Grafický editor GIMP (1)  úvod  seznámení s programem  výběry  práce se schránkou Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafický editor GIMP (4) a zase vrstvy - režimy krytí Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk „Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Advertisements

Grafický editor GIMP (5) použití režimu vrstev Součet „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Grafický editor GIMP (10)
Grafický editor GIMP (11) Ještě jednou si pohrajeme s filtrem mapování na objekt... „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Grafický editor GIMP (13)
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Grafický editor GIMP (3)
Grafický editor GIMP (11) Ještě jednou si pohrajeme s filtrem mapování na objekt. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy
Grafický editor GIMP (8) Úpravy fotografií – aneb ne vždy se nám barevná fotografie podaří nebo se nám lépe hodí černobílá „Dostupné z Metodického portálu.
Fotografie ve formátu RAW a jejich úpravy Grafický editor GIMP (14) „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Grafický editor GIMP (13)
Textové editory Výhody využití počítače k psaní textů
Grafický editor GIMP (9)
Grafický editor GIMP (1)
Grafický editor GIMP (10) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
TEXTOVÝ EDITOR.
Kreslíme vektorovou grafiku (4) Kopírování objektů Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Informace a Internet Bohumil Bareš. Grafický editor GIMP (1)  úvod  seznámení s programem  výběry  práce se schránkou 2.
Grafický editor GIMP (12) Reliéf pomocí mapy vyvýšení, logo… „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Grafický editor GIMP (6)
Grafický editor GIMP (7)
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (2)
Grafický editor – GIMP Základy práce
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
G IMP. Gimp je bitmapový grafický editor s částečnou podporou vektorové grafiky Lze s ním vytvářet grafiku pro web, upravovat fotografie Čeští uživatelé.
Grafický editor GIMP (2)
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Grafický editor GIMP (5) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Grafický editor GIMP (9)
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (2) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Grafický editor GIMP (12) Reliéf pomocí mapy vyvýšení, logo… Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Vytváříme „složku dokumentů“
Grafický editor GIMP (4) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  režimy krytí vrstev Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Grafický editor GIMP (3)  a zase vrstvy  použití masky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
- Výběry VY_32_INOVACE_GR_782. VÝBĚRY Vytvořením výběru rozdělíme obrázek na dvě části: aktivní = výběr = ta část, na které budeme provádět úpravy neaktivní.
Grafický editor GIMP (6) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 2 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Grafický editor GIMP (7) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  úprava kácejících se linií, horizontu  klonovací razítko Dostupné z Metodického.
Informatika – Úvod do MS Powerpoint. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tabulkový procesor Práce s listy, adresace buňky, definice řady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Růžena Hynková. Dostupné z.
Grafický editor GIMP (1)
Grafický editor GIMP (2)
Grafický editor GIMP (13)
Grafický editor GIMP (3)
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
CorelDRAW – vlastnosti objektů
Grafický editor GIMP (8)
Grafický editor GIMP (12)
Vkládání grafických objektů
Grafický editor GIMP (10)
Grafický editor GIMP (9)
Zoner Callisto – křivky
Grafický editor GIMP (5)
Grafický editor GIMP (6)
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Kreslíme vektorovou grafiku (4)
Kreslíme vektorovou grafiku (2)
Grafický editor GIMP (5)
Corel PHOTO-PAINT Úloha 2 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Kreslíme vektorovou grafiku (4)
Grafický editor GIMP (6)
Transkript prezentace:

Grafický editor GIMP (1)  úvod  seznámení s programem  výběry  práce se schránkou Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk

Úvod • Grafický editor GIMP je jiný, než jsme zvyklí u aplikací ve Windows. • Jsou zde rozdíly ve vzhledu – původem se jedná o Unixový program. Jiná jsou okna, uspořádání oken, úprava dostupných nástrojů, přizpůsobení dialogových oken, seskupování oken do doků atd. • Editor je dostupný pro Linux, Mac Os, Be Os.

Kde lze program získat • • • • Zajímavost: Wilbera, maskota GIMPu, vytvořil Tuomas Kuosmanen (tigert.gimp.org/gimp). Na adrese je ke staženi obrázek Wilbera.tigert.gimp.org/gimphttp://

Základní práce s programem • nastavení programu (Soubor... Předvolby) • otevření souboru, uložení souboru, formáty souborů - XCF - vlastní formát GIMPu Zajímavost: GIMP umí ukládat komprimovaně obrázky v jakémkoliv formátu. Nedochází ke ztrátě dat (komprese neovlivňuje obrazová data, ale až výsledný soubor). Takto uložené obrázky šetří místo na disku. Stačí za název souboru umístit navíc příponu.gz nebo.bz2 a o zbytek se postará GIMP (název souboru pak bude vypadat třeba takto: soubor.xcf.gz). S takovými soubory pak GIMP pracuje stejně jako s nekomprimovanými, pouze je při otevření navíc dekomprimuje do dočasného adresáře a při ukládání je zase zkomprimuje.

Práce s výběry • Základními druhy nástrojů jsou výběry obdélníkové a eliptické oblasti a volný výběr. • Všechny tyto výběry mají i další možnosti nastavení - vyhlazování, prolnutí okrajů, poloměr zaoblení (pro obdélníkový výběr). Poznámka: Fungují zde modifikační klávesy. Záleží nejen na tom, které jsou stisknuty, ale také na tom, kdy jsou stisknuty. Pokud po stisku levého tlačítka myši stiskneme navíc Shift, pak vytvoříme čtvercový nebo kruhový výběr. Výběr centrujeme do počátečního bodu stiskem tlačítka Ctrl. Obě klávesy je možno kombinovat.

• Přibližný výběr (dříve magická hůlka) - práci s tímto nástrojem znáte i z jiných editorů. Podobně funguje i výběr podle barvy (Vybrat... Podle Barvy). Na rozdíl od Photofiltre je zde možné přidávat další vybrané oblasti. Součet výběrů - pokud chceme k existujícímu výběru přidat další oblast, musíme ještě před samotným použitím myši stisknout klávesu Shift. Rozdíl výběrů - chceme-li z existujícího výběru odebrat některou jeho část, postupujeme stejně, ale použijeme klávesu Ctrl. Po klepnutí myši se funkce Ctrl opět změní na centrování. Průnik výběrů - aktivujeme současným stiskem obou kláves (Ctrl+Shift).

• Bézierův výběr - nástrojem pro výběr jsou tzv. Bézierovy křivky definované kotvícími body a dvěma editačními body (určují zakřivení křivky v daném kotvícím bodě - tečny křivky). Vytvoříme nejdříve hrubý obrys tvořený kotvícími body (obrys uzavřeme tak, že poslední bod položíme na první, přičemž držíme stisknutou klávesu Ctrl. Máme-li obrys hotový, můžeme pomocí jednotlivých bodů měnit tvar křivky. Tažením kotvícího bodu z něj budeme „vytahovat“ body editační. Pokud potřebujeme některý editační bod odstranit, při klepání na kotvící nebo editační bod držíme klávesu Shift a můžeme upravovat výběr (režim úprav). Kotvící body lze přesouvat (přepnutím nástroje z režimu úprav do režimu návrhu). S klávesou Alt je možno přesunout celou soustavu křivek. Práci ukončíme stiskem Enter. Poznámka: Někdy je vhodné takto vytvořený obrys trochu zaoblit – Vybrat... Zaoblení.

• Inteligentní nůžky - tvar křivky vyznačující výběr GIMP volí samy. Jinak je práce podobná jako s Bézierovým výběrem. Poznámka: Výběry je možné ukládat do tzv. cest. Pokud vytváříme nový Bézierův či jiný výběr, je třeba vytvořit novou cestu, aby se stará nepřepsala. Výběr je možné uložit též do kanálu. Zde bude jako maska. Pokud jej ukládáme jako cestu, lze jej v budoucnosti lépe upravit.

• Rychlá maska - Aktivací Rychlé masky pomocí ikony čárkovaného čtverce (nebo Shift+Q) se obrázek překryje barevnou vrstvou a pomocí jakýchkoli kreslicích nástrojů nebo filtrů lze definovat výběr.

• SIOX - Simple Interactive Object Extraction. Pomocí tohoto nástroje zhruba obkreslíme objekt, který chceme vybrat. Ve druhém kroku tento objekt pokreslíme. Výběr pak můžeme upřesnit (např. v režimu výběru pozadí) v případě, že tato funkce označí oblast větší, než je náš záměr.

Práce se schránkou • GIMP používá svou vlastní schránku. Umí pracovat i se schránkou Windows, to je ale potřeba programu předem definovat. • Do systémové schránky Windows lze data vložit funkcí Upravit... Kopírovat do schránky. • Postup práce se schránkou: Upravit... Vložit ze schránky nebo Soubor... Získat … Ze schránky. • Data ze schránky budou uložena do aktuální vrstvy aktuálního obrázku. Ve druhém případě bude vytvořen nový obrázek. • Navíc jsou zde tři volby: Upravit... Vložit jako... Nový obrázek, resp. Nová stopa a Nový vzorek.

Při práci s běžnou systémovou schránkou se její obsah vždy přepíše. GIMP nabízí práci s tzv. Bufferem, ve kterém může být současně uloženo několik obrázků, různé části různých obrázků atd. • Vložení do Bufferu: Upravit... Buffer... kopírovat pojmenované nebo Vyříznout pojmenované (musíme zadat jméno výběru). • Vložení dat z Bufferu: Upravit... Buffer... Vložit pojmenované. • Další možnosti: - vložit vybraný buffer - vložit vybraný buffer do výběru - vložit vybraný buffer jako nový obrázek.

Úkol: Vyzkoušejte výše uvedené výběry a upravte libovolnou fotografii (můžete se inspirovat ukázkou).

Příště: Bez vrstev to není ono – úvod do práce s vrstvami Použitá literatura: VYBÍRAL, J. GIMP: Praktická uživatelská příručka. Brno : Computer Press, s., CD. ISBN Použité fotografie: autor © Jaroslav Zavadil LOGO Wilbera: Tuomas Kuosmanen (tigert.gimp.org/gimp)tigert.gimp.org/gimp