Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Umělecké směry 19. století
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Druhy výtvarného umění
Antická kultura.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gotická kultura.
Barokní umění.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
FIGURÁLNÍ KRESBA Figurální kresba Co je figurální kresba?
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
České země, sochařství, malířství
Výtvarné setkání v MŠ II.
Výtvarné umění.
Gotika 12 st. – 16 st..
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334.
IMPRESIONISMUS.
RENESANCE - pokračování
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_075 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Evaluace v mateřských školách
Gotika Bolfíková Nikola.
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Déjà - vu Tematická oblast
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SOCHA DO VEŘEJNÉHO PROSTORU
Název školy: ZŠ Průhonice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Sochy a plastiky Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“ Teorie umění Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“

Ernst Hans Gombrich: Příběh umění úvod do dějin výtvarného umění určena studentům i široké veřejnosti publiku, které chce pochopit umělecké dílo, či styl vývoj umění podán jako příběh provázaný sítí zákonitostí Cíl: zvýšit naši vnímavost a citlivost vůči uměleckým dílům

O autorovi Sir Ernst Hans GOMBRICH (*1909 ve Vídni, r. 1936 emigroval do Anglie) přednášel v Oxfordu, Cambridgi a řadě dalších evropských universit, také v USA svou metodu založil na syntéze poznatků, psychologie vnímání, filosofii a dokonalé znalosti výtvarných materiálů

O umění a umělcích „Umění ve skutečnosti neexistuje, existují pouze umělci“ definice umění podle Gombriche: toto slovo znamená v různých dobách a místech různé věci umění s velkým U neexistuje

Chápání uměleckého díla podle Gombriche žádný důvod, proč se nám nějaké umělecké dílo líbí, není nesprávný lidé v obrazech většinou rádi vidí to, co by chtěli vidět ve skutečnosti to, co se umělcům jeví jako přitažlivé, se tak nutně nemusí jevit i nám; přesto je však nutno jejich pojetí brát v úvahu

Krása uměleckého výtvoru nespočívá v kráse námětu

Stejný námět – lidé, blízcí, rodinní příslušníci Jean Paul Rubens syn Nicholas pýcha a přání obdivovat jeho syna Albrecht Dürer portrét matky pravdivá studie ženy ve stáří vyvolává šok? jevila se umělci jeho matka jako krásná? jeví se krásná nám?

Bartolomé Estéban Murillo Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko

Krása uměleckého výtvoru Krása námětu Bartolomé Estéban Murillo Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko Je dítě na tomto obraze opravdu krásné? Je obraz přitažlivý? Co dělá umělecké dílo přitažlivým?

Rembrandt van Rijn;Peter Paul Rubens

Krása a výraz Celkový výraz klíčové postavy obrazu může působit přitažlivým či odpudivým dojmem Výraz nemusí znamenat pouze tvář, jde i o gesta, řeč těla, postoj, celkovou pozici Výraz může mít různé účinky líbí se, protože je srozumitelný někdy je nutno napřed pochopit umělcovy metody a techniku někdy je ve výraze něco, co je třeba uhodnout

Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista Giudo Reni Kristus s trnovou korunou

Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista výraz vyvolává spíše pocit klidu důležitou roli hraje také osvětlení Giudo Reni Kristus s trnovou korunou pocit neklidu, nejistoty svou roli tu hrají také barvy, které k výrazu přispívají

Síla (podmanivost) uměleckého díla

Síla a podmanivost uměleckého díla Jsou tato umělecká díla působivá? Zkus odhadnout jejich autory; zařaď je do určitého kontextu Popiš jejich náměty V čem se obrazy liší? Co mají společného?

V čem spočívá síla uměleckého ztvárnění někdo preferuje obrazy, které vypadají jako živé trpělivost, s jakou se snaží zachytit detail, zasluhuje u některých umělců obdiv díla, která jsou správně nakreslená, nebo se tak zdají být, mohou být odpudivá či umělecky málo hodnotná naopak: moderní umění často polemizovalo s předpokladem, že umělci jsou břídilové, kteří neumějí správně kreslit

Síla um. ztvárnění Albrecht Dürer: Ruce; Dürer-malíř rukou; Zajíc

Um. ztvárnění – další příklady Kresby Leonarda da Vinci – pravděpodobně studie pro Poslední večeři

Kazimír Malevič: Autoportrét František Kupka: Autoportrét

Hodnocení : kritika přesnosti obrazu 2 věci, na něž bychom se měli ptát a) měl umělec důvod změnit vzhled zobrazovaného předmětu? (Jaký to byl důvod?) b) Můžeme dílo zcela zatratit, i když neodpovídá našemu vkusu a měřítkům? Můžeme si být zcela jisti, že pravdu máme my a ne tvůrce díla? (rychlé a jednoznačné odpovědi na tyto otázky mohou být znakem špatného přístupu)

Přesnost uměleckého díla; Théodore Géricault: Dostihy v Epsomu Co je nám divné, nepřirozené na pohybu koně?

Přesnost uměleckého díla; Edward Muybridge: Běžící kůň v pohybu, fotografická sekvence, 1872

Vnímání uměleckého díla Náš pohled Čím častěji pozorujeme zpracování určitého námětu, tím více jsme přesvědčeni, že musí být ztvárněn určitým způsobem Umělcův pohled zcela odlišný umělec, který zpracovává nepůvodní námět, chce zapomenout na všechna díla předchozí a snaží se publikum přesvědčit o vlastní pravdě

O co se snaží umělec při tvorbě svého díla úsilí vidět věc známou znovu a jinak upoutat publikum a přesvědčit je každý rys uměleckého díla je výsledkem umělcova rozhodnutí kompozice, výraz postav, gesta pozadí některé obrazy nebo jejich části přemalovávány

Noční hlídka: přemalovávání postav v prvním plánu

Námět a obsah uměleckého díla Věcný obsah uměleckého díla Vnější, objektivní smyslová skutečnost, která vybízí ke zpracování Krajina Prvky v krajině Předměty Příběh Duševní rozpoložení…. Obsah To, co vytváří autor sám Svým pojetím dává námětu osobitý tvar Zpracování různých námětů různými autory Shakespeare Poslední večeře páně

Tintoretto: Poslední večeře

Leonardo da Vinci: Zvěstování

Fra angelico : Zvěstování

Forma uměleckého díla Souhrn všech prostředků, jež byly použity k vyjádření obsahu Měla by být v souladu s obsahem díla? Nesoulad mezi obsahem a formou Potlačení obsahové složky Zdůraznění obsahové složky

Umění a jeho druhy: různé principy třídění Základní: Umělecký proces Umělecký artefakt Působení díla ve společnosti Další: A) podle materiálů B) podle smyslů C) podle utváření uměleckých obrazů D) podle vztahu k mimoestetickým hodnotám E) podle materiálních prostředků Umění prostorová Umění časová Umění prostoro-časová

Různé vrstvy uměleckého díla Forma vnitřní Sloh Tvarové pojetí Kompozice Prostředky závažné pro působení díla Barevnost Světlo, stín Forma vnější Technika Materiál Konečná úprava díla

Petr Paul Rubens: Únos dcer Leupikkových Námět: únos dvou dcer krále Thessálie, princezna Foiba a Hilaire. ˇUnosci. Dvojčata Kastor a Polydeuxes

Rozbor uměleckého díla Námět Obsah Forma vnitřní Forma vnější

Výtvarné umění a jeho členění Architektura Sochařství Malířství, kresba, grafika Užité umění

Architektura Funkce: užitková + estetická Dotváří prostor k určitému účelu, utváří životní prostředí Hlavní problém architektury: podpěra, břemeno Materiály Architektonické prvky A) základní: stěna, pilíř, sloup, klenba B) zdobné: odpovídající určitým stylům

Sochařství Spjato s architekturou Různé pojetí sochařství v antice, románském období a gotice Druhy sochařského umění Trojrozměrné objekty Reliéfy Basreliéf Hautreliéf En Creux

Členění sochařství podle techniky Skulptura Plastika Jiné – alternativní Materiály užívané v sochařství (mramor, kámen, sádra, dřevo, kov – bronz……) Výrazové prostředky Úprava povrchu, světlo, prostředí

Malířství Starší než architektura Rozmanité materiály, techniky, náměty a pojetí Základní výrazové prostředky Linie Barva Světlo

Rozmanité náměty v malířství Krajiny Zátiší Portréty Žánry Historie Mytologie Náboženství

Materiály, techniky a pojetí Freska Olejomalba Tempera Akvarel Kresba Grafika Figurativní Nefigurativní Monumentální Intimní Kabinetní

Velasquez: dvorní dáma; portrét; Boticelli : Primavera – mytologický výjev

Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv. František vyhání ďábly z Arezza

Kresba; Goya : Francouzská revoluce

Goya: Stářínejde kresbu, ale spíš kvaš, nebo lavírovanou kresbu

Jiný příklad z Goyova cyklu

Zase Goya

Goya: Napoleon překračující Brennerský průsmyk

Goya: Portrét Napoleona

Vermeer: Ateliér; Rembrandt: Anatomie doktora Tulpa

Rubens ? Kapitulace bredy; Přístavní výjev