Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Rostliny rybníka a jeho okolí
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Byliny a dřeviny – rozdělení, stavba
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.13 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem květu krytosemenných rostlin, vysvětluje rozdíly, procvičuje, opakuje učivo. Vzdělávací.
KRYTOSEMENNÉ DVOUDĚLOŽNÉ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_595.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky jednoděložných.
Škola:. Základní škola Kladruby
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Srovnání jednoděložných a dvouděložných rostlin
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Krytosemenné rostliny.
Systematika rostlin.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Liliovité a amarylkovité rostliny
Krytosemenné rostliny – semena v plodech
Vegetativní orgány LIst
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Anatomie rostlinných orgánů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Škola:. Základní škola Kladruby
Generativní rostlinné orgány
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_5/04_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 18. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.18 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Růst a vývin rostlin Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Krytosemenné rostliny a jako návrh výukového projektu na téma Krytosemenné rostlin jednoděložné. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, aby měli PC s internetem k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: šištice, jinany, jehličnany Ověřený dne: 16. 12. 2013

Krytosemenné rostliny jednoděložné Výukový projekt

Semenné rostliny Gametofyt je součástí sporofytu Oplození není závislé na vodním prostředí Tvorba semen sloužících k ochraně mladé rostlinky a k rozšiřování druhu Dělení: Nahosemenné rostliny Krytosemenné rostliny Dvouděložné rostliny Jednoděložné rostliny

Krytosemenné rostliny ZNAKY: Většinou zelené autotrofní rostliny Stonky s i bez druhotného tloustnutí Květy – specifické rozmnožovací orgány Samičí gametofyt = zralý zárodečný vak Samčí gametofyt = klíčící pylové zrnko Oba gametofyty nejsou schopny samostatné existence, jsou součástí sporofytu Vyvinulo se zde tzv. dvojí oplození

Krytosemenné rostliny Obr. 2 Obr. 1

Rozdíly mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami Embryo má dvě dělohy Cévní svazky jsou otevřené a jsou uspořádané v kruhu Obsahují kambium, druhotně tloustnou Dřeviny i byliny Mají hlavní kořen s kořeny postraními Embryo má jednu dělohu Cévní svazky jsou uzavřené a rozptýlené Neobsahují kambium, bez druhotného tloustnutí Byliny, vzácně druhotné dřeviny Hlavní kořen zaniká, pouze kořeny svazčité

Rozdíly mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami Přídatné pupeny jsou nadřazené Listy jednoduché nebo složené Zpeřená nebo dlanitá žilnatina Čtyřčetné nebo pětičetné květy Květní obaly rozlišeny na kalich a korunu Přídatné pupeny jsou souřadné Listy jsou nedělené bez řapíku Většinou souběžná žilnatina Trojčetné květy Nerozlišené květní obaly

Krytosemenné rostliny jednoděložné VÝZNAMNÉ SKUPINY: Řád: žábníkotvaré Čeleď: žábníkovité Řád: voďanktvaré Čeleď: voďankovité Řád: rdestotvaré Čeleď: rdestovité Řád: lilotvaré Čeleď: lilovité Čeleď: agávovité Čeleď: amarylkovité Čeleď: chřestovité Řád: kosatcotvaré Čeleď: kosatcovité

Krytosemenné rostliny jednoděložné Řád: zázvorníkotvaré Čeleď: banánovníkovité Řád: vstavačotvaré Čeleď: vstavačovité Řád: sítinotvaré Čeleď: sítinovité Řád: šáchorotvaré Čeleď:šáchorovité Řád: bromeliotvaré Čeleď: bromeliovité Řád: křížatkotvaré Čeleď: křížatkovité Řád: lipnicotvaré Čeleď: lipnicovité Řád: arekotvaré

Krytosemenné rostliny jednoděložné Řád: pandánotvaré Čeleď: pandánovité Čeleď: zeravovité Čeleď: orobincovité Řád: áronotvaré Čeleď: áronovité Čeleď: okřehkovité

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Celková časová dotace: 4 vyučovací hodiny + práce žáků mimo povinnou výuku Etapa 1: učitel seznámí žáky se skupinou krytosemenných jednoděložných rostlin (cca 30 min) Zařazení do systému (semenné rostliny) Charakteristické znaky Systematika Motivační část – obrázky možného využití zástupců krytosemenných jednoděložných rostlin

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Etapa 2: učitel seznámí žáky s tématem, průběhem a hodnocením celého projektu (cca 15 min) (poznámka: závěrečná známka bude průměrem 4 dílčích známek: za práci v hodině, vzhled prezentace ppt., forma ústní prezentace, poster) Seznámení s průběhem, hodnocením a časovou dotací Rozdělení třídy do skupin (vhodné jsou dvojice) (poznámka: zda učitel využije všechny zmíněné řády jednoděložných krytosemenných rostlin nebo si vybere jen některé řády, závisí na počtu žáků ve třídě) Každá skupina dostane přiřazené jedno oddělení krytosemenných jednoděložných rostlin (je možné nechat jednotlivé skupiny vybrat si své téma, popř. přistoupit k losování témat)

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Etapa 3: každá skupina dostane rozvržení úloh ke svému tématu a zahájí práci (45 min vyučovací hodiny + domácí práce) (poznámka: je třeba během hodiny kontrolovat, zda si žáci mezi sebou ve skupině rozvrhli úkoly a pracují na nich)

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Rozvržení úkolů pro jednotlivé skupiny Každá skupina: Na internetu a v literatuře vyhledá charakteristické znaky svého řádu, charakteristické znaky a využití zástupců a jejich obrázky, zajímavosti V okolí školy či bydliště vyhledá min. 3 zástupce daného řádu (pokud se u nás nevyskytují, mohou bát k dostání v obchodech) vyfotí je a i s kořenem vyjme ze země. Vše pak použije během prezentace při představování daných zástupců

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Při hledání a určování zástupců v přírodě použije klíč k určování rostlin, který zapůjčí vyučující Použije minimálně 3 literární zdroje Ze získaných informací vytvoří prezentaci ppt. na 5 – 8 min, ve které použije i vlastní fotografie zástupců Dle vlastního nápadu vytvoří poster na dané téma

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné Etapa 4: prezentace vlastní práce ostatním studentům (cca 2 vyučovací hodiny) (poznámka: na tuto část je potřeba zajistit učebnu s možností promítání) Jednotlivé skupiny odprezentují své práce (prezentace ppt. a poster) Po každé prezentaci ostatní žáci zhodnotí práci dané skupiny, plusy a minusy Zástupci každé skupiny po odprezentování sami zhodnotí svou práci (co je bavilo, co bylo nejtěžší…) a sami si navrhnou známku, kterou by si za projekt dali

Krátkodobý výukový projekt na téma: Krytosemenné rostliny jednoděložné závěrečné zhodnocení práce všech skupin učitelem Seznámení žáků s jejich dílčími známkami, udělení souhrnné známky za projekt Učitel (sám či s pomocí žáků) může vystavit vyrobené postery z projektu např. na chodbě školy jako ukázku práce žáků

Použitá literatura a internetové zdroje Aujoux. Fleur bleue en montagne[online]. [cit. 21. 9. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fleur_bleue_en_montagne.JPG > Autor neuveden. Fruits veggies [online]. [cit. 21. 9. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fruits_veggies.png> ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5