Básnické školy 2/19st. Barbora Černíčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
JOSEF VÁCLAV SLÁDEK JAROSLAV VRCHLICKÝ JULIUS ZEYER Mgr. Michal Oblouk
Česká literatura 2. pol. 19.století
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Výlet do české literatury
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ruchovci a Lumírovci 70. a 80. léta 19. století 9. třídy.
Victor Hugo ( ).
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obecné poučení o literatuře
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český kritický realismus
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
Jan Neruda –
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Jan Neruda "Časy zaživa pohřbených" Jaké č asy to budou? Co myslíte, že se d ě lo?
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Jan Neruda - dílo.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Eliška Krásnohorská
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Jan Neruda 8. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jan Neruda Open Presentation.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Opakování z literatury 8. r.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Ruchovci a lumírovci.
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Básnické školy 2/19st. Barbora Černíčková

Osnova: Májovci Představitelé Ruchovci Lumírovci

Májovci Název generace mladých básníků a prozaiků První projev ml.generace,která toužila po svobodném životě byl almanach Lada Niola (1855) významnější Almanach Máj (1858)-přispěli i starší autoři Karel Sabina,Božena Němcová,K.J.Erben Jejich program:odvrat od minulosti k přítomnosti,rozhled po evropské kultuře,snaha o zobrazení skutečnosti,volání po um.svobodě,úsilí o sociální rovnost,snaha o vymanění člověka z náboženského dogmatu

Představitelé: Jan Neruda- Hřbitovní kvítí -bás.sbírka,vyprovokovala odmítavou kritiku,pesimistická lyrika,soc.kritika vůči společnosti - Písně kosmické –bás.sbírka postihuje vztah člověka,lidskosti a kosmu,naděje na příznivou budoucnost -Balady a romance –nejvýz.sbírka 19.st.,obrátil výraz balad(konec dobrý) a romancí(konec špatný) -Zpěvy páteční,Arabesky,Povídky malostranské

Karolína Světlá (Johana Rottová) Ispirace v Boženě Němcové a George Sandové (emancipaci žen) Vesnický román -láska dvou mladých lidi není naplněna v důsledku spol. konvencí Kříž u potoka -román předvádí mravní konflikt na širším spol. pozadí,zahrnuje osud několika generací Frantina -hl.postava je typ ženy ,jenž nejlépe vystihoval autorčiny představy o náb. A soc. proudech mezi venkovskýmlidem

Jakub Arbes Zavedl nový žánr: romaneto -delší povídka s dobrodružstvím,fantastickým dějem se sociálními a filosof. úvahami a výraznou pointou,zdánlivé záhady jsou vysvětleny logicky(vědecky) Newtonův mozek -řešení záhady Román Štrajchpudlíci -z prostředí dělníků na Smíchově-existenční problémy

Vítězslav Hálek Večerní písně –bás.sbírka,vyj.optimismus a radost ze života-lehká,zpěvná forma,vztah k přírodě Neruda ho kritizoval,že všechno vidí moc růžově,ale kritici ho obdivovali.

Ruchovci (škola národní) Skup.kolem almanachu Ruch (1868) k příležitosti položení základního kamene Národního divadla Obracely se do minulosti:nár.dějiny,výrazné etapy (např.husiti),hodně básní určeno k přednesu:vlastenecká témata,velká láska k vlasti naopak žádná láska ke člověku

Svatopluk Čech Ve stínu lípy –lyricko-epický cyklus ,idylicky pojatý soubor veselých i vážných příběhů,jež si vypráví účastníci besedování pod lípou Evropa –dramtická epická báseń ,alegorie,upozorńuje na nebezpečí anarchie( navazuje na ni epos Slavie) Adamité veršovaná epopej,námět z české minulosti představuje v historických konturách dobovou problematiku broučkiády – 3 části, román,hl.hrdina pan Brouček

Eliška Krásnohorská(Alžběta Pechová) Jedna z iniciátorek ženského hnutí,překládala(Byron,Mickiewicz) Hubička,Tajemství,Čertova stěna -libreta k operám Bedřicha Smetany Z máje žití ,Ze Šumavy -sbírky intimní a přírodní lyriky

Josef Václav Sládek Nejprve ruchovec(přispěl do almanachu ruch pak emigroval do Ameriky) a poté lumírovec Vymyslel nové básnické pojetí:jednoduchý melodický verš a dětskou poezii Překládal Shakespeara Básně :prvotina,vyj.především smutek nad ztrátou své ženy Jiskry na moři : verše osobní lyriky i politického odboje a vlastenectví Světlou stopou,Na prahu ráje,Sluncem a stínem : optimistický pohled na svět,intimní lyrika se zklidńuje,vnímání spol.otázek se prohlubuje Selské písně,České znělky : vlastenecké myšlenky

Lumírovci (škola kosmopolitní) Byli skup. Kulturních osobností kolem čsp.Lumír Navazují na májovce ,prosazují svobodu básnické tvorby a její světovost,oslovil je francouzský parnasismus(který vyžaduje tvarovou výbušnost)

Jaroslav Vrchlický Zlomky epopeje :cyklus epických sbírek inspirovaný Hugovou Legendou věků Noc na Karlštejně : veselohra s námětem české historie Selské balady :půsopbivý obraz boje sedláků proti panskému útisku,výrazné charaktetristiky postav Okna v bouři : sbírka z niž zaznívá bolestné milostné zklamání

Julius Zeyer Inspirace v evropských dějinách,v eposech(středověk) Jan Maria Plojhar :psychol.román,hrdina vnitřní rozpory mezi snem a skutečností Dům u tonoucí hvězdy :autobiografické prvky,román Karolinská epopej :inspirace Karlem Velikým Hra: Radúz a Mahulena :inspirace slovendským pohádkovým příběhem z předkřestanské doby

Zdroje: Odmaturuj z literatury Sešit z minulého roku Wikipedia