Elektronický mýtný systém v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Ing. Lenka Štibrányiová
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
Daňové plánování při výstavbě nemovitostí Financování a výstavba nemovitostí s využitím zahraniční společnosti.
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie dopravy MD ČR
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Integrovaný dopravní systém
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
O2 Car Control Tomáš Trejbal Manažer marketingu pro korporátní zákazníky V Brně dne 9. června 2009.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
You drive, we care. DKV Euro Service.
Jak dál ve zpoplatnění silnic? 0 O 2 TRUCK BUSINESS DAY LEDNICE, 12. KV Ě TEN 2011.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Role ČESKÉHO TELECOMU v dopravní telematice ISSS, Hradec Králové, dubna 2005.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Pardubický kraj – EPC projekty Ing. Milan Vich, energetický manažer Pk
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silniční doprava.
Silnice nebo železnice
seminář hybridní mýtné systémy 1 Ekonomika mýtných systémů Ladislav Bína, František Lehovec, Václav Skurovec České vysoké učení technické v.
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Zavedení ekonomického systému Microsoft Business Solutions – NAVISION v městě Ústí nad Labem Mgr. Petr Gandalovič primátor města Ústí nad Labem
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
EGAP – ZÁKLADNÍ PILÍŘ STÁTNÍ PODPORY EXPORTU XIV. Exportní fórum Jan Procházka.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Státní fond dopravní infrastruktury Střednědobý výhled rozpočtu a vliv mýtného Ing. Miloslav Linhart referent odboru řízení výdajů.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
Financování dopravní infrastruktury
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
PROGRAM WORKSHOPU Úvodní slovo: Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. – MD ČR (odbor fondů EU) Prof. Ing. Petr Moos, CSc. – ČVUT (Fakulta dopravní) 1. MD ČR – připravované.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
ČMZRB a podpora podnikání v ČR
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vážení vozidel za jízdy WIM
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Transkript prezentace:

Elektronický mýtný systém v ČR ...efektivní nástroj státu na peníze... 17. října 2013, Žofín Ing. Pavel Kvasnička, ředitel projektů Kapsch

Kdo je kdo v českém mýtu Vlastník mýta: Ministerstvo dopravy ČR (stát) Provozovatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR Mobilní dohled: Generální ředitelství cel Nezávislý auditor: Logica Technický provozovatel: Kapsch konsorcium na základě 10leté smlouvy provozuje pro klienty ŘSD / MD ČR Kapsch největší dodavatel elektr. mýtných systémů na světě (60 % trhu) poslední projekty např. Polsko, Bělorusko nebo USA holding Kapsch aktuálně 5.000 zaměstnanců, roční tržby 1 mld. EUR

Charakteristiky mýtného projektu Rychlá návratnost investice – za 8 měsíců provozu dosáhly celkové výnosy z mýta stejné částky jako náklady na jeho výstavbu (3,6 mld. Kč). Rozpočtová neutrálnost – mýtný projekt bez nároků na státní rozpočet = stát si vymínil ve smlouvě s dodavatelem, že bude náklady na dodávku mýtného systému splácet postupně, v horizontu 4 let od startu výběru (až získá peníze z mýta). Bezrizikové „kvaziPPP“ financování – úspěšný projekt spolupráce soukromého a veřejného sektoru, kdy dodavatel zafinancoval, zrealizoval a nesl všechna rizika spouštění. Vysoká účinnost mýta - celková výkonnost českého systému elektronického výběru mýtného trvale přesahuje 99,5 % (podle nezávislého auditora). Rekord 7/2013 = 99,67 %! Vysoké garance a záruky – dodavatel a provozovatel pod vysokými sankcemi ručí za plnou funkčnost a účinnost mýtného systému. Provozovatel zároveň dle smlouvy obnovuje systém a prodlužuje jeho životnost. Multifunkční infrastruktura – plně zainvestovaná celonárodní mýtná infrastruktura umožňuje státu již realizovanou investici několikanásobně znovu využít k rozvoji telematických aplikací (bezpečnost provozu, zvýšení komfortu motoristů, statistiky a data).

Aktuální stav mýtného systému Jde o jednu z mála úspěšných IT investic státu = z jedné investované koruny přináší čtyři další, generuje 4x více peněz, než dříve časové dálniční kupóny. Vybral státu již 47 mld. Kč – do konce 10letého cyklu přidá dalších 35 mld. Kč. Pro případné rozšíření mýta do regionů stát nechal mikrovlnné mýto pilotně rozšířit o satelitní subsystém s plně otestovanou funkčností = hybridní mýtný systém. Kapsch v rámci smlouvy postupně modernizuje a obnovuje mýtný systém bez dalších investic připraven vybírat mýto i po r. 2017 hodnota systému v majetku státu i po deseti letech v mld. korun

Vedlejší efekty mýtného systému významný zdroj online dat a informací pro NDIC + slouží ŘSD při plánování uzavírek při modernizaci D1 doplněno o telematické funkce slouží k řízení dopravy a zvyšování bezpečnosti provozu (dopravně-informační systém) odhaluje vozidla jedoucí po dálnicích v protisměru informuje o dojezdových časech do vybraných destinací motivoval dopravce k rychlejší změně vozového parku za ekologičtější kamiony s emisní třídou Euro V.

Statistiky provozu mýta Za uplynulých 81 měsíců stát získal od kamionů více než 47 miliard Kč! Lehké kamiony do 12 tun se na vybraném mýtu podílí 11 procenty, autobusy jedním procentem. V mýtném systému registrováno 668 tisíc vozidel, z toho 78 tisíc z hmotností do 12 tun. Dálnice se podílí na příjmech z mýta 76 procenty, rychlostní silnice 19 % a na „jedničky“ zbývá 5 % příjmů. Dominantně 88 % se na placení mýta podílí kamiony nad 12 t, lehčí nákladní auta 11 %, autobusy pak jedním procentem. Rok 2007 2008 2009 2010 2011 2012 9/2013 Vybrané mýtné (mld. Kč) 5,56 6,14 5,54 6,57 8,13 8,68 6,39 Účinnost výběru mýta % dle nezávis. auditora 2007 2008 2009 2010 2011 2012 ½ 2013 97,54 98,17 99,17 99,31 99,50 99,59 99,58

Provozní nákladovost českého mýta Jsou od startu provozu mýta prakticky fixní výhodné při dobře nastavených tarifech a níže zmíněných podmínkách Dlouhodobě klesají (= provozní náklady / vybrané mýto) provozní nákladovost ovlivňují: výše tarifů (v AT + 30 %) délka zpoplatněné sítě (v AT + 40 %) intenzita kamionového provozu (v AT + 20 %) při srovnatelných parametrech ČR a AT podobná míra provoz. nákladů Analytická studie expertů společnosti Inoxive v roce 2012 dosáhlo mýtné 20,5 % provozních nákladů Zdroj: náklady konsorcium Kapsch a subdodavatelé, výnosy ESVZ ČR. Pozn.: Obsahuje provozní náklady technického provozovatele systému dle smlouvy o službách, bonus za efektivitu systému a náklady na platební styk. Neobsahuje náklady na ty části systému, které negenerují mýtné příjmy (např. telematické rozhraní, hybridní systém a náklady telematického projektu na dálnici D1).

Budoucnost - další využití mýtného systému Odhalování přetížených kamionů = dynamické vážení v mýtném systému ochrana investic státu a krajů do dop. infrastruktury (např. modernizace D1) vysokorychlostní vážení s mýtným funguje i jinde v Evropě (viz Švýcarsko) zamezení průjezdu přetížených vozidel republikou synergie s mýtnými funkcemi – max. úspora prostředků při implementaci pilotní projekt ŘSD ČR u Brna (8 měsíců, zváženo 435 tisíc vozidel): ověření spolehlivé funkčnosti technologie s kontrolními mýtnicemi Přímé ekon. efekty – pokuty za přetěžování vozidel (v uvedeném jednom měřícím místě by za 8 měsíců bylo vybráno 24 milionů korun + poplatek za převážení vozu) = konzervativní investiční návratnost činí 2-3 měsíce Nepřímé ekon. efekty – dopravci začnou více dodržovat zatížení vozidel, menší nutné investice do oprav a rekonstrukcí povrchu  = dlouhodobé úspory v rozsahu stovek milionů Kč Implementace EU předpisů o EETS zavádí do praxe interoperabilitu bez ohledu na použitou technologii = 1 OBU a 1 smlouva v celé Evropě ČR pozadu, již implementováno např. v Itálii, Španělsku, Skandinávii, Rakousku či Polsku (realizoval tuzemský technický operátor)

Budoucnost – finance nebo regulace? 03.04.2017 Budoucnost – finance nebo regulace? Fiskální nebo regulační role - stát se musí rozhodnout, kterou funkcionalitu mýta v budoucnu upřednostní. Situace ve světě – takřka všude ve světě slouží mýto k financování infrastuktury, pro regulaci jde o zbytečně nákladný nástroj (viz páteční omezování jízd v ČR). Dálnice vedou – mýtné prakticky nikde ve světě nezpoplatňuje silnice nižších tříd, dominuje na „výdělečných“ dálnicích a silnicích tranzitního charakteru. Technologie nedůležitá – jakékoliv řešení musí být technologicky neutrální. Řešení pro Česko: využít stávající modernizovaný systém v majetku státu bez ohledu na provozovatele při případném rozšiřování mýta pečlivě zvažovat ekonomické parametry dřívější analýzy pro MD ukazují cca 1.000 km „jedniček“ s ekonomickou návratností Menü "Kopf- und Fußzeile" gewünschten Text eingeben

Děkuji za pozornost.