Rytzova konstrukce elipsy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Advertisements

Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Užití Thaletovy kružnice
Krychle ABCDA´B´C´D´s podstavou ABCD v obecné rovině a
Kružnice opsaná trojúhelníku
Obecné řešení jednoduchých úloh
Tečna paraboly dané 3 body a směrem osy v obecném bodě
PLANIMETRIE.
Geometrie pro počítačovou grafiku
POZNÁMKY ve formátu PDF
Osová afinita.
Tečna paraboly dané 3 body a směrem osy
Matematika Lichoběžník.
Matematika Rovnoběžníky.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Otočení roviny do průmětny
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Volné rovnoběžné promítání - řezy
Střední škola stavební Jihlava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
Kosoúhlé promítání.
THALETOVA VĚTA.
4.OBECNÁ AXONOMETRIE A KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ
VY_32_INOVACE_KGE.4.52 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Tematický celek: Konstruktivní geometrie 4.ročníku Cílová skupina:
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Otáčení roviny - procvičení
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
ELIPSA Elipsa je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných bodů – ohnisek ( F1 a F2) stálý součet vzdáleností, větší než vzdálenost ohnisek. Vzdálenosti.
Množina bodů dané vlastnosti
Březen 2015 Gymnázium Rumburk
Osová afinita. je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je zobrazení, ve kterém bodu odpovídá bod a přímce přímka je určena osou a dvojicí.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
POZNÁMKY ve formátu PDF
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kružnice trojúhelníku opsaná
Řez válce obecnou rovinou (Stereometrie) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Kuntová. Dostupné z Metodického portálu.
Známe-li délku úhlopříčky.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Parabola.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Množina bodů dané vlastnosti
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce trojúhelníku
Základní konstrukce Kolmice.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
TÉMA: Rýsování čtverce
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Konstrukce trojúhelníku
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Transkript prezentace:

Rytzova konstrukce elipsy Důkaz?

Sdružené průměry elipsy a kružnice dva průměry se nazývají sdružené, právě když tečny v krajních bodech jednoho průměru jsou rovnoběžné s druhým průměrem sdruženost průměrů se osovou afinitou zachovává u kružnice jsou každé dva sdružené průměry na sebe kolmé u elipsy jsou na sebe kolmé jen sdružené průměry na kterých leží osy

kružnice a elipsa si odpovídají v osové afinitě osa afinity je AB, směr afinity CC‘ bod K‘ odpovídá bodu K, K‘ je bodem elipsy

sestrojíme elipsu

průměru KL odpovídá průměr elipsy K‘L‘

průměr MN je kolmý na KL a průměru MN odpovídá M‘N‘

průměr MN je kolmý na KL a průměru MN odpovídá M‘N‘

ze znalosti trojúhelníkové metody najdeme bod K+ a doplníme na rovnoběžník KK‘K+K°

z obrázku vyplývá, že SM‘ je kolmá na SK°

průsečíky přímky K‘K° s osami elipsy získáme body 1 a 2

body S, 1 a 2 leží na kružnici se středem O

úsečka K°1 se rovná délce hlavní poloosy elipsy

úsečka K°2 se rovná délce vedlejší poloosy elipsy

Z těchto vztahů je odvozena Rytzova konstrukce elipsy

Sestrojte hlavní a vedlejší vrcholy elipsy, která je dána  dvojicí sdružených průměrů KLMN

Sestrojíme kolmici k úsečce MN

Bod M otočíme o 90° do bodu M´

Sestrojíme přímku M´L

Bod O je střed úsečky M´L

Sestrojíme kružnici de středem O a poloměrem SO; průsečíky kružnice s přímkou M´L označíme 1 a 2 (bod 1 náleží ostrému úhlu sevřenému sdruženými průměry)

Sestrojíme přímku 1S = hlavní osa elipsy

Sestrojíme přímku 2S = vedlejší osa elipsy

Délka úsečky 1M´ = a; sestrojíme body A, B

Sestrojíme elipsu