Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Potenciál vývozu českých potravin do Číny aneb jak proniknout s našimi lahůdkami za Čínskou zeď? 22. 10. 2013 Ing. Petr Vávra, MZV ČR
Čína – potenciální trh nebo chiméra? Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Čína – potenciální trh nebo chiméra? 1,5 miliardy vs. 300 miliónů vs. metropole ekonomický růst, stoupající životní úroveň, mzdy zájem o dovozové zboží, „získávání tváře“ tradice vs. moderní trendy vs. konkurence odpověď – ano/ne nebo možná? pokračujeme…
Náš obchod s Čínou v číslech Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Náš obchod s Čínou v číslech ČLR náš druhý největší dovozce, čtvrtý největší obchodní partner v roce 2012 vývoz ČR 1,7 mld. USD (+4,3%), dovoz z ČLR 15,6 mld. USD (-17,4%), obrat 17,3 mld. USD (-15,9%) potravinářské zboží – obrat v roce 2012 110 mil. USD, náš vývoz 17 mil. USD, saldo -76 mil. USD nevyužitý potenciál tedy určitě existuje – dokážeme ho využít? 3
Příklady našich vývozů do ČLR Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Příklady našich vývozů do ČLR pivo – Budvar, Černá Hora, Staropramen, Brouczech, Žatec, Nymburk, ZUBR, Holba, Litovel, Bernard víno – Vinné sklepy Roztoky, Qingdao Great River Hill Winery cukrovinky, cereálie – Marlenka, Emco likéry – Becherovka, Rudolf Jelínek, Stock mléko a mléčné výrobky, minerálky … a kdo bude další? 4
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Příležitosti nápoje – pivo, značkové lihoviny s „příběhem“, minerální vody, pivo v prášku mléko a mléčné výrobky – „zdravá výživa“, dětská výživa, sýry maso a masné výrobky – speciality cukrovinky podtrženo a shrnuto – potraviny s „přidanou hodnotou“ 5
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Rizika byrokracie – certifikace, změny ve vstupním režimu, zákonných předpisech konkurence domácí i zahraniční kulturní odlišnosti rozdíly mezi městy, regiony nedostatečná struktura logistiky náročnost na investice do marketingu, hlídání partnerů 6
Problémy a jejich řešení Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Problémy a jejich řešení certifikace – zpřísňování (de facto překážky ve vstupu na trh), neustálé změny, zkostnatělá byrokracie, nepřehledný systém, různý přístup na různých místech podvodné praktiky čínských firem či jednotlivců atd. společný postup v rámci EU lobbing ZÚ, bilaterální jednání (PS MZe), prověřování 7
Podpora doma i na místě identifikace trendů - semináře Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Podpora doma i na místě identifikace trendů - semináře sdílení informací, podpora podnikatelských misí vyhledávání příležitostí v teritoriu sběr a sdílení kontaktů, zejména vhodných distributorů a zájemců o spolupráci semináře a prezentace v teritoriu, ochutnávky, marketingové akce, veletrhy, výstavy, mediální propagace…. plus další dle dohody s našimi podniky 8
Kontakty ZÚ Peking GK Šanghaj (i GK Hongkong, ovšem pozor – ZAO) Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Kontakty ZÚ Peking GK Šanghaj (i GK Hongkong, ovšem pozor – ZAO) CzechTrade Šanghaj a Chengdu a nejen to - konzultanti čeští i zahraniční EU a její odnože (EU SME Centre, IPR SME Helpdesk) čeští vývozci – předvoj v Říši středu 9
Děkuji za pozornost, těším se na Vaše dotazy a přeji mnoho úspěchů! Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Děkuji za pozornost, těším se na Vaše dotazy a přeji mnoho úspěchů! 10