Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“ Teorie umění Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“
Ernst Hans Gombrich: Příběh umění úvod do dějin výtvarného umění určena studentům i široké veřejnosti publiku, které chce pochopit umělecké dílo, či styl vývoj umění podán jako příběh provázaný sítí zákonitostí Cíl: zvýšit naši vnímavost a citlivost vůči uměleckým dílům
O autorovi Sir Ernst Hans GOMBRICH (*1909 ve Vídni, r. 1936 emigroval do Anglie) přednášel v Oxfordu, Cambridgi a řadě dalších evropských universit, také v USA svou metodu založil na syntéze poznatků, psychologie vnímání, filosofii a dokonalé znalosti výtvarných materiálů
O umění a umělcích „Umění ve skutečnosti neexistuje, existují pouze umělci“ definice umění podle Gombriche: toto slovo znamená v různých dobách a místech různé věci umění s velkým U neexistuje
Chápání uměleckého díla podle Gombriche žádný důvod, proč se nám nějaké umělecké dílo líbí, není nesprávný lidé v obrazech většinou rádi vidí to, co by chtěli vidět ve skutečnosti to, co se umělcům jeví jako přitažlivé, se tak nutně nemusí jevit i nám; přesto je však nutno jejich pojetí brát v úvahu
Krása uměleckého výtvoru nespočívá v kráse námětu
Stejný námět – lidé, blízcí, rodinní příslušníci Jean Paul Rubens syn Nicholas pýcha a přání obdivovat jeho syna Albrecht Dürer portrét matky pravdivá studie ženy ve stáří vyvolává šok? jevila se umělci jeho matka jako krásná? jeví se krásná nám?
Bartolomé Estéban Murillo Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko
Krása uměleckého výtvoru Krása námětu Bartolomé Estéban Murillo Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko Je dítě na tomto obraze opravdu krásné? Je obraz přitažlivý? Co dělá umělecké dílo přitažlivým?
Rembrandt van Rijn;Peter Paul Rubens
Krása a výraz Celkový výraz klíčové postavy obrazu může působit přitažlivým či odpudivým dojmem Výraz nemusí znamenat pouze tvář, jde i o gesta, řeč těla, postoj, celkovou pozici Výraz může mít různé účinky líbí se, protože je srozumitelný někdy je nutno napřed pochopit umělcovy metody a techniku někdy je ve výraze něco, co je třeba uhodnout
Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista Giudo Reni Kristus s trnovou korunou
Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista výraz vyvolává spíše pocit klidu důležitou roli hraje také osvětlení Giudo Reni Kristus s trnovou korunou pocit neklidu, nejistoty svou roli tu hrají také barvy, které k výrazu přispívají
Síla (podmanivost) uměleckého díla
Síla a podmanivost uměleckého díla Jsou tato umělecká díla působivá? Zkus odhadnout jejich autory; zařaď je do určitého kontextu Popiš jejich náměty V čem se obrazy liší? Co mají společného?
V čem spočívá síla uměleckého ztvárnění někdo preferuje obrazy, které vypadají jako živé trpělivost, s jakou se snaží zachytit detail, zasluhuje u některých umělců obdiv díla, která jsou správně nakreslená, nebo se tak zdají být, mohou být odpudivá či umělecky málo hodnotná naopak: moderní umění často polemizovalo s předpokladem, že umělci jsou břídilové, kteří neumějí správně kreslit
Síla um. ztvárnění Albrecht Dürer: Ruce; Dürer-malíř rukou; Zajíc
Um. ztvárnění – další příklady Kresby Leonarda da Vinci – pravděpodobně studie pro Poslední večeři
Kazimír Malevič: Autoportrét František Kupka: Autoportrét
Hodnocení : kritika přesnosti obrazu 2 věci, na něž bychom se měli ptát a) měl umělec důvod změnit vzhled zobrazovaného předmětu? (Jaký to byl důvod?) b) Můžeme dílo zcela zatratit, i když neodpovídá našemu vkusu a měřítkům? Můžeme si být zcela jisti, že pravdu máme my a ne tvůrce díla? (rychlé a jednoznačné odpovědi na tyto otázky mohou být znakem špatného přístupu)
Přesnost uměleckého díla; Théodore Géricault: Dostihy v Epsomu Co je nám divné, nepřirozené na pohybu koně?
Přesnost uměleckého díla; Edward Muybridge: Běžící kůň v pohybu, fotografická sekvence, 1872
Vnímání uměleckého díla Náš pohled Čím častěji pozorujeme zpracování určitého námětu, tím více jsme přesvědčeni, že musí být ztvárněn určitým způsobem Umělcův pohled zcela odlišný umělec, který zpracovává nepůvodní námět, chce zapomenout na všechna díla předchozí a snaží se publikum přesvědčit o vlastní pravdě
O co se snaží umělec při tvorbě svého díla úsilí vidět věc známou znovu a jinak upoutat publikum a přesvědčit je každý rys uměleckého díla je výsledkem umělcova rozhodnutí kompozice, výraz postav, gesta pozadí některé obrazy nebo jejich části přemalovávány
Noční hlídka: přemalovávání postav v prvním plánu
Námět a obsah uměleckého díla Věcný obsah uměleckého díla Vnější, objektivní smyslová skutečnost, která vybízí ke zpracování Krajina Prvky v krajině Předměty Příběh Duševní rozpoložení…. Obsah To, co vytváří autor sám Svým pojetím dává námětu osobitý tvar Zpracování různých námětů různými autory Shakespeare Poslední večeře páně
Tintoretto: Poslední večeře
Leonardo da Vinci: Zvěstování
Fra angelico : Zvěstování
Forma uměleckého díla Souhrn všech prostředků, jež byly použity k vyjádření obsahu Měla by být v souladu s obsahem díla? Nesoulad mezi obsahem a formou Potlačení obsahové složky Zdůraznění obsahové složky
Umění a jeho druhy: různé principy třídění Základní: Umělecký proces Umělecký artefakt Působení díla ve společnosti Další: A) podle materiálů B) podle smyslů C) podle utváření uměleckých obrazů D) podle vztahu k mimoestetickým hodnotám E) podle materiálních prostředků Umění prostorová Umění časová Umění prostoro-časová
Různé vrstvy uměleckého díla Forma vnitřní Sloh Tvarové pojetí Kompozice Prostředky závažné pro působení díla Barevnost Světlo, stín Forma vnější Technika Materiál Konečná úprava díla
Petr Paul Rubens: Únos dcer Leupikkových Námět: únos dvou dcer krále Thessálie, princezna Foiba a Hilaire. ˇUnosci. Dvojčata Kastor a Polydeuxes
Rozbor uměleckého díla Námět Obsah Forma vnitřní Forma vnější
Výtvarné umění a jeho členění Architektura Sochařství Malířství, kresba, grafika Užité umění
Architektura Funkce: užitková + estetická Dotváří prostor k určitému účelu, utváří životní prostředí Hlavní problém architektury: podpěra, břemeno Materiály Architektonické prvky A) základní: stěna, pilíř, sloup, klenba B) zdobné: odpovídající určitým stylům
Sochařství Spjato s architekturou Různé pojetí sochařství v antice, románském období a gotice Druhy sochařského umění Trojrozměrné objekty Reliéfy Basreliéf Hautreliéf En Creux
Členění sochařství podle techniky Skulptura Plastika Jiné – alternativní Materiály užívané v sochařství (mramor, kámen, sádra, dřevo, kov – bronz……) Výrazové prostředky Úprava povrchu, světlo, prostředí
Malířství Starší než architektura Rozmanité materiály, techniky, náměty a pojetí Základní výrazové prostředky Linie Barva Světlo
Rozmanité náměty v malířství Krajiny Zátiší Portréty Žánry Historie Mytologie Náboženství
Materiály, techniky a pojetí Freska Olejomalba Tempera Akvarel Kresba Grafika Figurativní Nefigurativní Monumentální Intimní Kabinetní
Velasquez: dvorní dáma; portrét; Boticelli : Primavera – mytologický výjev
Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv. František vyhání ďábly z Arezza
Kresba; Goya : Francouzská revoluce
Goya: Stářínejde kresbu, ale spíš kvaš, nebo lavírovanou kresbu
Jiný příklad z Goyova cyklu
Zase Goya
Goya: Napoleon překračující Brennerský průsmyk
Goya: Portrét Napoleona
Vermeer: Ateliér; Rembrandt: Anatomie doktora Tulpa
Rubens ? Kapitulace bredy; Přístavní výjev