Hygienická péče o nemocné dle Virginie Hendersonové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Advertisements

ŘÍČANSKÝ DENNÍ STACIONÁŘ. Proč stacionář ? ► Slušnost, úcta ke stáří i nemoci a demografický vývoj společnosti nás nutí přemýšlet a rozšiřovat kapacity.
Základy sportovního tréninku mládeže
Zákon o sociálních službách
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
OŠETŘOVÁNÍ DEKUBITŮ A OPRUZENIN
Posouzení nepříznivé sociální situace
KOŽNÍ SYSTÉM.
Šíření infekcí.
Dny zdraví ZŠ a MŠ Nemojany 1. –
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Bc. Hana Bořilová Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Potřeby.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Provoz lůžkové části Kliniky pracovního lékařství
TÍSŇOVÁ PÉČE A JEJÍ VYUŽITÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý.
Komunitní péče.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Bariérová ošetřovatelská péče
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Bakalářské studium 158 Péče o základní potřeby
Ošetřovatelská péče o nem. s infekční hepatitis
Logopedická třída MOTÝLCI
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
G RANADA – E RASMUS + S PECIFIKA OŠETŘOVATELSKÉ A NUTRIČNÍ PÉČE U SENIORŮ V ZAHRANIČÍ Lucie Kenkušová a Kristýna Hypešová.
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
Definice, základní pojmy
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01_02_osobní hygiena Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Péče o pacienta s imobilizačním obvazem
Drogerie – osobní hygiena I
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Pečovatelská služba.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Oddělení domova se zvláštním režimem
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_20_Péče o kůži
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
DOMINIKA EBRLOVÁ 3.B Valéria baťková 2.o
Týdenní stacionáře.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
teorie oboru ošetřovatelství
Uspokojování potřeb u seniorů v navštíveném zařízení a v domácí péči
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
AUTOR: Blanka Petlánová
Hygienické předpisy v gastronomii
Věcné učení VY_32_INOVACE_02_11_osobní hygiena 1.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Hygienická péče o nemocné dle Virginie Hendersonové Zpracovaly: Dagmar Provázková Jitka Kultánová Blanka Hamendi Hrnčířová Jana Ondrušková Dana Roudnická Martina Koštířová

Model Hendersonové: formulován na základě mnoha pozitivních i negativních vlivů jedním z hlavních vlivů byla příprava v Armádní ošetřovatelské škole sestry byly připravovány na tradiční roli sestry – asistentky lékaře měřítko schopnosti sestry – stupeň zručnosti neosobní charakter péče důraz na nemoc,diagnostiku, léčebný režim

Funkce sestry dle Hendersonové: Pomoc člověku, ať už je zdravý či nikoliv Intervence sestry jsou zaměřeny na podporu a vyrovnání se nemocného s danou věcí

Cíl: Nezávislost v uspokojování potřeb Dosažení nejvyšší možné úrovně soběstačnosti Uspokojení všech bytostí bez rozdílu věku, rasy, intelektu, pohlaví Uspokojení všech potřeb ( biologických, psychologických, sociálních, duchovních )

14 základních komponentů potřeb dle Hendersonové: 1. normální dýchání 2. adekvátní přijímání vody a stravy 3. vylučování tělesných výměšků 4. pohyb a udržení žádané polohy 5. spánek a odpočinek 6. výběr vhodného oblečení, oblékání, svlékání 7. udržování tělesné teploty 8. udržování tělesné čistoty, ochrana celistvosti těla

9. odstraňování rizik z prostředí a rizik případných jiných poranění 10. komunikace s okolím, vyjadřování emocí, potřeb, strachu nebo názorů 11. světonázor, věrovyznání 12. smysluplná práce 13. zábava, hra, nebo účast na různých formách odpočinku, rekreace 14. učení, odhalování nového, nebo zájem, který vede k normálnímu rozvoji zdraví a používání vhodných zdravotnických pomůcek

Udržování tělesné čistoty, ochrana celistvosti těla: Péče o čisté osobní a ložní prádlo Péče o dutinu ústní, dentální hygiena Koupel Péče o vlasy Péče o nehty Péče o kůži holení Prevence a ošetření zapářek a proleženin Hygienické vyprazdňování

Důležité aspekty: Aktivizace nemocného Zapojení rodiny Podněcování k nezávislosti Edukace nemocného Dodržování soukromí a intimity při hygieně Zajištění co nejlepších podmínek Používání vhodných prostředků v péči o pokožku

Udržování tělesné čistoty: Význam a důvody stejné u dětí i dospělých Četnost hygienických úkonů dle potřeby Oboustranná spokojenost

Mobilní nemocný: Péči o čistotu těla zvládá sám dle vlastních hygienických návyků Zvýšená pozornost je věnována invazivním vstupům

Imobilní nemocný: Hygienické úkony provádí s dopomocí ošetřovatelského personálu U zcela nesoběstačných nemocných tyto úkony provádí sestra Použití vhodných speciálních pomůcek

Pamatujeme si: Nemocný může z důvodu deprese ztratit zájem o svůj zevnějšek, ale vyhovuje mu pocit čistoty a příjemné uvolněnosti Mytí stimuluje povrchový krevní oběh Frekvence umývání závisí na fyzických potřebách a přání nemocného Nesmí být podrážděná pokožka a cítit zápach Celkové mytí nemocného je třeba plánovat v době, kdy jsou přítomni i jiní pomocníci

Pamatujeme si: Moč a výkaly dráždí pokožku a přispívají ke vzniku infekčních proleženin Časté mytí mýdlem a houbou může poškodit ochrannou vodní a tukovou vrstvu pokožky, což přispívá k jejímu vysoušení, odlupování a pronikání infekcí Pokožka lidí v pokročilém věku je sušší a tenčí, snadněji dochází k jejímu poškození, hojení však probíhá pomaleji

NEDÍLNOU SOUČÁSTÍ VŠECH ÚKONŮ JE VHODNÁ KOMUNIKACE, POVZBUZENÍ, POCHVALA!!!

Děkujeme za pozornost