POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Advertisements

Pohyb tělesa.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
nerovnoměrného pohybu tělesa
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Dráha, rychlost, čas.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Slovní úlohy O pohybu 2.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vytvořil: Robert Kunesch
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
VY_32_INOVACE_02 - RYCHLOST
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Rychlost rovnoměrného pohybu
Fyzika 1. ro č ník u č ebních obor ů.  INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa.
Nerovnoměrný přímočarý pohyb
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Rovnoměrný pohyb – test 1
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
C) Slovní úlohy o pohybu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
POHYB.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
Kinematika - příklady.
Pohyb těles-fyzika hrou
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnoměrný pohyb A KONEC
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Průměrná rychlost – úlohy II
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Nerovnoměrný pohyb.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Fyzika – vyhledávání hodnot z grafů.
Rovnoměrný pohyb konstantní (stejná) rychlost
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
průměrnou rychlostí se pohyboval?
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Rovnoměrně zrychlený pohyb – příklady
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI

CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T Ě LESU.  TRASU, KTEROU T Ě LESO PROJDE B Ě HEM SVÉHO POHYBU NAZÝVÁME TRAJEKTORIE.

DĚLENÍ POHYBU  1) PODLE TVARU TRAJEKTORIE  A)P Ř ÍMO Č ARÝ POHYB  T Ě LESO SE POHYBUJE PO P Ř ÍMCE  B)K Ř IVO Č ARÝ POHYB  T Ě LESO SE POHYBUJE PO K Ř IVCE  2)PODLE RYCHLOSTI  A)ROVNOM Ě RNÝ POHYB  T Ě LESO SE POHYBUJE STÁLOU RYCHLOSTÍ  B)NEROVNOM Ě RNÝ POHYB  T Ě LESO B Ě HEM POHYBU M Ě NÍ SVOJI RYCHLOST

JAK POPSAT TEDY POHYB?  JAKO V Ž DY MÁME PRO POPIS N Ě JAKÉHO D Ě JE R Ů ZNÉ FYZIKÁLNÍ VELI Č INY.  NEJ Č AST Ě JI JSOU TO PRO POHYB:  DRÁHA, RYCHLOST A Č AS

DRÁHA  DRÁHA JE FYZIKÁLNÍ VELI Č INA, KTEROU ZNA Č ÍME s A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1 m.  DRÁHA VYJAD Ř UJE DÉLKU TRAJEKTORIE ZA UR Č ITOU DOBU.

RYCHLOST  RYCHLOST JE FYZIKÁLNÍ VELI Č INA, KTEROU ZNA Č ÍME v A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1 m/s. ( Č TI METR ZA SEKUNDU)  PODLE JEDNOTEK JE VID Ě T, Ž E DÁVÁ DO SPOJITOSTI DRÁHU A Č AS

JINÉ JEDNOTKY RYCHLOSTI  V PRAXI NE V Ž DY U Ž ÍVÁME ZÁKLADNÍCH JEDNOTEK  NEJ Č AST Ě JI SE TAK SETKÁVÁME S RYCHLOSTÍ V km/h  V T Ě CHTO JEDNOTKÁCH SE VYJAD Ř UJE NAP Ř ÍKLAD RYCHLOST AUTOMOBIL Ů A VŠECH DOPRAVNÍCH PROST Ř EDK Ů

PŘEVODY  PLATÍ:  PROTO P Ř EVÁDÍME-LI Z m/s NA km/h TAK NÁSOBÍME Č ÍSLEM 3,6 A P Ř EVÁDÍME-LI NAOPAK Z km/h NA m/s TAK Č ÍSLEM 3,6 D Ě LÍME  NAP Ř : 7,2 km/h = 2 m/s 30 m/s = 108 km/h 90 km/h = 25 m/s

PŘÍKLADY  P Ř EVE Ď :  56 m/s = km/h  72 km/h = m/s  19 m/s = km/h  180 km/h = m/s  78 m/s = km/h  108 km/h = m/s  45 m/s = km/h

VÝPOČET RYCHLOSTI  JAK U Ž JSME Ř ÍKALI, Z JEDNOTEK VYPLÝVÁ, Ž E RYCHLOST DÁVÁJÍ DOHROMADY DRÁHA S Č ASEM  PROTO PLATÍ:  v JE RYCHLOST, s JE DRÁHA A t JE DOBA, PO KTEROU SE T Ě LESO POHYBUJE

UKÁZKOVÝ PŘÍKLAD  JAKOU RYCHLOST MÁ CYKLISTA, KTERÝ ZA 15 MINUT UJEDE 6 km?  ZÁPIS:  t = 15 min = 900 s  s = 6 km = 6000 m  v = ?  Ř EŠENÍ:

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ  1)JAKOU RYCHLOSTÍ B ĚŽ Í GEPARD, KTERÝ ZA 2 MINUTY UB Ě HNE 3,6 km?  2)JAK DLOUHO TRVÁ LETADLU S RYCHLOSTÍ 180 km/h P Ř EKONAT VZDÁLENOST 450 km?  3)JAK DALEKO DOJDE TURISTA S RYCHLOSTÍ 4 km/h ZA 1200 s?

GRAFY DRAH A RYCHLOSTÍ  CHCEME-LI ZAZNAMENAT, JAK SE T Ě LESO POHYBUJE ZA UR Č ITOU DOBU A JAK M Ě NÍ SVOJE POHYBOVÉ VLASTNOSTI, JE PRO NÁS IDEÁLNÍ POU Ž ÍT GRAF ZÁVISLOSTI NA Č ASE  1)GRAF ZÁVISLOSTI DRÁHY NA Č ASE  2)GRAF ZÁVISLOSTI RYCHLOSTI NA Č ASE

ZÁVISLOST DRÁHY NA ČASE s / m t /s t1t1 t2t2 t3t3 s1s1

POPIS GRAFU  POHYB ZA Č AL V OKAM Ž IKU t 1  OD t 1 DO t 2 ŠLO O POHYB ROVNOM Ě RNÝ (PO DRÁZE DLOUHÉ s 1 )  OD t 2 DO t 3 SE T Ě LESO NEPOHYBOVALO  POTÉ BYL POHYB OP Ě T ROVNOM Ě RNÝ

GRAF ZÁVISLOSTI RYCHLOSTI NA ČASE  VŠE SI UKÁ Ž EME ROVNOU NA P Ř ÍKLADU: AUTOMOBIL SE ROZJEL ZA 8 s Z 0 km/h A Ž NA 60 km/h. PAK JEL TOUTO RYCHLOSTÍ CELOU MINUTU A PAK OP Ě T ZPOMALIL A Ž ZASTAVIL. TOTO ZASTAVENÍ MU TRVALO 12 s.

VLASTNÍ GRAF v km/h t / s

PRŮMĚRNÁ RYCHLOST  PR Ů M Ě RNÁ RYCHLOST JE RYCHLOST, JAKOU BY SE POHYBOVALO T Ě LESO ROVNOM Ě RN Ě TAK, ABY SVOJI REÁLNOU DRÁHU URAZILO ZA SVOJI REÁLNOU DOBU.  PO Č ÍTÁME JI JAKO PODÍL CELKOVÉ DRÁHY A CELKOVÉHO Č ASU

VZOREC  PRO VÝPOČET PLATÍ:

UKÁZKOVÝ PŘÍKLAD  LETADLO STARTOVALO A ZA 1,5 h ULET Ě LO 300 km, PAK HODINU STÁLO NA LETIŠTI. POTÉ VYSTARTOVALO A ZA 2,5 HODINY P Ř ISTÁLO O DALŠÍCH 500 km DÁL. JAKÁ JE JEHO PR Ů M Ě RNÁ RYCHLOST?

ŘEŠENÍ  ZÁPIS:  t 1 = 1,5 h  t 2 = 1 h  t 3 = 2,5 h  s 1 = 300 km  s 2 = 500 km  v p = ?

 t celkový = t 1 + t 2 + t 3 = 1, ,5 = 5 h  s celková = s 1 + s 2 = = 800 km

PŘÍKLAD  PRVNÍ CYKLISTICKOU 170 km DLOUHOU ETAPU ZVLÁDL ZÁVODNÍK ZA 5 HODIN, DRUHOU 120 km ETAPU ZA 4 HODINY A POSLEDNÍ 200 km KRÁLOVSKOU ETAPU ZA 6 HODIN. JAKOU PR Ů M Ě RNOU RYCHLOST M Ě L VE SVÉM ZÁVOD Ě ?