VARIACE Mgr. Hana Križanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

ČÍSELNÉ SOUSTAVY PŘEVODY MEZI SOUSTAVAMI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
BINOMICKÁ VĚTA Mgr. Hana Križanová
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Kdo chce být milionářem ?
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
„EU peníze středním školám“
ČÍSELNÉ SOUSTAVY DESÍTKOVÁ, DVOJKOVÁ
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Aritmetické operace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA De Morganův teorém
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
POSLOUPNOSTI Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
Přednost početních operací
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
MATEMATIKA Variace.
Znaky dělitelnosti.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
AUTOR: Martina Dostálová
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ZAPOJENÍ LOGICKÝCH FUNKCÍ POMOCÍ OBVODŮ NOT, OR, AND, NOR, NAND
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA KARNAUGHOVY MAPY
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
VY_32_INOVACE_63. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

VARIACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU peníze středním školám - OP VK 1.5. Výuková sada – MATEMATIKA, DUM č. 11

Vk(n)= n·(n−1)·(n−2)·……..·(n−k+1) VARIACE Vk(n) – variace k-té třídy z n prvků, je uspořádaná k-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek se v ní vyskytuje nejvýše jednou. n∈N, k∈N, n≥k Vk(n)= n·(n−1)·(n−2)·……..·(n−k+1) ! ZÁLEŽÍ NA POŘADÍ PRVKŮ !

1) Ve třídě je 30 žáků. Je třeba zvolit tříčlenný výbor, z nichž každý má svoji funkci – předseda, místopředseda, pokladník. Tvoříme variaci třetí třídy ze třiceti prvků. Poslední v řadě (30−3+1) = 30−2 = 28 V3(30) – třetí třída také znamená, že násobíme tři po sobě jdoucí čísla V3(30) = 30·(30−1).(30−2) V3(30) = 30·29·28 = 24360 Výbor lze sestavit 24360 způsoby.

2) Určete počet všech 6-ti ciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá z číslic vyskytuje nejvýše jednou. Máme na výběr z deseti prvků. Dekadický zápis(desítková soustava) používá 10 číslic (0, 1, 2….9). 6-ti ciferné číslo nemůže mít na 1.pozici nulu, jednalo by se o 5-ti ciferné číslo. V6(10) = 10·9·8·7·6·5 = 151200 - všechna 6-ti ciferná čísla, včetně začínajících nulou V5(9) = 9·8·7·6·5 = 15120 - všechna 6-ti ciferná čísla začínající nulou V6(10)−V5(9) = 151200−15120 = 136080

Samostatná práce: 3) Ve sportovním oddíle je 26 sportovců. Kolika způsoby lze vytvořit 5-ti členná družstva, v nichž má každý svou pozici? řešení: V5(26) = 26·25·24·23·22 = 7 893 600 4) Kolik různých přirozených čísel lze vytvořit z číslic 1, 2, 3, 4, 5, jestli-že se číslice neopakují? jednociferná V1(5) = 5 dvojciferná V2(5) = 5·4 = 20 trojciferná V3(5) = 5·4·3 = 60 čtyřciferná V4(5) = 5·4·3·2 = 120 pěticiferná V5(5) = 5·4·3·2·1 = 120 Celkem: 5+20+60+120+120 = 325

5) Zmenšíme-li počet prvků o jeden, zmenší se počet variací druhé třídy bez opakování o šestnáct. Kolik bylo původně prvků? V2(n)−16 = V2 (n−1) n·(n−1)−16 = (n−1)·(n−2) n2−n−16 = n2−3n+2 2n = 18 n = 9 Zk. L: V2(9)−16 = 9·8−16 = 72−16 = 56 P: V2(8) = 8·7 = 56

Domácí úkol: Kolik existuje čísel menších než 600, které lze v dekadickém zápisu vytvořit z číslic 1, 3, 6, 9? Každá číslice se v zápisu vyskytuje pouze jednou. Kolik čtyřciferných čísel větších než 5000 lze vytvořit v dekadickém zápisu z číslic 2, 4, 5, 6, 8? Každá číslice se vyskytuje nejvýše jednou. Telefonní číslo je tvořeno devíti číslicemi. Víme, že začíná trojčíslím 736, je dělitelné dvěma a číslice se neopakují. Kolik takových telefonních čísel existuje?

Řešení DÚ: Příklad 1) jednociferné V1(4) = 4 dvojciferné V2(4) = 4·3 = 12 trojciferné 1 - - V2(3) = 3·2 = 6 3 - - V2(3) = 3·2 = 6 Celkem: 4 + 12 + 2·6 = 28

Příklad 2) 5 - - - V3(4) = 4·3·2 = 24 6 - - - V3(5) = 4·3·2 = 24 8 - - - V3(5) = 4·3·2 = 24 Celkem: 3· V3(5) = 3·4 = 72 Příklad 3) 7 3 6 - - - - - 0 V5(6) = 6·5·4·3·2 = 720 7 3 6 - - - - - 2 V5(6) = 6·5·4·3·2 = 720 7 3 6 - - - - - 4 V5(6) = 6·5·4·3·2 = 720 7 3 6 - - - - - 8 V5(6) = 6·5·4·3·2 = 720 Celkem: 4· V5(6) = 4·720 = 2880

POUŽITÁ LITERATURA Čermák, Pavel; Červinková, Petra. Odmaturuj z matematiky. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-86285-38-3 Vošický, Zdeněk. Cvičení k matematice v kostce. Praha: Fragment, 1999. ISBN 80-7200-251-1 Obrázky: www.google.cz