FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Sociální služby SOZ.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
Změny pravidel a postupů
SLNS BRNO Školení pilotů 2010 část 2. Jaroslav Vašík.
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
pro všeobecné letectví
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
Co vás tady čeká??? V 1.ročníku získáte základní informace o všech druzích dopravy.
Letová meteorologická dokumentace
Skartační řízení elektronicky
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Palubní protisrážkový systém (Airborne Collision Avoidance Systém) ACAS Americká verze je nazývána Protisrážkový výstražný systém pro vyhnutí se letovému.
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Zimní školení pilotů všeobecného letectví
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
LIS pro všeobecné letectví 2015
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Letecká záchranná služba
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Realizační tým ICZ duben 2005
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Sledování nežádoucích událostí v ČR
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro GA ZMĚNY STRUKTURY VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR K
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Letecká informační služba pro GA 2017
Hydrologický předpovědní systém pobočky ČHMÚ České Budějovice
APP/TWR PRAHA Provoz letů VFR a kombinovaných letů VFR/IFR
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
FIC Praha 2018 Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC 1.
Registr spaloven odpadů
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Tlak vzduchu a chyby v nastavení výškoměru
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák Seminář pro všeobecné letectví Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC 1 12.1.2013

FIC Praha FIC Praha: Stanoviště letových provozních služeb poskytující: Letovou informační službu Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR v sektoru Čechy Služby jsou poskytovány bezplatně v režimu H24 Provozní frekvence: 126,1 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part West) 136,175 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part East) 2 12.1.2013

FIC Praha Rozdělení frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 3 12.1.2013

FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 4 12.1.2013

FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 5 12.1.2013

FIC Praha Přelaďování na správnou frekvenci: Pilot by měl v případě, že požaduje některou z našich služeb, sám přejít na odpovídající frekvenci Při přechodu mezi frekvencemi West a East se stačí na další frekvenci ohlásit pouze volacím znakem (dispečeři si sami předávají ostatní informace o letech na spojení překračujících hranici sektorů). Dispečer může k přeladění vyzvat frází „Monitor“ (tichý přechod na další frekvenci), popř. „Contact“ doplněnou „Callsign only“ 6 12.1.2013

FIC Praha Letová informační služba: Zahrnuje zejména: Informace o provozu, popř. rady k vyhnutí Informace o NOTAMEch (např. o omezených prostorech nepublikovaných v AIP apod.) Informace o meteorologických podmínkách či význačné oblačnosti, popř. rady k jejímu obletění Informace o skutečném využívání prostorů publikovaných zprávou AUP Jakékoliv další informace užitečné k bezpečnému provedení letu Informace se obvykle poskytují na vyžádání, kromě např. hrozícího nebezpečí srážky či neproveditelnosti letu VFR. 7 12.1.2013

Informační systém WALDO na FIC Praha 8 12.1.2013

FIC Praha Poskytované radarové služby: FIC Praha poskytuje v rámci letové informační služby omezené radarové služby: Informace o provozu a rady k vyhnutí Informace o význačné oblačnosti, případně rady k obletění Informace pomáhající letadlu při navigaci (doporučené kurzy k obletění omezených či řízených prostorů, pomoc bloudícímu letadlu apod.) Informace se poskytují na vyžádání či případně i z iniciativy dispečera Veškeré instrukce se vydávají jako doporučené. Velitel letadla i nadále zodpovídá za bezpečné provedení letu a vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům! 9 12.1.2013

FIC Praha Radarové krytí SSR: (3500 ft AMSL) 1-násobné pokrytí 10 12.1.2013

Radarový systém IDP na FIC Praha 11 12.1.2013

FIC Praha Zobrazení cílů: Historie poloh Volací znak z módu S SSR „Speed vektory“ (předpokládaná poloha za 1-5 minut) Aktuální výška z módu C SSR (Altitude 3700 ft AMSL) „Ground speed“ vypočtená radarem (110 kt) 12 12.1.2013

FIC Praha Zobrazení význačné oblačnosti: Význačná oblačnost je na FIC Praha k dispozici i přímo v radarovém zobrazení, na jehož základě tak dispečer může nabídnout doporučené kurzy k jejímu obletění. Informace je založena na odrazivosti vodních částic v atmosféře a je proto jen orientační. Zobrazuje se tak zejména oblačnost se silnějším deštěm nebo bouřkami standardní výnos z meteoradaru (přechod bouřkové fronty) indikace v radarovém zobrazení na FIC Praha 13 12.1.2013

FIC Praha Předávání QNH: FIC Praha předává z vlastní iniciativy letu na spojení informaci o oblastním QNH, a to i pokud jde o let nad 5000 ft AMSL (pro případné klesání). Letům pod TMA, kde je spodní hranice stanovena výškou AMSL, předává FIC na vyžádání, popř. z vlastní iniciativy i QNH příslušného letiště. 14 12.1.2013

FIC Praha Letový plán: Pokud neřízený let s letovým plánem neodstartuje do 60 minut od EOBT, je nutné oznámit na ARO nový čas EOBT (popř. vyslat zprávu DLA) nebo letový plán zrušit. Let s FPL musí po vzletu z neřízeného letiště v sektoru Čechy předat na FIC hlášení o odletu. Získaný čas slouží zejména pro potřeby poskytování pohotovostní služby. Let s FPL musí po přistání na neřízeném letišti v sektoru Čechy předat na FIC Praha telefonicky hlášení o přistání. Pokud FIC do 30 minut po vypočteném času přistání neobdrží hlášení o přistání, musí kontaktovat záchranné koordinační středisko RCC a vyhlásit údobí nouze! 15 12.1.2013

FIC Praha Kombinované lety z neřízeného letiště: Pilot kombinovaného letu z neřízeného letiště v sektoru Čechy musí před vzletem telefonicky kontaktovat stanoviště FIC Praha a domluvit podmínky přechodu na let IFR. FIC Praha následně provede zadání letu do automatizovaných systémů a provede koordinaci s řídícími stanovišti. Pokud pilot odstartuje bez předchozí koordinace, prodlužuje se tak podstatně doba do vydání povolení k přechodu na let IFR a např. v případě řízení toku riskuje, že mu povolení nebude vydáno. Koordinace neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů. Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako standardní let VFR a sám se vyhýbat všem prostorům! 16 12.1.2013

FIC Praha Nejčastější drobné nedostatky při komunikaci s FIC Praha: Žádání povolení tam, kde není nutné (stoupání v prostoru třídy E apod.) Zbytečné podrobné informování o trase letu („přelétám Dolní Kotěhůlky, pokračuji na Veselou Lhotu“), zvlášť, pokud je letadlo vybaveno odpovídačem s módem S Nezajištění si povolení ke vstupu do řízených prostorů (TMA/CTR) Nepředání hlášení o přistání letu s FPL 17 12.1.2013

FIC Praha Nouzové situace: V případě nouzové situace letu VFR se dispečer FIC Praha snaží pomoci pilotovi poskytováním rad a informací, mimo jiné např.: Minimální bezpečné výšky nad překážkami v jeho prostoru Informací o ostatním provozu a rad k vyhnutí Doporučených kurzů na vhodné letiště Informací o letištích či nouzových plochách v blízkosti Informací o význačných orientačních bodech v okolí pro obnovení vlastní navigace Zjištěním místa s vhodnějšími meteorologickými podmínkami Informováním ostatních stanovišť a zajištěním průletu omezenými či řízenými prostory NEBOJTE SE OZVAT! 18 12.1.2013

FIC Praha Pohotovostní služba: V rámci pohotovostní služby FIC Praha informuje Záchranné koordinační středisko RCC o mimořádných či nouzových situacích pro případ nutnosti pátracích či záchranných akcí. Poskytování pohotovostní služby včetně vyhlašování údobí nouze a případného podávání hlášení má za účel především zajištění bezpečnosti. Cílem této služby či následného vyšetření incidentu primárně není přijímání jakýchkoliv represivních opatření za případné nedodržení příslušných postupů. 19 12.1.2013

http://lis.rlp.cz/, FIC Praha Kontakty na stanoviště FIC: Na webovém portálu LIS: http://lis.rlp.cz/, použít odkaz FIC Praha: Obsahuje i další informace o poskytovaných službách a postupech Do budoucna je plánováno další rozšiřování obsahu (FAQ, aktuality, diskusní fórum apod.) 20 12.1.2013

FIC Praha Děkuji za pozornost 21 12.1.2013