Nové trendy ve výstavnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
CLIL Content and Language Integrated Learning
Inovace výuky CAD na naší škole
Ekologická výchova v Zoo Ostrava
PT – obecná charakteristika
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Aktivita C1 Vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace celostátní závěrečná konference Praha Prezentují: Kateřina Žežulová - workshopy Jana.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Možnosti vizualizace výuky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Krása a umění jako prostředky výchovy
Motivace ve výuce přírodopisu
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA CHOTÝŠANY „KAŽDÝ JE JEDINEČNÝ“
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
EVVO v Muzeu regionu Valašsko Mgr. Pavlína Vymazalová.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Rekonstrukce Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Didaktické metody Androdidaktika.
Konstruktivismus Zora Syslová.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Základní filozofické otázky
Mgr. Michaela Brábníková Památník Lidice
Transkript prezentace:

Nové trendy ve výstavnictví Nová témata Využití IT Aktivizace návštěvníka Text vs. obraz Doprovodné programy

Nová témata Propojení oborů (multioborovost) Napojení na současnost Otevřenost instituce!!!

Německo, Polsko, Maďarsko… Česká republika? Muzeum Varšavského povstání 1944 Multimediální Příběh „Malé dějiny“ vs. velká historie

Využití informačních technologií Využití ve výstavě (programy pro návštěvníka) Přenesení výstavy do virtuálního prostoru Nová role výstavy v souvislosti s novými médii

Norimberk Sjezdový palác jako muzeum nacismu Propojení moderní architektury s historickým objektem Multimediální – virtuální prostor plný informací

Aktivizace návštěvníka Rozdělení mezi návštěvníkem „domácím“ a „hostem“ Soutěže, pracovní listy, dílny, doprovodné programy, anketa, hmatový program, multimediální programy, praktické ukázky Virtuální aktivizace (www stránky muzea)

Projektové vyučování Muzea nabízejí vyučování založené na projektové metodě, v níž jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů. Získávají tak zkušenosti svojí vlastní praktickou činností a experimentováním. Projekty mají formu integrovaných témat nebo praktické činnosti vedoucí k vytvoření nějakého výrobku, výtvarného či slovesného produktu. Spojuje se v nich komplexní výuka několika dovedností – získávání a nabývání nových informací, aktivní práce s nimi, praktické postupy při vytváření výstupů, nutnost spolupráce a strukturování problému. To vše při využití bohatého sbírkového fondu muzeí i místního nemovitého kulturního dědictví.

Objektové vyučování Tzv. učení z předmětů vychází ze základní myšlenky ukázat, jak schopnost interpretovat předmět pomáhá lidem porozumět světu. Předměty jsou živými učebními pomůckami, které napomáhají mezioborovému učení a umožňují nové přístupy k výuce. Postupuje se např. přes zjištění fyzických vlastností, konstrukce, funkce, designu, hodnoty předmětu atd. Žáci se učí vidět, popisovat, zaznamenávat, klást otázky, třídit informace a nalézat vztahy. Základem je konkrétní zvolené téma, na kterém je rozvíjena a cvičena metoda objektového učení. Autentické prostředí a sbírky muzea jsou ideálním místem pro tuto metodu.

Výtvarné dílny pro děti Výtvarné dílny pro děti doplňují běžné aktivity nabízené muzei umění/galeriemi určené skupinám dětí a studentů v období školního roku. Nejedná se o hromadnou řízenou návštěvu skupiny, ale individuálním zájmem motivovanou návštěvu, většinou v čase volných dnů. Dílny jsou vždy zaměřeny na aktuální výstavu. Návštěva je vždy spojena s prohlídkou výstavy a je doplněna aktivní tvořivou částí, v níž se děti mohou samy seznámit s materiály či pracovními postupy, ale především mohou samy skrze sebe poznat předkládané. Komplexnost prožitků, otevřenost, odhalení souvislostí, uvědomění si zcela základních, zdánlivě banálních počitků, myšlení v mezích vlastní citlivosti – to jsou předpoklady nutné k tomu, aby dítě mohlo dospět k vlastnímu výrazu, nalézt vlastní výrazové formy. Učí se zaujímat určitý postoj ke světu i k sobě samým, v tomto případě prostřednictvím výtvarného umění.

Výtvarné dílny pro učitele Podmínkou k účasti na programu muzea umění/galerie se školní skupinou je pro učitele zároveň aktivní absolvování dílny. Tyto dílny umožní učitelům „zažít si na vlastní kůži“ příslušný způsob práce s uměleckými díly, seznámit se s alternativními metodami učení v jiném než školním prostředí, bezprostředně reagovat na problémy, vyměnit si zkušenosti s ostatními kolegy a následně pak aplikovat získané dovednosti a nové interaktivní přístupy i ve školní výuce. Učitelům jsou rovněž poskytnuty jednoduché pracovní materiály i soubory pracovních listů, které jim usnadní navázat na program v galerii, řešit vyplývající úkoly a pokračovat v práci i ve škole.

Artefiletické (expresivní) vyučování Pojem „artefiletika“ je chápán jako expresivní výchova, která klade důraz na individualitu žáka ve výchovném vztahu, zároveň je však žák veden ke zdrženlivosti a k respektu ke druhému člověku. Artefiletika uplatňuje nové expresivně-dialogické přístupy ve výchově a zdůrazňuje výrazové a prožitkové komponenty výtvarného zážitku. Toto pojetí klade nároky na emotivitu učitele, na jeho poznávací předpoklady i etickou vyspělost. Východiskem pro teorii i praxi artefiletiky je výtvarný zážitek, při němž se žák intimně setkává s výtvarnou formou a dobírá se určitých obsahů. Takto zprostředkované obsahy jsou hlavní poznatkovou náplní artefiletiky. Poznávání se v artefiletice směřuje především k chápání, k chápajícímu rozumění a odhalování smyslu.

Programy pro rodiče a děti Typickými znaky programu jsou přenesení hlavní role průvodce z lektora na rodiče; kvalitní výchozí materiál vhodný pro různé věkové skupiny dětí, jež musí být dostatečně zajímavý, hravý, překvapující, ale zároveň obsažný a dále obměny témat. Program předpokládá rovnocenný zájem jak ze strany dětí, tak dospělých a rovněž ochotu dospělých aktivně trávit s dětmi čas. Informace pro dospělé jsou souhrnem dat, které mohou doplnit jejich základní znalosti o problematice, která je zcela odlišným způsobem prezentována dětem. Program je připraven tak, aby nepřítomného lektora zcela bez problémů zastoupil rodič či ten, kdo dítě doprovází. Výsledek „hry“ záleží na jejích aktérech, kteří ji zčásti sami tvoří svou účastí. Započatý dialog pak nemusí nutně skončit odchodem z muzea, ale i přesáhnout jeho hranice. Společně prožitý čas je tím nejdůležitějším, co program pro rodiče a děti přináší.

Regionální učebnice dějin Klasicky pojatá výuka dějepisu skrývá nebezpečí seznamování se s velkými historickými etapami a událostmi jakoby „za sklem“. Regionální učebnice dějin napomáhají spojit tyto velké etapy a události s konkrétními kapitolami historie místa a regionu. Díky popisu dějin místa, ve kterém žáci žijí, dochází k mnohem konkrétnějšímu poznání a zároveň uchování důležitých informací. Kombinace regionální učebnice dějin se sbírkovým fondem muzea, resp. jeho expozicí či krátkodobou výstavou, je jednou ze zcela názorných a úspěšných výukových metod, při které dochází k získání potřebných informací a zároveň i k „osahání si“ konkrétních dokladů minulosti přímo v muzeu či v místě bydliště a školy.

Pracovní listy pro školy Prostřednictvím pracovních listů dochází k seznamování žáků se sbírkovým fondem muzea, resp. s jeho expozicí či krátkodobou výstavou. Zásadními jsou v tomto případě dva momenty. Jednak je to aktivní účast žáka při tomto seznamování – plnění konkrétních úkolů, nutnost samostatného postupu, práce v kolektivu. Druhým momentem je navázání pracovních listů na témata školní výuky. Pracovní listy lze využít nejen při výuce dějepisu, ale i výtvarné výchovy či přírodopisu; jsou osvědčenou výukovou metodou, která je díky muzeu doplněna jedinečným přístupem k místnímu kulturnímu dědictví.

Text vs. obraz Role textu a obrazu ve výstavě, jejich poměr, design výstavy, grafika Architektura výstavy, změna muzejního prostoru

Doprovodné programy Informační systém výstavy, informační management Doprovodné programy a akce výstavního projektu Doprovodné materiály výstavy (katalog, průvodce atd.)