Střední zdravotnická škola Mostecká Tábor DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast Etiketa Ročník 1. – 4. ročník Jméno autora Mgr. Jana Matušíková Název DUM Image Datum vytvoření Květen 2013 Datum ověření Označení DUM VY_32_INOVACE_ Anotace Žák se naučí slušnému chování - společensky přijatelné chování je cestou k úspěchu.
Co je image? Jednoduše řečeno: jde o to, jaký děláme dojem, jak působíme na své okolí. Stará cynická moudrost praví, že image a komunikační dovednosti jsou pro úspěch v životě stejně důležité jako schopnosti a inteligence. Nemusíte s tím souhlasit, ale většinou je to tak.
Neupraveným nebo nevhodným oblečením nejen snižujeme svou hodnotu, ale urážíme i toho, s kým jednáme: „Nestál jsem mu ani za to, aby se pořádně oblékl.“
Už odedávna platí, že nejvíce o člověku neprozradí oblečení, ale boty, u muže i hodinky.
Oblečení neplní jen funkci zakrytí nahoty, nebo ochranu před chladem, ale i funkci estetickou.
Šaty dělají člověka. oblečení má být vždy čisté a upravené nemělo by být zmačkané mělo by být vhodné ke klimatickým podmínkám a k příležitosti nemělo by páchnout potem nebo kouřem z cigaret oblečení by mělo dobře působit jako celek
U žen v zaměstnání pozor! na sexuální podtext šperky by neměly překročit počet deset (náušnice se počítá každá zvlášť) v denním líčení méně znamená více sebedražší parfémy se stanou našemu okolí protivné, pokud to s nimi přeháníme (nejsme ve společnosti sami) nehty - pro denní nošení je nejvhodnější průsvitný nebo růžový lak dáma jakékoli úpravy zevnějšku (vonění, líčení…) dělá v soukromí nebo na toaletě nikdy ne ve společnosti
U mužů v zaměstnání pozor! i v montérkách může být muž decentně navoněn a upraven boty by měl pravý muž mít vždy čisté a vyleštěné: mokasíny – jsou vycházkové boty a nosí se bez ponožek sandály – je nevkusné nosit je k obleku a s ponožkami přezůvky – nikdy k obleku varujte se košile zastrčené do slipů či trenýrek bílé ponožky se nosí na tenis ne k obleku komické je nošení opasku a šlí zároveň
Společenské oblečení Odpolední toaleta: šaty vcelku nebo kostým, ne sukně s halenkou muži si berou oblek Malá večerní toalety: šaty v celku s kratší sukní, krátkými rukávy a menším výstřihem muž si bere tmavý oblek nebo smoking Velká večerní toaleta: dlouhé šaty většinou bez rukávů s větším výstřihem, k šatům bez ramínek patří dlouhé rukavice muž si bere frak či smoking
Firemní image image firmy – tedy to jak firma působí na venek firemní kultura – do které patří i modely chování mezi zaměstnanci
Pozor! na styl oblečení nižších a středních kádrů na alkohol na pracovišti zneužívání služebních telefonů nedostatek loajality k firmě
Použitá literatura: Nikdo nejsme dokonalí - Vladimír Fanta – nakl. Filip Trend Publishing – Pardubice