Sami jsme strůjci vlastního osudu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ARI: Vize změn 162. Žofínské fórum Stavebnictví, silnice, veřejné zakázky 25. března 2014.
Advertisements

PPP a klasická veřejná zakázka
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
CzechInvest Koncepce podpory investic
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Facility management ČSN EN
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
Hospodářská politika státu
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
1 VÝHODY A RIZIKÁ PPP Transparency International Slovensko Právna regulácia a hlavné riziká PPP v Českej republike Jan Krofta Dáňa, Pergl & Partners, advokátní.
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
„Business den: Ázerbájdžán“ 11. února 2015
Mgr. Romana Derková Ostrava,
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Jak předcházet finančním problémům Odbor: Finanční a strategické služby 2011.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Aspe® systém pro řízení stavebně investičních projektů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Prosperita a konkurenceschopnost František Laudát.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Plán investic pro Evropu
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Dopravní infrastruktura ČR „Zdravá cesta vpřed“ 157. Žofínské fórum: Dopravní politika 17. října 2013

Sami jsme strůjci vlastního osudu 1 Sami jsme strůjci vlastního osudu Dva různí investoři a jeden trh dodavatelů = dva opačné výsledky Soukromí investoři 48 miliard Kč 43% Veřejní investoři 64 miliard Kč 57% VÝSLEDEK bez zásadních problémů problémy jsou, ale řeší se PROČ? kvalita za rozumnou cenu řídí rizika a odpovědnost FIDIC, Design & Build VÝSLEDEK špatně zadávaná práce nekvalitní připravenost nejasná odpovědnost dumpingové ceny boj o více práce 2012 Stát bohužel dostává přesně to, o co si jako zadavatel říká!

Krizi si způsobujeme převážně sami 2 Krizi si způsobujeme převážně sami Může být i hůř!? Současný stav stavebnictví na 2/3 roku 2008 > restriktivní politikou státu, konfrontačním jednáním státu a špatně provedeným „protikorupčním“ tažením Nedaří se proinvestovat část zdrojů SFDI v roce 2013, patrně ani v roce 2014 ČR není schopna vyčerpat 30 miliard Kč z EU dotací ÚOHS brzdí zakázky na dopravní infrastrukturu za 45 miliard Kč ČR není schopna zajistit efektivní přípravu liniových staveb za stovky miliard Kč Čínský experiment stavět polské dálnice o 40% levněji se nevydařil > špatná kvalita Stát vyhladověl trh zneužitím dominantní pozice největšího investora Dovolil boj dumpingových cen a přenesl na dodavatele rizika v extrémní míře Za 10M zbankrotovalo v Polsku 260 stavebních firem > krize se přenáší do bank Za odvedenou práci se v Polsku neplatí > polovina stavebních zakázek končí u soudu Krizi odnesl největší polský stavební koncern PBG, Alpine, Doprastav ... budou další Zaslepenost a arogance státu se Polsku nevyplácí! ČR je na nejlepší cestě následovat Polský trh devastace stavebního odvětví

ZMĚNY: Kdy jindy než teď! 3 ZMĚNY: Kdy jindy než teď! Nová vláda má jedinečnou možnost nastartovat růst a ozdravení Nová vláda nebude schopna zrealizovat jedinou stavbu národního významu! Infrastruktura nepodpoří ekonomický růst v letech 2014 ani 2015 ... ... pokud se neprovedou zásadních změny v oblasti přípravy a zadávání projektů Stabilitu vlády a postu ministra dopravy v celém volebním období 4 let Návrat zdravého rozumu a hledání rovnováhy > stát nemůže ignorovat a zneužívat krize Jasná pravidla fungování > profesionální fungování investorských organizací, ÚOHS Stabilní koncepci rozvoje závaznou na 5-6 let > zákon / projektové smlouvy Dostatečné množství připravených akcí > zefektivnit a rychlit přípravu liniových staveb Využít financování kombinující všechny zdroje dle efektivity výsledného řešení Standardizovat zadávání zakázek a smluvní podmínky > dumping, vícepráce Využívat moderní způsoby zadávání zakázek > Partnerství pro infrastrukturu (PPI) Vznik Národní infrastrukturní rady > kontrola přípravy a vývoje „národních“ projektů Změna mediálního obrazu > začněme se ptát co můžeme dělat lépe a zda to děláme!!! ARI průzkum názorů > co dopravní infrastruktura potřebuje:

Nový zákon o liniových stavbách 4 Nový zákon o liniových stavbách ARI doporučuje využít vzoru osvědčeného Německého modelu zavede termín „Liniová dopravní stavba“ (LDS) u veřejně prospěšných staveb LDS označí pouze Poslanecká sněmovna na návrh MDČR/vlády učiní z jednotlivých úseků jednu stavbu > vše se řeší jako celek dohromady staví se jako jeden celek dohromady zavede systém „jednoho řízení v jednom termínu“ jednostupňový proces > všechna přípravná řízení, projekty, stavební řízení, odvolání > sloučí se v jeden celek MDČR se stane speciálním stavebním úřadem – jednotné místo zjednoduší se čerpání fondů EU ARI nabízí odbornou platformu pro diskuzi a přípravu

PPI: Partnerství pro infrastrukturu 5 PPI: Partnerství pro infrastrukturu ARI propaguje alternativní zadávání infrastrukturních projektů PPI je alternativa ke klasickému veřejnému zadávání rozdrobených zakázek > komplexní řešení vyžaduje > komplexní odpovědnost za výslednou dodávku > modely běžně užívané v soukromém sektoru > dodavatelé nemají problém Design & Build Navrhni a postav - na základě červeného FIDIC - nejjednodušší a nejrozšířenější model D&B DBO DBFO Design, Build & Operate Navrhni, postav a provozuj - na základě žlutého FIDIC - investiční financování zajistí veřejný sektor Asociace se nově věnuje problémům české infrastruktury jako celku. Naším posláním je vytvářet podmínky a prosazovat procesy, které vedou k efektivnější, systematické́ a dostatečné́ obnově̌ a rozvoji infrastruktury Tak jako usilujeme za práva pacientů znát svojí diagnózu, tak bychom si zde měli upřímně přiznat jak na tom jsme: Způsoby financování veřejné infrastruktury se změní a už to nebude jako dříve. Pozitivní: problémy ČR s obnovou veřejné infrastruktury nejsou naší lokální specialitou To co nás řadí mezi vyspělé Evropské země jsou v celku identické problémy Dálnice je dálnice, ať je v Německu, nebo v Čechách To negativní: co nás od zbytku Evropy odlišuje je naše neschopnost jednat a formulovat pragmatické a proveditelné řešení Evropské země včetně samotné EU se shodují, přestože infrastrukturu potřebujeme pro růst, na nutnou obnovu nebude dostatek prostředků - Místo tahouna z ekonomické krize, je brzděna politickou nestabilitou Budoucnost rozvoje infrastruktury má dvě možnosti: Zvýšit příjem ze zdrojů financování což má své limity, protože i naše peněženky mají svá dna Zvýšit efektivitu dostat více kvalitnější infrastruktury za stejně nebo méně peněz Design, Build, Finance & Operate Navrhni, postav, zafinancuj a provozuj - na základě koncesní smlouvy - financování zajistí koncesionář (banky, dluhopisy, fondy) V případě DI: získání územního rozhodnutí a výkup pozemků > stále v odpovědnosti státu

Národní infrastrukturní rada (NIR) 6 Národní infrastrukturní rada (NIR) Poradní rada vlády ČR monitorující naplňování cílů rozvoje infrastruktury Velké infrastrukturní projekty mají národní význam > přesahující zájmy rezortu Infastruktura je realizována v několika rezortech > doprava, energetika, zdravotnictví > důležitý je přenos know-how, koordinace nutných změn prostředí Zásadní vliv na oživení ekonomiky, zahraniční investice, podporu podnikání Role NIR: odpovědnost premiérovi / vládě ČR expertní rada 5-7 odborníků s dlouholetou profesní praktickou zkušeností oboru monitoring „národních“ projektů > jejich procesní přípravy, realizace a provozu možnost vyžádat a přezkoumat podklady od zadavatelů (ex-ante, ex-post) doporučovat vládě změny nutné k tomu, aby projekty „národního“ významu byly připravovány a realizovány bez časových prodlev

Koncepce financování 7 Nejdříve vyřešme „jak“, až potom „kolik“ „Jak financovat?“, abychom zajistili: Dostatečný objem připravených akcí Stabilitu realizace staveb - projektovým financováním prostředky jasně alokované na předem určené akce – příprava & stavba formou zákona nebo střednědobých smluv na přípravu a realizaci staveb (5-6 let) Kombinování všech dostupných zdrojů financování rozpočtové, dotační a soukromé (úvěrové, investiční) EU přiznává, že její „levné“ zdroje vytlačují soukromé financování EU dotace nás paralyzují do absurdního „Čekání na Godota“ Lepší řízení projektových rizik > celoživotní náklady, provoz a údržbu modely PPI přenáší na dodavatele více peněz, ale také více odpovědnosti DBO zajistí „dlouhodobého odpovědného správce“, který ručí kvalitu svým kapitálem

Evropské dálnice PPP modelem 8 Evropské dálnice PPP modelem Česká republika stále zůstává jako téměř jediná evropská země, která nedokáže realizovat ani 1 km dálnice s využitím PPP/koncesního modelu EU za 10 let Polsko 463 km za 113 mld Kč 5 projektů na A1, A2, A3 1 200 projektů 221 miliard EUR 5 500 miliard Kč Slovensko 52 km za 32 mld Kč 1 projekt na R1 Maďarsko 543 km za 130 mld Kč 5 projektů na M1, M5, M6 Rakousko 52 km za 25 mld Kč A5 YPSILON Německo 404 km za 78 mld Kč 7 projektů okolní země celkem 1 514 km za 378 mld Kč 19 projektů Evropa 1000< km 100< projektů v 17 zemích ČR

Tomáš Janeba m: 606 640 251 e: tomas. janeba@ceskainfrastruktura Tomáš Janeba m: 606 640 251 e: tomas.janeba@ceskainfrastruktura.cz www.ceskainfrastruktura.cz