Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Užití Thaletovy kružnice
Pythagorova věta a její odvození
1. Bodem, který leží na kružnici 2. Bodem, který leží mimo kružnici
Kružnice opsaná trojúhelníku
Konstrukce kosodélníka
Konstrukce kosočtverce
Konstrukce obecného čtyřúhelníku - Thaletova kružnice
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Konstrukce lichoběžníku - Thaletova kružnice
Vzájemná poloha dvou kružnic
Konstrukce lichoběžníku
Vzájemná poloha dvou kružnic
KRUŽNICE.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.09 Konstrukce obecného čtyřúhelníka Anotace: Prezentace zopakuje vlastnosti obecného čtyřúhelníka. Ukazuje postup při řešení konstrukčních.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Kružnice a kruh – vlastnosti, rozdíly
VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.04 Věta usu
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Konstrukce trojúhelníku - Thaletova kružnice
Vzájemná poloha přímky a kružnice
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
VY_42_INOVACE_415_KRUŽNICE, KRUH
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Užití Thaletovy kružnice
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
THALETOVA VĚTA.
Vzájemná poloha dvou kružnic
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Vzájemná poloha kružnice a přímky
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
VY_42_INOVACE_422_VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC 2 Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
POZNÁMKY ve formátu PDF
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Užití Thaletovy kružnice
III. část – Vzájemná poloha přímky
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_15_MII_VZÁJEMNÁ POLOHA PŘÍMKY A KRUŽNICE.
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní konstrukce Kolmice.
TEČNA KRUŽNICE PROCHÁZEJÍCÍ DANÝM BODEM
Množina bodů dané vlastnosti
III. část – Vzájemná poloha přímky
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Množina bodů dané vlastnosti
Transkript prezentace:

Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.16 Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice Anotace: Žák rýsuje tečnu ke kružnici. Zapisuje postup konstrukce. K sestrojení tečny vedené daným bodem využívá Thaletovu kružnici. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2012-2013 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Osmý ročník základní školy

Připomeneme si případy: Tečna ke kružnici Připomeneme si případy: p k k p p k VNĚJŠÍ PŘÍMKA SEČNA TEČNA Přímka p je sečna kružnice k. Přímka p je tečna kružnice k. Přímka p je vnější přímka kružnice k.

Tečna ke kružnici Přímka, která má s kružnicí společný právě jeden bod se nazývá tečna. k r Tečnu kružnice často označujeme písmenem t. S + v = r Tečna je kolmá na poloměr kružnice. T Vzdálenost tečny od středu kružnice je rovna poloměru kružnice. t v = r T je bod dotyku tečny t s kružnicí k. Zkuste si do sešitu narýsovat kružnici k o poloměru 2 cm. Takto narýsované kružnici sestrojte tečnu t. Zapište postup konstrukce.

Tečna ke kružnici Ke kružnici k se středem S a poloměru 3 cm sestroj tečnu t, která bude procházet bodem T. Bod T leží na kružnici k. Postup konstrukce: k 1. S 2. k; k(S; 3 cm) 3. T; T ∈ k 4. ST 5. t; t ∋ T; t ST t + S T

Cvičení Sestroj kružnici k(L; 25 mm). a) Sestroj vnější přímku p kružnice k tak, aby její vzdálenost od středu L byla 5 cm. b) Sestroj tečnu t kružnice k rovnoběžnou s přímkou p. Sestroj kružnici d(M; 3 cm). a) Zvol body A, B tak, že A  d, B  d a |AMB|= 51°. b) Sestroj tečny kružnice d s body dotyku A, B. Jaký úhel svírají tyto tečny?

Tečna ke kružnici Narýsuj tečny ke kružnic k vedené bodem M. k(S; 3cm); |MS| = 7 cm Přemýšlejte, jak byste postupovali při konstrukci. Náčrt: T2 t2 + S k t1 T1 M Jak bychom našli body dotyku T1 a T2? Podívejte se na trojúhelníky ST1M a SMT2.

Thaletova kružnice Trojúhelníky ST1M a SMT2 jsou pravoúhlé. Využijeme vlastnosti Thaletovy kružnice. Průměr Thaletovy kružnice bude úsečka SM. Střed Thaletovy kružnice označíme R. Průnik Thaletovy kružnice s kružnicí k budou body dotyku T1 a T2. lt T2 t1 + k t2 T1 R M S

Thaletova kružnice

Použité prameny a literatura Dostupné z www: http://www.youtube.com/watch?v=9zY0WMQUygk http://officeimg.vo.msecnd.net/en-us/images/MH900287327.jpg