Kombinatorika a klasická pravděpodobnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Základní kombinatorické principy
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
VARIACE Mgr. Hana Križanová
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Kombinatorické algoritmy
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
Teorie pravděpodobnosti
„EU peníze středním školám“
Kombinace K(k,n) = K k (n) k-členné kombinace z n prvků.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
Binomická distribuce Při zjišťování p je nutné znát:  a) celkový počet možných jednoduchých jevů  b) počet jednoduchých jevů který spadá do jevu/třídy.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Pravděpodobnost. Náhodný pokus.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Množiny.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pravděpodobnost. Náhodný pokus.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Kombinatorika a klasická pravděpodobnost Martina Litschmannová VŠB – TU Ostrava, FEI ©Litschmannová, 2014

Kombinatorické pravidlo součinu Kombinatorika Kombinatorika se zabývá různými způsoby výběru z daného souboru. Kombinatorické pravidlo součinu Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen lze vybrat n1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu n2 způsoby atd. až k-tý člen po výběru všech předcházejících členu nk způsoby, je roven n1 · n2 · . . . · nk. Kolik různých uspořádaných dvojic čísel můžeme dostat, když hodíme dvakrát kostkou s jedním až šesti oky na jednotlivých stěnách? Řešení V prvním hodu může padnout jedno ze šesti čísel, tj. n1 = 6, ke každému z nich může ve druhém hodu opět padnout jedno ze šesti čísel, tj. n2 = 6. Počet různých dvojic (k = 2) je tedy 6 · 6 = 36.

Kombinatorické pravidlo součtu Kombinatorika Kombinatorika se zabývá různými způsoby výběru z daného souboru. Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li 𝐴 1 , 𝐴 2 , …, 𝐴 𝑛 konečné množiny, které mají po řadě 𝑝 1 , 𝑝 2 , …, 𝑝 𝑛 prvků, a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků množiny 𝐴 1 ∪ 𝐴 2 ,∪…∪ 𝐴 𝑛 je roven 𝑝 1 + 𝑝 2 +…+ 𝑝 𝑛 . Kolik máme pastelek, jestliže máme tři žluté, dvě modré a čtyři zelené pastelky? Řešení: 3+2+4=9

Kombinatorika se zabývá různými způsoby výběru z daného souboru.

Kombinatorika Variace bez opakování Na startu běžeckého závodu je 8 atletů. Kolika způsoby mohou být obsazeny stupně vítězů? 1. místo 2. místo 3. místo 8 7 6 .

Kombinatorika Variace bez opakování Nechť A je množina o n prvcích. Vyberme z množiny postupně k prvků, přičemž prvky do množiny nevracíme. 1. prvek 2. prvek 3. prvek k. prvek … n (n-1) (n-2) … (n-k+1) . = Na startu běžeckého závodu je 8 atletů. Kolika způsoby mohou být obsazeny stupně vítězů? 1. místo 2. místo 3. místo 8 7 6 .

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? Permutace = Přesmyčky 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo

Kombinatorika Permutace bez opakování Nechť A je množina o n prvcích. Vyberme z množiny postupně n prvků, přičemž prvky do množiny nevracíme. 1. prvek 2. prvek 3. prvek n. prvek … n (n-1) (n-2) … 1 . = Kolika způsoby lze obsadit 3 křesla třemi osobami? Permutace = Přesmyčky 1. křeslo 2. křeslo 3. křeslo 3 2 1 .

Kombinatorika Kombinace bez opakování Nezáleží-li nám na pořadí ve výběru k prvků z n-členné množiny, považujeme všechny k-tice se stejnými prvky v různém pořadí za rovnocenné. Takových k-tic je pro každý výběr prvků k!. Proto je počet kombinací bez opakování k! krát menší než počet variací bez opakování: Sportka je numerická hra, v níž se losuje 6 čísel ze 49. Hráč na svém tiketu zaškrtne 6 čísel. Kolik tiketů by hráč musel vyplnit, chtěl-li by mít jistotu, že „uhádne“ všechna čísla?

Kombinatorika Variace s opakováním Nechť A je množina o n prvcích. Vyberme z množiny postupně k prvků, přičemž prvky do množiny vracíme. 1. prvek 2. prvek 3. prvek k. prvek … n n n … n . = Kolik 4 ciferných čísel lze vytvořit z číslic 4, 5, 6, 7, 8? 1. cifra 2. cifra 3. cifra 4. cifra 5 5 5 5 .

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 1 2 3 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 1 3 2 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 2 1 3 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 2 3 1 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 3 1 2 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE!

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 3 2 1 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE! Každých 3! pořadí je stejných, protože se v nich mění pouze pořadí modrých kostek.

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 1 2 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE! Každých 3! pořadí je stejných, protože se v nich mění pouze pořadí modrých kostek.

Kombinatorika Permutace s opakováním Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 2 1 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností ALE! Každých 3! pořadí je stejných, protože se v nich mění pouze pořadí modrých kostek. Každých 2! pořadí je stejných, protože se v nich mění pouze pořadí zelených kostek. Každých 4! pořadí je stejných, protože se v nich mění pouze pořadí růžových kostek.

Kombinatorika Permutace s opakováním Počet P*(k1, k2, …, kn) permutací z n prvků, v nichž se jednotlivé z nich opakují k1, k2, …, kn – krát je: Mějme 3 modré, 2 zelené a 4 růžové kostky. Určete, kolika způsoby je možné tyto kostky seřadit. 2 1 Byly-li by každé dvě kostky navzájem různé, bylo by těchto možností Výsledný počet pořadí je proto:

Kombinatorika Kombinace s opakováním Mějme množinu n prvků. Počet neuspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše k krát označujeme jako počet kombinací k-té třídy z n prvků s opakováním a značíme C*(n,k). Kolik je možností jak rozdělit 2 dopisy do 3 přihrádek? Řešení: Hledáme C*(3,2), tj. počet neúspořádaných dvojic (k=2) ze 3 prvků (n=3), přičemž prvky se mohou opakovat. Označme každý dopis symbolem . Číslo uskupení 1. přihrádka 2. přihrádka 3. přihrádka 1  2 3 4  5 6

Kombinatorika Kombinace s opakováním Mějme množinu n prvků. Počet neuspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše k krát označujeme jako počet kombinací k-té třídy z n prvků s opakováním a značíme C*(n,k). Kolik je možností jak rozdělit 2 dopisy do 3 přihrádek? Řešení: Hledáme C*(3,2), tj. počet neúspořádaných dvojic (k=2) ze 3 prvků (n=3), přičemž prvky se mohou opakovat. Označme každý dopis symbolem . Číslo uskupení 1. přihrádka 2. přihrádka 3. přihrádka 1  {1,1} 2 {2,2} 3 {3,3} 4  {1,2} 5 {1,3} 6 {2,3}

Kombinatorika Kombinace s opakováním Mějme množinu n prvků. Počet neuspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše k krát označujeme jako počet kombinací k-té třídy z n prvků s opakováním a značíme C*(n,k). Kolik je možností jak rozdělit 2 dopisy do 3 přihrádek? Řešení: Hledáme C*(3,2), tj. počet neúspořádaných dvojic (k=2) ze 3 prvků (n=3), přičemž prvky se mohou opakovat. Označme každý dopis symbolem  a každé oddělení dvou sousedních přihrádek symbolem |. Číslo uskupení 1. přihrádka 2. přihrádka 3. přihrádka Symbolický zápis 1  {1,1} || 2 {2,2} || 3 {3,3} || 4  {1,2} || 5 {1,3} || 6 {2,3} ||

Kombinatorika Kombinace s opakováním Mějme množinu n prvků. Počet neuspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše k krát označujeme jako počet kombinací k-té třídy z n prvků s opakováním a značíme C*(n,k). Kolik je možností jak rozdělit 2 dopisy do 3 přihrádek? Řešení: Hledáme C*(3,2), tj. počet neúspořádaných dvojic (k=2) ze 3 prvků (n=3), přičemž prvky se mohou opakovat. Označme každý dopis symbolem  a každé oddělení dvou sousedních přihrádek symbolem |. Všimněte si, že každé uskupení dopisů odpovídá právě jednomu symbolickému zápisu, Číslo uskupení 1. přihrádka 2. přihrádka 3. přihrádka Symbolický zápis 1  {1,1} || 2 {2,2} || 3 {3,3} || 4  {1,2} || 5 {1,3} || 6 {2,3} ||

Kombinatorika Kombinace s opakováním Mějme množinu n prvků. Počet neuspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek vyskytuje nejvýše k krát označujeme jako počet kombinací k-té třídy z n prvků s opakováním a značíme C*(n,k). Kolik je možností jak rozdělit 2 dopisy do 3 přihrádek? Řešení: Hledáme C*(3,2), tj. počet neúspořádaných dvojic (k=2) ze 3 prvků (n=3), přičemž prvky se mohou opakovat. Označme každý dopis symbolem  a každé oddělení dvou sousedních přihrádek symbolem |. Všimněte si, že každé uskupení dopisů odpovídá právě jednomu symbolickému zápisu, přičemž pro vytvoření symbolického zápisu potřebujeme 2 (k) symbolů  a 2 (n-1) symbolů |. Je zřejmé, že C*(3,2) lze určit jako počet možných uspořádání 2 (k) symbolů  a 2 (n-1) symbolů |. Číslo uskupení Symbolický zápis 1 {1,1} || 2 {2,2} || 3 {3,3} || 4 {1,2} || 5 {1,3} || 6 {2,3} ||

Klasická pravděpodobnost Mějme náhodný pokus. Nechť Ω je množina všech jeho výsledků a jev A je nějaké tvrzení o výsledku náhodného pokusu. Mají-li všechny výsledky stejnou šanci, že nastanou, pak 𝑃 𝐴 = 𝑝𝑜č𝑒𝑡 𝑣š𝑒𝑐ℎ 𝑣ý𝑠𝑙𝑒𝑑𝑘ů 𝑝ří𝑧𝑛𝑖𝑣ý𝑐ℎ 𝑗𝑒𝑣𝑢 𝐴 𝑝𝑜č𝑒𝑡 𝑣š𝑒𝑐ℎ 𝑣ý𝑠𝑙𝑒𝑑𝑘ů . čti: pravděpodobnost jevu A

Úvod do teorie pravděpodobnosti je tématem první přednášky.