ÚVOD DO RELIGIONISTIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Otáčivé účinky síly PÁKA
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Oceány a moře HYDROSFÉRA
Hodnotová orientace svobodné generace
Základní pojmy a souvislosti
RELIGIONISTIKA „Neutrální popis náboženství vedle té prezentace, již poskytují náboženství sama.“
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
eklekticismus, novoplatonismus
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Puzzle – jehličnaté stromy
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
RISK Náboženství.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Filosofie úvod do problému....
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Albert Camus Barbora Vaňková.
SLOH ‒ úvaha Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Psychologie osobnosti
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - úvod Petr Machala.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hra k zopakování a procvičení učiva ( Test znalostí) Podobnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Religionistika ...o co vlastně jde?.
Studijní literatura k religionistice. Základní pramen Ivan O. Štampach: Přehled religionistiky, Praha: Portál, 2008 Základní studijní text Stručné představení.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Transpersonální psychologie
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Ještě ženy v politice 
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Náboženství a fanatismus
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Transpersonální psychologie
Fundament a jeho strukturace
Edward Burnett TYLOR Papičová, Semecká.
RELIGIONISTIKA představení oboru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

ÚVOD DO RELIGIONISTIKY RELIGIONISTIKA = interdisciplinárně (spolupracuje s psychologií, sociologií, historií) pojatý soubor bádání vztahující se k tématu náboženství. Oproti teologii (= bohosloví), která popisuje náboženství zevnitř a vychází z předpokladu, že Bůh existuje, zkoumá religionistika náboženství zvnějšku. Jejím předmětem je popis, srovnání (komparace) a klasifikace forem náboženských projevů a prvků různých náboženství v jejich historickém kontextu, přičemž Existence či neexistence Boha pro ni z tohoto hlediska (z hlediska víry) není podstatná. Za základ religionistických bádání se obvykle považuje popisná a srovnávací (komparativní) religionistika. Privilegované místo v religionistice má historie náboženství; k jejím specifickým otázkám patří otázka původu náboženství. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Dušek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:P_religion_world.svg>.

TEORIE VÝVOJE NÁBOŽENSTVÍ: Evoluční teorie primitivní náboženství (manismus = uctívání mrtvých předků; animismus = víra v existenci nesmrtelné duše a duchovních bytostí; fetišismus – uctívání hmotných předmětů (totemy, kameny) James George Frazer (1854-1941) viděl první stupeň náboženského vývoje v magii, kterou mistrně popsal v knize Zlatá ratolest archaická náboženství – polyteismus (mnohobožství) – antropomorfní božstva (s lidskou podobou / vlastnostmi) historická náboženství = zjevená (judaismus, křesťanství, islám) premoderní – reformace – omezuje se význam zprostředkovatelů moderní – decentralizace - sekty, náboženské skupiny deprivační teorie – úpadková teorie (původně jediné náboženství – postupné štěpení a úpadek)

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vatican_Altar_2.jpg>.

Responzivní teorie náboženství je lidským produktem – vzniká jako důsledek tázání se po smyslu světa a jako odpověď na utrpení, bolest, beznaděj, strach, úzkost, hrůzy a nespravedlnost tohoto světa… ateisté a materialisté: L. Feuerbach + K. Marx: „Náboženství je výrazem jednak skutečné bídy, jednak protestem proti skutečné bídě; náboženství je povzdech utlačovaného tvora, cit bezcitného světa, duch bezduchých poměrů. Náboženství je opium lidu.“ náboženské termíny – nesmrtelná duše; Bůh lásky, milosrdenství a spravedlnosti; nebeské království plné blaženosti atd. – to vše jsou pouze negace reálného světa klasifikace náboženství: dle rozšíření: světová, lokální, národní (judaismus) dle počtu bohů: monoteismus, polyteismus, henoteismus = úcta k jednomu hl. bohu, který stojí v čele pantheonu (hinduismus, řecké náboženství)

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:India_statue_of_nataraja.jpg>.

POTŘEBA VÍRY Z HLEDISKA HISTORIE A PSYCHOLOGIE Je přítomna v lidstvu od nejdávnějších dob. Odpovědět na to odkud se bere náboženská potřeba či spiritualita je velmi těžké. Již v období pravěku zvaném aurignacien – 35 000 let před současností - v jeskyních Altamira či Lascaux – nástěnné malby - sloužily k magicko rituálním účelům = měly zajistit úspěšný lov atd. V pravěku také bylo běžné pohřbívání mrtvých s milodary – pozůstalí byli přesvědčení, že existuje ještě nějaký jiný svět; onen svět… Historie a vznik jednotlivých náboženství je složitý… Lze však říci, že náboženství jako vztah člověka nebo určitého společenství k tomu, co je přesahuje a na čem závisí, poskytuje odpovědi na základní otázky člověka. Odkud přicházíme, kdo jsme a kam směřujeme? Odkud se vše vzalo? Proč? Jaký to má smysl? Má veškeré dění nějaký vyšší smysl? Kde se vzala harmonie a řád v přírodě? atd.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:MedicineMan.Catlin.jpg>.

Pohled psychologie potřeba víry je mnohovrstevnatá a složená z několika složek: potřeba jistoty a orientace potřeba vyššího řádu – zajišťuje stabilitu a řád ve společnosti; z náboženství vychází morální normy dobra a zla potřeba překonat ničivou hltavost času (hrůza z chaosu; hrůza z nicoty - horror vakui) – vzepnout se k něčemu, co je nepodmíněné, věčné; potřeba nesmrtelnosti potřeba očištění; potřeba spravedlnosti potřeba sebepřekračování (sebepřesahu, transcedence) potřeba spásy (osvobození) – nalezení hlubiny bezpečnosti (např. splynutí duše s bohem)

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rom_vatikan_1.jpg>.

Nejdůležitější je ale potřeba smyslu - vychází z existenciální úzkosti člověka, z jeho touhy po smyslu lidské existence ve světě. Tato potřeba souvisí se smrtí jako konečným bodem jakéhokoli smyslu a sebeprojektu. Uvědomění si vlastní smrtelnosti zbavuje člověka povrchnosti v podobě pouhého hédonistického konzumenta, který se snaží maximalizovat své potěšení. Společným znakem všech náboženství je posvátno, domnívá se kulturní antropolog a religionista Mircea Eliade. Další badatel na poli náboženství Rudolf Otto spatřuje klíč k pochopení náboženského fenoménu v pociťování božskosti, se zaměřením k posvátnu.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Adoration_of_the_shepherds_reni.JPG>.

Obecné znaky náboženství: Náboženské tajemství je opravdovým divem, je něčím „zcela jiným“, vymykajícím se sféře věcí obvyklých a pochopitelných. Ve fenoménu prožitku numinosna (numen = božstvo) je obsažena komplementarita otřesného, hrůzyplného a děsivého tajemství (mysterium tremendum) vztahujícího se k zdrcujícímu majestátu posvátna, jež vzbuzuje pocit nicotnosti, a zároveň tajemství přitahujícího, okouzlujícího, úchvatného, strhujícího (mystérium fascinans) vztahujícího se k božské dokonalosti, jež vyvolává exaltaci a pocit nekonečné radosti. MYSTÉRIUM (z řec. mystérion) = tajemství; může mít podobu zasvěcovacích rituálů, při kterých dochází ke zjevení hlubokého tajemství. Z teologického pohledu se může jednat o zjevení nadrozumových pravd. MYSTIKA = praktická nauka o spojení člověka s něčím jej přesahujícím.. Obecné znaky náboženství: Ve většině náboženství vystupuje bůh (bohové), božstvo (božstva) či jiný fenomén, který stoupenci daného náboženství pokládají za posvátný či nadpřirozený. Náboženství se často vyznačuje svými rituály, liturgií, vlastní kosmogonií a upřednostňovanými zásadami.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sultan_Ahmed_Mosque_Istanbul_Turkey_retouched.jpg>.

Spiritualita z pohledu humanistické a transpersonální psychologie Spiritualita - je součástí jednoho z rozměrů osobnosti – přesah (transcedence). Součástí spirituality je pocit, že za realitou, kterou vnímáme a rozlišujeme, existuje vyšší moc, síla nebo kontrola, a pocit jednoty se světem a přírodou. Lidé prožívají pocit hluboké „pravdy“, kterou si předtím neuvědomovali. Svět vypadá živý, krásný, nový. Objevuje se pocit štěstí až vytržení, starosti a strasti mizí. Tuto zkušenost nelze slovně sdělit a její nositel si je neotřesitelně jist jejím významem. Spirituální zkušenost přináší pocit, že existuje „cosi“ za jevy, a že je to podstatně větší než lidský jedinec.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chenrezig_Sand_Mandala.jpg>.

Toto „cosi“ je naším zdrojem, udržuje nás při životě. Objevuje se pocit exaltace, jednoty s vesmírem, bytím, spolu s pocitem svobody, a pocit nazření jevů, přičemž veškerá tato zkušenost je „neosobní“. Nositel zkušenosti přijímá jevy, jaké jsou, není schopen vyjádřit svou zkušenost slovy. Jistota, že zkušenost existuje, že nejde o iluzi nebo halucinaci, je přitom naprostá.

ŽÁŽITEK = PEAK EXPERIENCE Významný představitel humanistické psychologie A. Maslow definuje výčtem 25 znaků zvláštní druh mystické zkušenosti – tzv. vrcholný zážitek (peak experience) - jedná se o krátký mystický zážitek, který však mívá revoluční význam pro další život jednotlivce. Podle Maslowa je mystická zkušenost „samotným počátkem, vnitřním jádrem, podstatou, univerzálním základním prvkem každého známého velkého náboženství“. (Maslow: Religions, values, and peak-experiences, 1973, str. 19) Je to v každé době, v každé kultuře, v každém náboženství v podstatě vždy táž mystická zkušenost. Liší se pouze jazyk, kterým je tato zkušenost popisována, je poplatný dané kultuře, době a místu.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sadhu_V%C3%A2r%C3%A2nas%C3%AE_.jpg>.

„To společné, co zůstane, když odstraníme slupku všech lokalismů, etnocentrických formulací, všech nahodilostí způsobených různými jazyky či filosofiemi, to co zůstane, odstraníme-li všechny prvky, jež nejsou společné, můžeme nazvat „niterně náboženská zkušenost“ nebo „transcendentální zkušenost“. (Maslow: tamtéž, str. 20) Maslow o vrcholných zkušenostech: vše se zdá mít hluboký a jasný smysl, nositel zkušenosti cítí, že jej zkušenost zaplavuje, čas a prostor jsou lhostejné. Člověk prožívá pocit zázraku, úžasu, pokory, štěstí a milosti, svobody a odpovědnosti za svět.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Potala.jpg>.

„Následné účinky jsou někdy tak hluboké a silné, že nám připomínají hluboké náboženské konverze, které jednotlivce dokáží navždy změnit.. Jedinec sám víc než kdy jindy cítí, že je odpovědným, aktivním, tvůrčím centrem vlastní činnosti a vlastního vnímání, že je sebeurčenějším, svobodnějším činitelem, a že má více „svobodné vůle“. Je schopen více milovat a více přijímat a tím se stává více spontánnějším, upřímným a volným… Jedinec se též blíží stavu, ve kterém o nic neusiluje, nic nepotřebuje, nic si nepřeje a nic nevyžaduje pro sebe. Je méně sobecký… lidé se během vrcholných zážitků cítí šťastní a omilostnění.“ (Maslow: tamtéž, str. 59–68) Pro vrcholné zážitky je charakteristické vnímání vesmíru jako integrovaného, sjednoceného a smysluplného celku. Pozornost je během zážitku výlučně a plně zaměřena na prožitek. Vnímání je necentrované, ego-transcendentní, objektivnější a nezávislejší. Umožňuje zapomenout na vlastní já a soustřeďuje se více na předmět než na ego. Typická je také dezorientace v čase a prostoru. „Ve vrcholném prožívání může člověku den uběhnout tak, jakoby trval jen pár minut, nebo se minuta dá prožít, jakoby trvala celý den, rok nebo dokonce celou věčnost. Člověk také může úplně ztratit vědomí o tom, kde se právě nachází.“ (Maslow : tamtéž, str. 63)

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shiva_Statue.JPG>.

SPIRITUALITA NENÍ RELIGIOZITA Nositeli spirituální zkušenosti jsou někteří ateisté stejně jako někteří nábožensky věřící. Jestliže jsou jejími nositeli lidé věřící, pak prožívají spiritualitu bez ohledu na druh vyznání: téměř stejnými slovy opěvuje spirituální zkušenost hinduistický, islámský i křesťanský mystik. Mnoho lidí považuje opakovanou a hlubokou spirituální zkušenost – právě pro její neotřesitelnost – za (osobní) důkaz existence Boží. Přes fascinující hloubku a naléhavost spirituální zkušenosti o důkaz Boží existence nejde - všechny její prvky je totiž možné navodit uměle rozličnými drogami (ovlivnění serotoninového systému mozku). S prvky spirituální zkušenosti se setkali lidé, kteří prožili „zkušenost blížící se smrti“. Stejnou zkušenost však někdy prožijí i rodičky, které nijak neumírají. Jde tedy skoro jistě o projev mechanismů, které chrání před důsledky krajního stresu.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buddha_statue,_Nha_Trang.jpg>.

Opakem spirituality je NÁBOŽENSKÁ ZÁVISLOST – vymezme její základní znaky: Neschopnost pochybovat (o náboženských autoritách či učení). Černobílé vidění světa: myšlení v pojmech buď/anebo, pocit „kdo není s námi, je proti nám“. Trvalý pocit viny, že nejsme dostatečně dobří, nebo že věci, které děláme, děláme špatně. Magické myšlení, že se Bůh soustřeďuje právě na mě – pomůže mi nebo mě zavrhne. Nekompromisně soudcovský, inkviziční postoj vůči světu – zlo je všude, ďábel číhá. Nutkavě opakované modlitby, návštěvy kostela, citování Bible. Přesvědčení, že sexualita je něco špinavého, že naše těla a jejich příjemné pocity jsou zlem.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ecce_Agnus_Dei.jpg>.

Nepřátelský postoj vůči vědeckému myšlení, medicíně, školství. Psychosomatická onemocnění: např. bolesti hlavy, nespavost, vysoký krevní tlak atd. Výběrová manipulace s biblickými citáty, pocit vyvolenosti, osobních zpráv od Boha. Úsilí o zachování nábožensky podmíněné trvale dobré nálady a vysoké aktivity, trvalé udržování šťastného a přívětivého výrazu v obličeji atd.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Grunewald_-_christ.jpg>.

Otázky ke zopakování: Jaký je předmět zkoumání religionistiky? Co je to teologie a jak se liší od religionistiky? Vysvětlete pojmy: manismus, animismus, fetišismus, polyteismus. Co se rozumí pod pojmem „antropomorfní božstvo“? Vysvětlete, jaký je názor na náboženství dle zastánců tzv. responzivní teorie. Pokuste se o základní klasifikaci jednotlivých náboženství. Z jakého období pocházejí první doklady o víře v Onen svět? Na jaké základní otázky poskytuje náboženství odpovědi? Pokuste se nastínit alespoň tři složky / potřeby, ze kterých se dle psychologie skládá potřeba víry . Co rozumíme pod pojmem spiritualita? Co je to vrcholný zážitek (peak experience)? Jmenujte alespoň tři prvky, kterými se dá klasifikovat náboženská závislost.

Použitá literatura HELLER, J.; MRÁZEK M. Nástin religionistiky. 1. vyd. Praha : Kalich, 1988. ISBN 8070177217. WAARDENBURG, J. Bohové zblízka. Systematický úvod do religioniostiky. 1. vyd. Brno : FF MU, 1997. ISBN 8021014458. KOUKOLÍK, F. Kniha o Evě a Adamovi. 1. vyd. Praha : Makropulos, 1997. ISBN 8086003140. GROF, S. Holotropní vědomí. 1. vyd. Praha : Perla, 1999. ISBN 8090215629. WRIGHT, R. Morální zvíře. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 8071066125. http://www.stinstromu.net/krize/mystika.pdf