 Karty pro soukromé použití 1.1 Debetní karty Bankomatová karta Trend Bankomatová karta Junior 1.2 Kreditní úvěrové karty
4. Úprava nadpisů od předcházejícího textu oddělujeme nadpis minimálně 2 volnými řádky, za nadpisem neděláme tečku, nadpis odlišujeme od ostatního textu zvýrazňováním, styl nadpisů je vhodné mít stejný v celém textu.
1.Jak píšeme telefonní čísla? telefonní čísla uvádíme členěná po trojčíslích (např ) 2.Jak členíme text? text členíme do odstavců, mezi odstavci vynecháváme řádek
3.Jak funguje číselné označování textu? text je rozdělen na jednotlivé oddíly a pododdíly
Použité zdroje • FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a spol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost – 2. díl. 1. vyd. Praha: nakladatelství FORTUNA, 2005, ISBN • OBK Písemný styk. SOŠP Trutnov, s. r. o. [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.