Operace s vektory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika tuhého tělesa
Advertisements

Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
VEKTOR A POČETNÍ OPERACE S VEKTORY
Rozklad síly do základních směrů
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Mechanika tuhého tělesa
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
5. Práce, energie, výkon.
7. Mechanika tuhého tělesa
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Vektory v geometrii a ve fyzice
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Analytická geometrie pro gymnázia
Mechanika tuhého tělesa
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány.
Síla.
polohový vektor, posunutí, rychlost
Skládání a rozkládání sil
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Rozklad sil.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Kde je elektrické pole „silnější“
Skládání sil. NNa většinu těles působí více než jedna síla. PPůsobení více sil na těleso se dá nahradit jedinou silou, jejíž účinek je stejný jako.
Skládání sil opačného směru
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Mechanika tuhého tělesa
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Fy- sekunda Yveta Ančincová
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Jaký je skalární součin vektorů
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Technická mechanika Statika Soustavy sil 03 Ing. Martin Hendrych
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
HRW kap. 3, také doporučuji projít si dodatek E
VEKTORY.
Skalární součin 2 vektorů
Repetitorium z fyziky I
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
STATIKA TĚLES Název školy
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Technická mechanika – Skládání sil
1 Lineární (vektorová) algebra
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil různého směru
Skládání sil, rovnováha sil
1. přednáška Úvod, vektorový počet, funkce více proměnných
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Operace s vektory

Fyzikální veličiny: 1. skalární (skaláry, z lat. scalae - schody, stupnice) - jsou určeny číselnou hodnotou a jednotkou, např. čas, hmotnost, dráha, tlak, energie ... , 2. vektorové (vektory, z lat. vektor - nosič, jezdec) - jsou určeny číselnou hodnotou, jednotkou, směrem a polohou vektorové přímky, např. síla, rychlost ... Označení vektorů: - polotučné písmeno, např. F, v, ... - šipkou nad značkou veličiny, např.:

Grafické znázornění vektoru - graficky vektor znázorňujeme orientovanou úsečkou - přímka proložená koncovými body orientované úsečky je vektorová přímka. Měřítko: 1 cm ≈ 1 N. Velikost vektoru síly je F = 6 N, |F| = 6 N. Vektorová přímka a orientace určují směr vektoru. Velikost úsečky určuje velikost vektoru (ve zvoleném měřítku).

Operace s vektory: 1. Součet (skládání) vektorů. 2. Odčítání vektorů 3. Rozklad vektoru do daných směrů 4. Násobení vektoru skalárem (reálným číslem). 5. Skalární součin vektorů. 6. Vektorový součin vektorů.

1. Sčítání vektorů Výsledkem sčítání vektorů je vektor – tzv. výslednice vektorů. Skládání (sčítání) dvou vektorů znamená, že do koncového bodu prvního vektoru umístíme počátečný bod druhého vektoru. Výslednice vektorů je určena počátečním bodem prvního vektoru a koncovým bodem druhého vektoru. 2

1. Sčítání vektorů a) Vektory působí v jednom bodě a mají stejný směr. Řešení graficky: Řešení výpočtem: Velikost výslednice je rovna součtu velikostí skládaných vektorů. Směr výslednice je stejný jako směry skládaných vektorů. 2

1. Sčítání vektorů b) Vektory působí v jednom bodě a mají opačný směr. Řešení graficky: Řešení výpočtem: Velikost výslednice je rovna absolutní hodnotě rozdílu velikostí skládaných vektorů. Směr výslednice je stejný jako směr většího z vektorů, které skládáme. 2

1. Sčítání vektorů c) Vektory působí v jednom bodě a jsou navzájem kolmé. Řešení výpočtem: Řešení graficky: Velikost výslednice vektorů se určí Pytagorovou větou, její směr s využitím goniometrických funkcí. 2

1. Sčítání vektorů d) Vektory působí v jednom bodě různými směry. Řešení graficky: Z grafického řešení pomocí měřítka určíme velikost výslednice vektorů. 2

1. Sčítání vektorů sil d) Vektory působí v jednom bodě různými směry. Řešení graficky: Výslednici vektorů graficky určíme doplněním na vektorový mnohoúhelník. 2

2. Odčítání vektorů sil Při odčítaní vektor F1 složíme s vektorem -F2 Řešení graficky: Při odčítaní vektor F1 složíme s vektorem -F2 opačného směru k vektoru F2 ... 2

3. Rozklad vektoru na složky daných směrů Rozložte vektor F na složky F1 a F2 ve směrech polopřímek p a q. Hledáme vektory F1 a F2, jejichž složením vznikne vektor F. Vektory F1 a F2 nazýváme složkami vektoru F. Využíváme tzv. vektorový rovnoběžník. 2

3. Rozklad vektoru na složky daných směrů Rozložte vektor F na složky ve směrech os x a y. Hledáme vektory Fx a Fy, jejichž složením vznikne vektor F. Vektory Fx a Fy nazýváme složky vektoru F. 2

4. Násobení vektoru skalárem (reálným číslem) Součinem vektoru a skaláru n je vektor Výsledek násobení vektoru číslem lze odvodit pomocí sčítání vektorů. Velikost výsledného vektoru je Směr výsledného vektoru : - je totožný se směrem vektoru pro n>0. - je opačný ke směru vektoru pro n<0. 2

4. Násobení vektoru kladným reálným číslem Sestrojte vektor , kde n = 2. Určete velikost vektoru Řešení výpočtem: Řešení graficky: Při násobení vektoru reálným číslem je součin opět vektor téhož druhu. Výsledný vektor F2 má stejný směr jako F1 a jeho velikost je n-krát větší. 2

4. Násobení vektoru záporným reálným číslem Sestrojte vektor , kde n = -2. Určete velikost vektoru Řešení výpočtem: Řešení graficky: Výsledný vektor F2 má opačný směr než F1 a jeho velikost je n-krát větší. 2

4. Skalární součin dvou vektorů Skalárním součinem vektorů je skalár (číslo) kde α je úhel který svírají oba vektory. 2

5. Vektorový součin dvou vektorů Vektorovým součinem vektorů je vektor pro který platí: - pro velikost vektoru: kde α je úhel který svírají oba vektory. Geometrický význam: Velikost vektorového součinu je číselně rovna obsahu vektorového rovnoběžníku určeného vektory - pro směr vektoru: 2

Test 1 Skalární fyzikální veličiny: a) jsou určeny číselnou hodnotou a jednotkou, b) jsou určeny jednotkou a polohou vektorové přímky, c) jsou určeny velikostí, směrem a polohou vektorové d) jsou určeny značkou a číselnou hodnotou. 1

Test 2 Vektorové fyzikální veličiny: a) jsou určeny číselnou hodnotou a jednotkou, b) jsou určeny jednotkou a polohou vektorové přímky, c) jsou určeny číselnou hodnotou, směrem, jednotkou a polohou vektorové přímky, d) jsou určeny značkou a číselnou hodnotou. 2

Test 3 Působí-li dva vektory v jednom bodě a mají týž směr: a) velikost výslednice vektorů síly je rovna součtu velikosti vektorů sil, směr výslednice vektorů síly je stejný jako směry vektorů, které skládáme, b) velikost výsledného vektoru síly je rovna rozdílu stejný jako směr většího z vektorů, které skládáme, c) velikost výslednice vektorů síly je rovna rozdílu opačný než směr většího z vektorů, které skládáme. 3

Test 4 Působí-li dva vektory v jednom bodě a mají opačný směr: a) velikost výslednice vektorů síly je rovna součtu velikosti vektorů sil, směr výslednice vektoru síly je týž jako směry vektorů, které skládáme, b) velikost výslednice vektorů síly je rovna rozdílu je týž jako směr většího z vektorů, které skládáme, c) velikost výslednice vektorů síly je rovna rozdílu velikosti vektorů sil, směr výslednice vektoru síly je opačný než směr většího z vektorů, které skládáme. 4

Test 5 Při násobení vektoru kladným reálným číslem: a) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát větší, b) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát menší, c) výsledný vektor F2 má opačný směr jako F1 d) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát menší. 5

Test 5 Při násobení vektoru záporným reálným číslem: a) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát větší, b) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát menší, c) výsledný vektor F2 má opačný směr jako F1 d) výsledný vektor F2 má týž směr jako F1 a jeho velikost je n-krát menší. 5