Jan Amos Komenský Učitel národů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Advertisements

JAN ÁMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) „Učitel národů“.
JAN AMOS KOMENSKÝ.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jan Ámos Komenský.
Doba Jana Amose Komenského
Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Jan Amos Komenský ( JV Morava – Amsterdam)
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
Identifikátor materiálu: EU
České země za třicetileté války
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_14_Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Jan Amos Komenský Materiál byl vytvořen v rámci projektu
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jan Amos Komenský.
Reálie - bankovky.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Jan Amos Komenský 8. ročník.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Od Jiřího z Poděbrad k J. A. Komenskému Pohled do českých dějin 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
NázevJan Amos Komenský AnotaceVýklad nové látky AutorMgr. Zuzana Šmerdová Očekávaný výstupŽák zná základní údaje z tohoto období Speciální vzdělávací potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Druh učebního materiálu
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_07KR-3
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Jan Ámos Komenský.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
BAROKO významní představitelé
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Transkript prezentace:

Jan Amos Komenský Učitel národů

* 28. 3. 1592 jihovýchodní Morava † 15. 11. 1670 Amsterdam

Místo jeho narození není známo. Jako pravděpodobná místa se uvádějí Uherský Brod, Nivnice nebo Komňa. Pocházel z měšťanské rodiny. Uherský Brod

biskup Jednoty bratrské český teolog filosof pedagog - učitel spisovatel Knihami se proslavil v celé Evropě. V několika zemích pomáhal při nápravě školství, dopisoval si s řadou učenců.

Čeští bratři odcházejí z vlasti – do exilu. Po bitvě na Bílé hoře (1621) se skrýval se na různých místech v Čechách a na Moravě, protože se odmítal obrátit ke katolické církvi.

Lešno V roce 1628 odešel do exilu do polského Lešna, které se stalo centrem bratrské víry. Napsal zde učebnice a spoustu dalších knih. Byl zván na univerzity několika zemí. Cestoval a přednášel na evropských univerzitách. Navštívil Anglii, Nizozemsko, Švédsko, Maďarsko a další.

Amsterdam v 17. století Naarden Konec svého života strávil v Amsterdamu v Nizozemsku. Nikdy už se do Čech nevrátil. Zemřel ve věku 78 let. Je pohřben v Naardenu.

J. A. Komenský jako učitel Klade důraz na význam kázně. Odmítá tělesné tresty za neznalost, ale za porušení kázně je v určitých případech připouští. Děti dělil podle nadání na: bystré, dělají radost bystré, líné bystré, vzpurné s nedostatkem bystré mysli s nedostatkem bystré mysli, líné s nedostatkem bystré mysli, vzpurné

J. A. Komenský jako učitel Vyučovací zásady Učit se musí od mládí. Povinná školní docházka (chytří, hloupí, chudí, bohatí, …). Názorné vyučování. Nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost. Přiměřenost látky k věku. Vše převádět do praxe. Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu. Žák má být současně učitelem. Vyučování má být zábavné. Nutnost stálého opakování.

Citáty J. A. Komenského Nejstarší dochovaný rukopis J. A. Komenského z roku 1611. Část textu česky: V mladosti má člověk pamatovati, kterak by dobře živ byl, a v starosti kterak by dobře umřel.

Citáty J. A. Komenského Tělo nechť každodenní své hýbání má. Buď příjemný a milý ve tváři, vlídný a zdvořilý ve způsobech, přívětivý a pravdomluvný ústy, vroucí a upřímný srdcem. Miluj a tak milován budeš. Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat. Myslet bez učení je prázdné a učení bez myšlení je zbytečné. Boháči bez moudrosti co jsou jiného než vepři v blátě ležící. Zahálka je hrobem člověka za živa.

Citáty J. A. Komenského Ten, kdo nemiluje knihu, nemiluje moudrost. Ten, kdo nemiluje moudrost, stává se hlupákem. Učit lze slovy, vychovávat jen příkladem. S pomocí knih se mnozí stávají učenými i mimo školu. Bez knih pak nebývá učený nikdo ani ve škole. Spanilý člověk neučený - co jiného než papoušek s krásným peřím. Nerozumíš-li věcem, které se za slovy skrývají, nejsi moudrý, nýbrž jsi stále papoušek. Čeho oči nevidí, toho srdce neželí. Šťastný národ, který má hojnost dobrých škol a dobrých knih. Každá práce celého člověka vyhledává. Škola hrou.

Citáty J. A. Komenského Semena nejsou ještě plody. Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzdělávání, aby nezůstali pařezy. Havraní křik "zí - tra, zí - tra" je zaručený pohřeb každého podniku. Člověk je z tvorů poslední, nejdokonalejší a nejznamenitější. Neslibuj, že vykonáš, nehonos se, žes vykonal, ale ponech svým skutkům, aby za tebe mluvily. Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: Zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami! Chudí bez znalosti věci, co jiného jsou než oslíci obtížení břemeny. Má se mluvit, když je třeba. Když není třeba, má se mlčet. Zdroj: www.google.cz, www.wikipedia.cz.