INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Nervová soustava a smyslové orgány
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Smyslové ústrojí 5. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Smysly člověka (všeobecně)
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Chemoreceptory - prezentace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Obratlovci úvod; Kruhoústí
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Prezentace – výklad učiva
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Smyslové orgány.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana

Smyslové orgány obratlovců Přírodopis 8. ročník Jana Míková

Úvod Obratlovci mají vyvinuté různé smyslové orgány. Smysly jsou tvořeny buňkami, které přijímají z okolního i vnitřního prostředí organismu určité podněty. Těmto buňkám říkáme receptory. Živočichové reagují na změny osvětlení, na zvukové vlny, na vlastnosti některých látek, na nestejnost povrchu látek, … Způsob života živočicha rozhoduje o tom, které smyslové orgány jsou lépe vyvinuty.

Hmat Hmatové buňky jsou umístěny na povrchu těla, kde je hmat nejvíce potřebný Hmatové chlupy savců – v okolí ústního otvoru Hmatová peříčka ptáků – tuhá peříčka kolem zobáku Hmatová tělíska pod pokožkou na lysých částech těla (chodidla, dlaně) Hmatové orgány u plazů a ptáku na patře dutiny ústní a na jazyku

Zvláštní hmatová tělíska v rypáku prasat, v tlapách medvědů www.zuziq-and-aga.blog.cz www.lvi-svet.blog.cz

Proudový smysl – postranní čára U ryb a obojživelníků je vyvinut zvláštní smysl, umožňující vnímat proudění vody a její tlak Ústrojí se skládá ze dvou kanálků, probíhajících po bocích těla. Na hlavovém konci se složitě větví Důležitá při pohybu ryb v kalných vodách, dále ryba zjistí blížící se nepřátele i konkurenty v potravě www.atlas-ryb.rybarskeforum.cz www.chytej.cz

Ústroje čichové Umístěny v horních cestách dýchacích Paryby, ryby – čichové jamky na předním konci hlavy Zvlášť dobře vyvinutý čich mají plazi a někteří savci Ptáci – čich slabý – orientují se zrakem Rozlišení savců podle čichových schopností: Dobře vyvinutý – šelmy, hlodavci, kopytníci Málo vyvinutý – primáti Zcela bez čichu - velryby Čich je u kočky nejslabším smyslem.

Jacobsonův orgán Zvláštní typ čichového ústrojí u některých suchozemských obratlovců Vyskytuje se hlavně u hadů a ještěrů (pozměněný u některých obojživelníků, výjimečně u savců) Slouží především k hodnocení pachů a vůní potravy, zanášeného do tohoto orgánu jazykem Umožňuje přijímání pachů ústní dutinou U koní a kočkovitých šelem zachytává pachy související s rozmnožováním www.volny.cz/richardhorcic/www%20stranky/​jacobsonuv%20organ.htm

Orgány chuťové Jako speciální smysly vyvinuty jen u obratlovců v dutině ústní Ryby a obojživelníci – rovnoměrně po celé dutině ústní Plazi – buňky se soustřeďují na jazyku na patře a pod jazykem Ptáci – na kořeni jazyka a v hltanové sliznici Savci – chuťové pohárky na jazyku

Zdroje Knoz, J.: Obecná zoologie. SPN, Praha, 1 989. Černík, V.: Přírodopis 2 pro 7. ročník ZŠ. SPN, Praha, 1 999. Kvasničková, D.: Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ. Fortuna, Praha, 1 997.