Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe"— Transkript prezentace:

1 Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe
Výroční konference ekonomických radů a tajemníků českých zastupitelských úřadů 26. června 2017 Ministerstvo zahraničních věcí

2 Agrární zahraniční obchod ČR
Export motorem české ekonomiky – korelace se zaměstnaností, socioekonomický rozměr, český zemědělský a potravinářských sektor. Země vnitřního trhu EU jsou významné vzhledem k nízkým transakčním nákladům, bonitní z hlediska koupěschopnosti a často přestupní stanicí do globálně působících společnosti, které výrobky, čí spíše polotovary a subdodávky reexportují dále do světa. Pokud však chceme v dlouhodobém horizontu stavět další růst české ekonomiky na exportu, musíme se dívat na nové trhy, do třetích zemí.

3 Krytí dovozu vývozem (%)
Rok Vývoz (mil. Kč) Dovoz (mil. Kč) Saldo (mil. Kč) Krytí dovozu vývozem (%) 2008 81,6 2009 76,1 2010 75,3 2011 76,8 2012 85,7 2013 87,0 2014 90,2 2015 91,3 2016 89,9 Agrární zahraniční obchod ČR V roce 2016 došlo v českém agrárním zahraničním obchodě ke zřetelnému zpomalení tempa růstu jak vývozu, tak dovozu. Hodnota českého agrárního exportu meziročně stagnovala (přírůstek 0,3 %) a v případě dovozu mírně vzrostla (o 1,8 %). Bilance agrárním zahraničním obchodu s třetími zeměmi byla v roce 2016 příznivější nežli v roce 2015 ve všech čtvrtletích. Zatímco záporná bilance agrárního obchodu s EU 28, který tvoří převážnou část celkového českého AZO, se v roce 2016 meziročně zhoršila (o 4,1 mld. Kč na 6,8 mld. Kč), bilanční schodek AZO s třetími zeměmi, se po dvou letech prohlubování, zlepšil (o 1,3 mld. Kč na 14,4 mld. Kč).

4 Orientace agrárního vývozu vybraných členských zemí na trh EU (%)
Dominantním teritoriem, kam ČR vyváží a odkud dováží agrární zboží, je jednotný trh Evropské unie. V prvních deseti měsících roku 2016 činil podíl EU 28 na straně exportu 91,5 % a na straně importu 85,4 %, což jsou hodnoty nevybočující z rámce předchozích let. Ačkoliv jsou data zkreslena velkými objemy reexportu, závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie v minulém roce mírně rostla.

5 Orientace agrárního vývozu v roce 2016, roční hodnoty nad 10 mil. Kč
Ačkoliv jsou data zkreslena velkými objemy reexportu, závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie v minulém roce mírně rostla.

6 Srovnání vývozu do TOP 20 zemí v letech 2015 a 2016

7 Směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů v roce 2016

8 Vývoj směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů (2012 – 2016)

9 Vývoj směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů (2012 – 2016)

10 Hlavní nástroje proexportní podpory MZe
MZe disponuje řadou proexportních nástrojů, nicméně jejich efekt a potenciál pro českou zahraniční obchodní spolupráci je možné plně využít pouze v úzké spolupráci s Vámi a Vašimi týmy na zastupitelských úřadech. Důležité je zasazení do kontextu Vaší dlouhodobé práce na poli ekonomické diplomacie.

11 Hlavní nástroje proexportní politiky MZe
Zemědělští diplomaté Mezinárodní veletrhy a výstavy Projekty na podporu ekonomické diplomacie MZV (PROPED) Podnikatelské mise vedení MZe Incomingové mise Spolupráce s EGAP a ČEB Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Proexportní nástroje MZe: Zemědělští diplomaté: Již pracují v Číně, Saudské Arábii, Srbsku, Ruské federaci. Aktuálně obsazena také místa zemědělských diplomatů v Libanonu a USA. Oficiální účast MZe na veletrzích a výstavách v mimounijních zemích Podpora účasti na veletrzích a výstavách (dotační programy 9Ha, 9Hb) Podnikatelské mise vysokých představitelů MZe v mimounijních zemích: Děkujeme za nasazení, se kterým spolupracujete na realizaci podnikatelských misí. Měli jsme možnost otestovat např. také kapacity nově otevřeného ZÚ v Lusace, kde naši misi pan velvyslanec Rubeš přivítal dříve než židli do své nové kanceláře. Incomingové mise: Nástroj, který ve spolupráci s MZV a ZÚ využíváme v rámci Projektů na podporu ekonomické diplomacie, má zjednodušit setkávání partnerů ze soukromého sektoru, umožnit prezentaci českých produktů a zejména rozsáhlejších referenčních projektů. Incomingové mise organizujeme v návaznosti na podnikatelské mise vedoucích představitelů MZe a cílíme na potenciální partnery ze soukromého sektoru třetích zemí. V ideálním případě vycházíme ze zpětné vazby firem, které se zúčastnily podnikatelské mise, k návštěvě ČR pak zveme zástupce těch zahraničních společností, se kterými již započala obchodní jednání. Projekty na podporu ekonomické diplomacie (PROPED): V roce 2016 participovalo MZe na 22 Projektech na podporu ekonomické diplomacie, což je výrazný nárůst oproti roku 2015, kdy se jednalo o 9 projektů. Na rok 2017 MZe alokovalo na PROPEDy 15 mil. Kč a předpokládáme, že po uzavření podávání projektů v 2. kole výzev, se MZe bude v tomto roce celkem podílet přibližně na více než 50 PROPED. Na základě těchto projektů již byly uzavřeny první kontrakty. Zejména v organizaci incomingových misí bychom rádi tuto naši spolupráci dále prohlubovali. Děkujeme obchodním radům za spolupráci při zpracování i realizaci projektů. Spolupráce s EGAP a ČEB: Obě instituce se pravidelně účastní proexportních seminářů pořádaných MZe, podnikatelských misí do třetích zemí a harmonizují své produkty dle specifik obchodu zemědělskými a potravinářskými produkty.

12 Cíle proexportní podpory MZe
Pro dosažení cílů exportní politiky MZe je intenzivní spolupráce z obchodními rady nezbytná.

13 Cíle proexportní podpory MZe
Poskytovat prostor pro setkávání s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, seznámení s teritoriem a podmínkami pro obchodní spolupráci Zlepšovat institucionální nastavení a infrastrukturu pro zvýšení profitability exportu v zájmu celé ekonomiky Poskytovat informační servis a kontakty českým podnikatelům i jejich zahraničním partnerům Prezentovat české výrobky a know-how ve třetích zemích Snížení rizik Cíle proexportní podpory MZe Chceme: Poskytovat prostor pro setkávání s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, seznámení s teritoriem a podmínkami pro obchodní spolupráci /podnikatelské mise, incomingové mise, zemědělští diplomaté, veletrhy a výstavy/ Zlepšovat institucionální nastavení a infrastrukturu pro zvýšení profitability exportu v zájmu celé ekonomiky /dohody, pracovní skupiny a další spolupráce s příslušnými institucemi státní správy třetích zemí/ Poskytovat informační servis a kontakty českým podnikatelům i jejich zahraničním partnerům /zemědělští diplomaté, teritoriální pracovníci MZe/ Prezentovat české výrobky a know-how ve třetích zemích /podnikatelské mise, incomingové mise s účastí zástupců tisku, veletrhy výstavy/ Snížení rizik – diverzifikace exportu, možnosti financování obchodu, podpora uzavírání dohod

14 Děkujeme za spolupráci!


Stáhnout ppt "Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe"

Podobné prezentace


Reklamy Google